وزیر ارتباطات خبر داد:

سوپرکامپیوتر "مریم" در کشور راه اندازی می شود

اقتصاد ایران: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده سازی سوپر کامپیوتری به نام دانشمند ایرانی؛ مریم میرزاخانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید از ابر رایانه سیمرغ دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه دومین سوپر کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران راه انداری می شود، گفت: این ابر رایانه با ظرفیت ۱۰۰ پتافلاپس به نام "مریم میرزاخانی،" دانشمند ایرانی راه اندازی می شود.

وی گفت: این ابر رایانه به نام "مریم" نامگذاری شده است.

جهرمی با اشاره به جزئیات این طرح گفت: برای راه اندازی سوپرکامپیوتر "مریم میرزاخانی" برای مجموعه های توانمند کشور فراخوانی منتشر خواهد شد و توانمندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس فراخوان منتشر شده، عملیات اجرایی این ابررایانه در یکی از دانشگاه های کشور اجرایی می شود.

به گفته وی سرمایه گذاری این طرح از سوی وزارت ارتباطات خواهد بود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این که در حوزه آی سی تی مشارکت دختران در بالاترین حد است، یادآور شد: من به احترام تلاشهای زنان در این حوزه و با تصمیم گیری جمعی صورت گرفته دومین ابررایانه ایران را با عنوان "مریم" به یاد "مریم میرزاخانی" دانشمند بنام ایرانی نامگذاری کرده ایم.

جهرمی با بیان اینکه سوپر کامپیوتر "مریم" صد برابر بیشتر از ظرفیت ابر رایانه سیمرغ ظرفیت پردازش دارد، گفت: این ابررایانه از امروز از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری می شود و ظرف مدت یک سال به نتیجه خواهد رسید.

وزیر ارتباطات با اشاره به شرایط کرونا افزود: با وجود ۱۳ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو، ۱۴۰ هزار استاد و ۷۰ هزار طلاب علوم دینی آموزشهای خود را از طریق زیرساختهای توسعه داده شده فضای مجازی اجرایی کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی قدرت بلامنازع دنیای امروز است و رقابت بر سر آن رقابت بر سر قدرت است، خاطر نشان کرد: بر اساس پرسشنامه ای که در اختیار مراکز تحقیقاتی قرار دادیم، نیاز امروز کشور نیاز پردازشی است که براساس برآوردها کشور به ظرفیت پردازشی ۱۰ پتافلاپس نیاز دارد.

به گفته وی در حال حاضر مراکز تحقیقاتی برای پردازش داده های خود از ظرفیتهای بین المللی استفاده می کنند که علاوه بر زمان بر بودن به دلیل تحریم ها نقل و انتقال پردشوار است.

جهرمی با اشاره به کاربردهای ابررایانه ها در حوزه های مختلف علمی، خاطر نشان کرد: ابررایانه "سیمرغ" با همت جوانان کشور توسعه داده شده است، ولی این کافی نیست؛ چرا که ظرفیت این ابررایانه یک پتافلاپس است که نیاز کشور تا ۱۰ پتافلاپس برآورد شده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر حوزه فناوری اطلاعات در ایران رشد چشمگیری داشته است، ادامه داد: حاکمیت و دولت از جوانان عقب مانده اند و ما در قانونگذاری عقب ماندیم که نیاز به تلاشهای بیشتری داریم.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مشارکت همگانی در انتخابات، تاکید کرد: در این راستا از سوی وزارت ارتباطات بسته های اینترنتی برای کاندیداهای تایید صلاحیت شده در نظر گرفته می شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ