بورس در هفته‌ای که گذشت؛

حمایت ازنمادهای شاخص‌ساز،اشتباه تکراری سازمان بورس

اقتصاد ایران: روند بورس در هفته گذشته در صورتی که در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد، می توان امیدوار بود شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل روندی صعودی به خود بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بورس در هفته دوم کاری در اردیبهشت ماه سال 1400 روندهای متفاوتی را پشت سر گذاشت. این هفته بازار سرمایه تحت تاثیر اجرایی شدن بسته حمایتی سران قوا از بورس و تصمیم جدید سازمان بورس در خصوص تغییر دامنه نوسان قرار داشت.

روند طی شده در شاخص کل و شاخص کل هموزن نشان می دهد که هنوز سازمان بورس و شرکت های حقوقی وابسته به دولت در پی حمایت از نمادهای شاخص ساز هستند. این روند از زمان شروع سقوط بورس از مردادماه سال گذشته تاکنون بارها و بارها تکرار شده است.

در صورتی که دولت و سازمان بورس به دنبال حمایت واقعی از سهام شرکت های مختلف هستند، باید به صورت یکپارچه از همه نمادهای بازار حمایت کند. در این صورت می توان امیدوار بود صف های فروش فعلی در بازار کاهش یافته و بازار به سمت تعادل حرکت کند.

* صعود شاخص کل بعد از مدت ها سقوط

شاخص کل در این هفته برخلاف ماه های گذشته روند صعودی به خود گرفت. شاخص کل در هفته گذشته دو روز با کاهش مواجه شد و از روز دوشنبه که تصمیم جدید سازمان بورس برای بازگشت به دامنه نوسان متقارن، نمادهای شاخص ساز با اقبال شرکت های حقوقی مواجه شدند.

افزایش حدودا 12هزار واحدی شاخص کل بورس در این هفته سبب ایجاد امیدواری برای سهامداران خرد جهت انجام معامله در هفته های آینده شده است. حمایت از نمادهای شاخص ساز در این هفته تا حدودی روند نزولی بازار سرمایه را متوقف کرد؛ اما هنوز حدود 480 تا 500 نماد در صف فروش سنگین قرار دارند که این مساله هنوز در بازار حل نشده است.

شاخص کل در آخرین روز هفته 4 هزار و 452 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 183 هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 11 هزار و 724 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت یک درصد شود.

* روند خلاف جهت شاخص کل هموزن با شاخص کل

شاخص کل هم‌وزن در هفته اخیر تنها در روز سه‌شنبه صعودی بود و در باقی روزها روند کاهشی داشت، شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 4 هزار و 987 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 417 هزار و 868 واحد رسید و بازدهی منفی 1.2 درصدی را ثبت کرد.

به عبارت دیگر، در هفته گذشته شاخص کل هموزن بر خلاف شاخص کل همچنان نزولی بود. حرکت خلاف جهت این دو شاخص نشان می دهد هنوز نمادهای کوچک بازار در صف فروش هستند و روند متعادلی را ندارند.

در صورتی که حمایت از بازار سرمایه وارد فاز حمایت از کل بازار نشود، روند فعلی و خلاف جهت شاخص کل و شاخص کل هموزن وضعیت دو قطبی نمادهای شاخص ساز و سایر نمادها تشدید خواهد شد. این مساله برای اهالی بازار می تواند ناخوشایند باشد.

* افزایش میانگین هفتگی ارزش معاملات

در هفته اخیر، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز یک‌شنبه بود که ارزشی معادل 6 هزار و 954 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز دوشنبه محقق شد که به رقم 16 هزار و 995 میلیارد تومان بالغ شد.

میانگین ارزش معاملات کل هفته 10 هزار و 380 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 8 هزار و 282 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 25 درصدی داشته است.

کاهش معامله در اکثر نمادها به دلیل وجود صف فروش سنگین در حدود 500 نماد، انجام معامله را در اکثر نمادها سخت کرده است و سهامداران خرد هنوز متقاعد به انجام معامله نشده است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 3 هزار و 276 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 200 میلیاردی هفته پیشین، رشد 49 درصدی داشته است.  بالاترین رقم هفته 4 هزار و 287 میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌یکشنبه برمی‌گردد که هزار و 975 میلیارد تومان بود.

* خروج پول همچنان ادامه دارد

سهامداران حقیقی در این هفته نیز حدود 1500 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. تفاوت این هفته با ماه های گذشته ورود پول پس از مدت ها بوده است.

روز سه شنبه حدود 140 میلیارد تومان پول به بازار سرمایه وارد شده است که نشان می دهد، در صورتی که بازار روند متعادل و مثبتی به خود بگیرد، افراد و سرمایه گذاران نیز متقاعد به ماندن و ورود پول به بازار خواهند شد.

* وضعیت صف های فروش و خرید در بازار سرمایه

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 3 هزار و 849 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 238 میلیارد تومان کمتر بود و افت 6 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 4 هزار و 340 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌چهارشنبه برمی‌گردد که 3 هزار و 160 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 86 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 45 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 109 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 215 میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی‌گردد که 14 میلیارد تومان بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که بسته 7+3 موردی سازمان بورس در شرایط فعلی اجرایی شود، می تواند تاحدودی تقاضا در بازار سرمایه را بهبود ببخشد. اگرچه واضح است که بندهایی از این بسته عملا به زیان کلیت اقتصاد و عموم مردم تمام خواهد شد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ