گلیم بافی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان است

اقتصاد ایران: براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گلیم بافی یکی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،تفاوتی ندارد که یک زن چه کار می کند؛ دست به هر چه که بزند، هنری می شود بی پایان. پشم گلی می شود در فرش، لچکی در گلیم و ترنجی در جاجیم. قدمت این هنرها آنقدر زیاد است که همه مادران و مادربزرگان به یاد دارند که مادران و مادربزرگ هایشان، سینه به سینه این هنر را منتقل می کنند.

گلیم و گلیم بافی نیز یکی از هنرهایی است که در جغرافیای استان زنجان وجود دارد، هنر گلیم بافی نیز از قرن ها پیش در روستاها به عنوان فعالیتی در کنار کشاورزی تداوم داشته است. از گذشته بسیار دور بیشتر روستائیان هنرمند و با ذوق زنجان به تولید انواع زیرانداز برای مصرف داخلی خانه خودشان می پرداختند. انواع گلیم با نقوش سنتی و هندسی خاص استان، انواع خورجین، جل اسب، نمکدان، قاشقدان و رختخواب پیچ با همان شیوه بافت گلیم انواع تولیداتی بود که در استان زنجان از رواج بسیار خوبی برخوردار بوده است.

این بافته های داری، بر روی دارهای بسیار ساده چوبی عمودی در منازل روستائیان تولید شده، هر چند در حال حاضر اکثر دارهای چوبی تبدیل به دارهای مقاوم فلزی شده است. تولید انواع بافته های کوچک به غیر از زیرانداز، رواج خود را در روستاها از دست داده است که بطور حتم حمایت، دستگیری و برنامه ریزی لازم را برای احیا و توسعه این نوع بافته های سنتی می طلبد.

با توجه به اقلیم سرد منطقه زنجان، بشر ساکن در این منطقه همواره در فکر تهیه کف پوش گرم برای استفاده در منازل و نیز به عنوان پرده بوده و مواد اولیه موجود، مردم منطقه را به سمت استفاده از بافته ای از پشم بز و گوسفند هدایت کرد. در حال حاضر در بسیاری از مناطق استان زنجان بافت گلیم به عنوان یکی از شاخص ترین بافته های داری مطرح است که برخی از طرح ها و نقشه های مورد استفاده در گلیم زنجان شامل توت فرنگی، لچک ترنج، سماور، توسباقا، صاندیق، پـقیل، اوچ گل، خشتی، لوزی و ... است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ