احمد آباد در مسیر توسعه اقتصادی

اقتصاد ایران: مشهد-بیش از 70 واحد صنعتی و تولیدی مستقر در بخش احمد آباد مشهد مقدس برای هشت هزار کارگر از سطح روستاهای بخش و شهرستانهای های مجاور اشتغال ایجاد کردند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،بخشدار احمدآباد شهرستان مشهدمقدس در نشست با مدیر و تحریریه اکو نیوز خراسان رضوی گفت:وجود دو شهرک صنعتی و واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی در بخش احمد آباد بیش از هشت هزار شغل ایجاد کرده است.

حمید مرادخواه افزود: مجموعه تولیدی ایران خودرو، پردیس کاغذپارسیان، زعفران سحر خیز ،خوراک دام از جمله بزرگترین واحدهای تولیدی می باشند که  بیشترین  اشتغال را ایجاد کردند.

وی ادامه داد: شهرک های صنعتی پارسیان و بینالود به ترتیب در 25 و55 کیلومتری مشهد قرار دارند و با ایجاد مسیرهای دسترسی مناسب در آزادراه شهید شوشتری و جاده قدیم نیشابور تردد برای کارگران و کارکنان این دو مجموعه تسهیل شده است.

شهرک صنعتی سنگستان گام جدید توسعه احمدآباد

 بخشدار احمد آباد با اشاره به برنامه ریزی کارگروه زیربنایی خراسان رضوی از پیگیری راه اندازی شهرک صنعتی سنگستان با رویکرد صنایع تبدیلی در موقعیت دوراهی تربت حیدریه و نیشابور با حمایت معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی خبر داد.

مراد خواه تصریح کرد : در حال حاضر نرخ بیکاری در بخش احمد آباد مشهد بسیار پائین و در حد صفر است و حتی نیروی کار مورد نیاز در این بخش از سایر نقاط تامین می شود و از طرفی شاهد مهاجرت معکوس با نرخ حدود ۱۰ درصد  از مشهد به روستاها و مناطق شهری بخش احمد آباد هستیم.

گردشگری ظرفیت مغفول

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جمعیت 32هزار نفری  بخش احمدآباد و وجود 46 روستا در این منطقه تصریح کرد: علاوه بر مزیت واحدهای صنعتی متعدد در این بخش می توان به ظرفیت گردشگری نیز در این منطقه پرداخت چنانکه بقعه متبرک هفت امام زاده و آثار گردشگری جاده ابریشم در این بخش قرار دارند.

مرادخواه افزود:حدود ۱۶هزار کیلومتر مربع مساحت و گذر جاده ابریشم از این منطقه و همچنین وجود روستاهای مستعد گردشگری و کشاورزی از قبیل عارفی ،دهسرخ،دیزباد،شریف آباد،سلطان آباد،قاسم آباد و روستای سرغایه را از دیگر ظرفیت های بخش ذکر کرد.

وی گفت: از سال ۹۷طی تفاهم نامه اقتصادی دو کاروانسرا مربوط به عهد تیموری که در آستانه تخریب کامل بود احیا ودر حال مرمت است که با برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا دو ماه آینده یک فاز آن تکمیل شود که برای حدود ۲۰۰تا۳۰۰نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

 

بخشدار احمدآباد تصریح کرد:ظرفیت های اقتصادی در حوزه کشاورزی نیز مدیریت شده نیست و با توجه به کم آبی منطقه عمدتا محصولات کشت دیم می شوند در حالیکه هدرروی آب نیز زیاد است.

وی گفت:با ۱۰تا۲۰متر حفاری در  این منطقه به سنگ میرسیم که آب تبدیل به سیلاب  و از کشور خارج میشود که در این زمینه تنها کاری که انجام شده در سال۹۷و۹۸با مشارکت های  مردمی چند بند خاکی و آبخیزداری ایجاد شده  که در حد خود به کشاورزی منطقه کمک میکند.

ترمینال پسته

نماینده عالی دولت در بخش احمدآباد ادامه داد:باغات پسته با ظرفیت حدود ۳۰۰هکتار در دیزباد مهد پسته مشهد وجود دارد که درآینده نیاز  به ایجاد ترمینال پسته خواهیم بود.

کمبود نهاده های دامی

مرادخواه  از دیگر پتانسیل های بخش در حوزه دامپروری را حدود۱۳۰هزار رأس دام سبک و  دو هزار  رأس دام سنگین نام برد که البته دامداران در این منطقه با مشکل کمبود تغذیه و نهاده دامی مواجه هستند.

وی مزارع پرورش شترمرغ که بدلیل شرایط آب و هوایی سازگار زمینه مساعدی برای سرمایه گذارری و اشتغال زایی است و پرورش ماهی قزل آلا را نیز دیگر قابلیت احمدآباد برشمرد.

پیشتازی احمدآباد در جذب اعتبارات بنیاد برکت

بخشدار احمدآباد با تقدیر از نگاه برنامه محور و حمایت های فرماندار مشهد مقدس  ادامه داد: با کمک معین اقتصادی ایران خودرو برای روستاهای سطح بخش بیش از 80 میلیارد ریال  اعتبار تخصیص یافت که رتبه نخست جذب اعتبارات بنیاد برکت استان می باشد.

مرادخواه در ادامه وجود معادن گچ،سنگ آهن،کرومیت و معادن نمک را از دیگر بسترهای بکر اقتصادی بخش ذکر کرد.

 

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت رسانه این گنج گمشده در دل طبیعت بکر و زیبا  بیشتر معرفی  و ظرفیت های بالقوه زیادی که در این منطقه مهجور مانده بالفعل تبدیل شود  و شاهد رونق اقتصادی باشیم.

ضرورت تهیه پیوست رسانه ای صنعت و گردشگری

مدیر دفتر خبرگزاری اقتصادی ایران در خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به ضرورت پیوست رسانه ای برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی بخش گفت: با اطلاع رسانی هدفمند و معرفی فرصت های سرمایه گذاری بویژه در حوزه گردشگری می توان شاهد توسعه بیش از پیش بود.

مجتبی اطمینان با اعلام آمادگی اکونیوز خراسان رضوی برای تهیه پیوست های رسانه ای صنایع این بخش وحوزه های کشاورزی و گردشگری و همچنین انعکاس مشکلات و موانع تولید کارافرینان و سرمایه گذاران در بخش احمدآباد بیان داشت:انعقاد تفاهم نامه و توافق نامه های همکاری بین بخشی با ادارات و سازمانهای مرتبط به ویژه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و ایجاد میز سرمایه گذاری و دعوت از مدیران و فعالان اقتصادی از دیگر راهکارهای تسریع در توسعه همه جانبه است.

گفتنی است پس از این نشست از کاروانسرای اسحاق خانی و ظرفیت های گردشگری روستای دهسرخ بازدید شد.

 تنظیم:مطهری

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ