مهندسی اجتماعی و تکنیک های آن
اقتصاد ایران: این روزها مهندسی اجتماعی یک روش بسیار معمول است که توسط هکرها برای عبور از حصار امنیتی کاربران استفاده میشود.
با گسترش ترفندهای مهندسی اجتماعی که به عنوان عاملی برای برانگیختن وسوسه انسانی شناخته میشوند، پیدا کردن علت ریشهای این حملات میتواند مانعی برای به دام افتادن افراد توسط نفوذگران باشد. محققان امنیت سایبری معمولاً استفاده از راهکارهای آموزشی اثربخش کارمندان توسط سازمانها و افزایش مهارتهای شخصی را جهت شناسایی و مقابله با حملات مهندسی اجتماعی از جمله عوامل بازدارنده چنین حملاتی میدانند.
مهاجمان سایبری میتوانند از طریق اوسینت یا منبع هوش آزاد، هر اطلاعاتی را که میخواهند در مورد افراد اطلاعات به دست آورند، آنها را ثبت و پالایش کرده و در نهایت نیز گزارش کاملی را از آن فرد داشته باشند. این اطلاعات که با جمع آوری دادههای به اشتراک گذاشته شده خود کاربران در شبکههای اجتماعی و وبسایتهای مختلف گردآوری میشوند میتوانند تمام آنچه که یک مهاجم میخواهد را در اختیار وی قرار دهند؛ بنابراین افراد به نوعی به ارزیابی و تشخیص مخاطره از طریق اوسینت نیاز داشته و میبایست آموزشهایی را در خصوص آنچه که با دیگران به اشتراک میگذارند ببینند.
با توجه به آنچه که گفته شد، حملات مهندسی نه تنها در طول سالهای اخیر کاهش نیافته اند بلکه با بهره گیری از راهکارهای فناورانه، پیچیدهتر نیز شدهاند. از این رو، تمامی افراد باید آموزشهای لازم را در خصوص نحوه مقابله با این حملات دیده تا احتمال این مخاطره را تا کمترین حد ممکن کاهش دهند.
قاعدتاً افراد بر اساس آموزشهایی که دیده اند و هوش اجتماعی شان، عکسالعملهای متفاوتی را در برابر حمله مهندسی از خود نشان خواهند داد. البته این را نیز میدانیم که افراد مسنتر و نسلهای پیشین نسبت به مخاطرات اورژانسی، مثل مواردی نظیر «باید این کار را انجام بدی یا همین الان اخراج میشی» واکنش شدیدتری دارند.
در حالی که افراد جوانتر، بیشتر مستعد انجام اقدامهای احساسی و پاداش گونه هستند؛ برای مثال، «برای دریافت شارژ رایگان ایرانسل بر روی این لینک کلیک کنید» یا «برای دریافت یک سفر رایگان روی این قسمت کلیک کنید» یا مواردی از این قبیل میتواند برای بعضی از اشخاص، وسوسه کننده بوده و آنها را دچار حملات مهندسی اجتماعی کند؛ بنابراین با توجه به نسلی که با آن سروکار داریم، روشهای متفاوتی باید اتخاذ شود.
متن کامل این پژوهش را اینجا بخوانید
پژوهشگر: یاسر بهشتی
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه