تهران-اسلام آباد، تدوام و توسعه روابط در پیش است

اقتصاد ایران: یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: ایران و پاکستان با تفاهم وهم افزایی می توانند بر گفت‌وگوهای صلح و مهار افراط گرایی و تمامیت خواهی بر یک آرامش و امنیت با حضور قدرت‌های منطقه ای اجماع کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، صادق بروجردی، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با عنوان "تهران-اسلام آباد، تدوام و توسعه روابط در پیش است" نوشت:  سفر آقای شاه حسین قریشی وزیر امور خارجه ی پاکستان به تهران از مهم ترین اتفاقات عرصه سیاست خارجی در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه بود. بسط و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و مسلمان همواره از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار چهارشنبه با آقای قریشی در توئیتر چنین نوشت "ملاقاتی عالی با برادر و دوستم شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در تهران داشتم.مرز جدید بین دو کشور افتتاح و یادداشت تفاهم همکاری به منظور ایجاد بازارچه‌های مرزی امضا شد. درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه و هماهنگی منطقه‌ای درباره افغانستان، فلسطین، چندجانبه گرایی و مبارزه با تعصب بر ضد مسلمانان توافق شد."  سفر آقای قریشی و دیدار با مقامات عالیرتبه ی جمهوری اسلامی ایران می تواند محورهای ذیل را در مراودات دوجانبه ایجاد،استوار و یا استمرار بیشتر ببخشد.

-خط مرزی طولانی میان دو کشور می تواند از مهم ترین گذرگاه های مواصلاتی و اقتصادی باشد. اگر موانع غیر لازم از سر راه برداشته شوند و جمهوری اسلامی ایران اطمینان بیابد که این امکان امن خواهد بود و منفذی برای ورود ناامنی به درون کشور نمی گردد می توان با تفاهمات دوجانبه به گسترش یک اقتصاد مرزنشینی پایدار برای هر دو طرف اندیشید.نکته مهم اما این است که اسلام آباد باید عزم لازم را برای برخورد با شرارت و ایجاد ناامنی در مرزهایش نشان بدهد. گشایش های سرحدی می تواند هم مسیر مشخص انتقال سوخت را مدیریت کند و قاچاق را مهار کند و هم توسعه ای پایدار در استان های همجوار دو کشور را فراهم کند.با توجه به امضای افق بیست وپنج ساله ی همکاریهای ایران و چین یقینا ظرفیت های منحصر به فردی در مناطق همجوار ایران وپاکستان ایجاد خواهد شد که می تواند جغرافیای اقتصادی آن مناطق را دگرگون کند. اگر پیش زمینه ها در مواردی چون انتقال انرژی و ترانزیت کالا با همکاری های دوجانبه فراهم شود افق همکاری های تهران-اسلام آباد-پکن می تواند ثمرات پرشمار اقتصادی-امنیتی ببار بیاورد.

-مسئله خروج نیرهای نظامی ایالات متحده از افغانستان و در جریان بودن گفنگوهای میان دولت کابل و گروه طالبان از موارد مهم دیگر در رابطه تهران –اسلام آباد است. آقای حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد در این باره گفت " رایزنی‌های منطقه‌ ای و بین المللی تهران و اسلام‌آباد به ویژه درخصوص صلح و ثبات افغانستان همواره بخشی از دیپلماسی دو کشور بوده است و در این سفر مقام‌های ایران و پاکستان درباره مواضع یکدیگر در خصوص صلح افغانستان تبادل نظر خواهند کرد."خروج نیروهای خارجی از افغانستان و گفتگوهای میان افغانی در کنار یک چتر امنیتی متشکل از کشورهای منطقه همواره مورد تاکید تهران بوده است. اما این که ترتیبی مبتنی برشرایط قبل از سال ۲۰۰۱ در افغانستان دوباره با کمک ارعاب و جنگ برقرار گردد یقینا مورد قبول ایران و دیگر کشورهای منطقه نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران با طالبان به عنوان بخشی از حقیقت افغانستان مذاکره کرد تا مگر صلاح و صلح برای مردم افغانستان به حقیقت نزدیک تر شود لیک هرگز یکه تازی طالبان را در فردای افغانستان نخواهد پذیرفت. محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این باره گفت" یک پیروزی به نفع طالبان می تواند برای منطقه مشکل آفرین باشد. یک امارت اسلامی در افغانستان تهدیدی وجودی برای پاکستان و تهدید امنیت ملی برای ایران و هند است."حال ایران و پاکستان با تفاهم وهم افزایی می توانند بر گفتگوهای صلح و مهار افراط گرایی وتمامیت خواهی بر یک آرامش و امنیت با حضور قدرت های منطقه ای اجماع کنند.

-برای دو کشور مهم و بزرگ اسلامی یقینا مسائل مهم جغرافیای اسلامی مورد اهتمام،جهد و گفتگو خواهد بود. در توئیت وزیر امور خارجه ی کشورمان به تبادل نظر در مورد مشخص فلسطین نیز اشاره رفته است. اقدام زشت سران برخی کشورهای اسلامی در عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس  نباید موجبات فراموشی اولویت و مسئله اصلی بودن فلسطین در جهان اسلام شود. تهران و اسلام آباد با مواضع اصولی و عملی در دفاع از آرمان فلسطین ومحکومیت اقدامات برخی سران کشورها می توانند در تصحیح این اشتباه نقش مهمی ایفا کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ