معرفی دانشگاه‌های برتر اسپانیا در سال ۲۰۲۱

اقتصاد ایران: یکی از موضوع‌های مهم برای دانشجویان علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی، یافتن دانشگاه و مراکز علمی معتبر در کشورهای مطرح دنیا است تا حین و بعد تحصیل، بهترین نتیجه را از تحصیلات و پژوهش‌های‌شان به‌دست آورند

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، بدین‌منظور، دانشجویان اطلاعات موردنیازشان را از وبگاه‌های رده‌بندی گوناگونی به‌دست می‌آورند که دانشگاه‌های مختلف دنیا را براساس سطح علمی و کیفیت آموزش‌شان رتبه‌بندی می‌کنند. اسپانیا از جمله کشورهایی است که دانشگاه‌هایش در وبگاه‌هایی نظیر QS و تایمز، رتبه‌های درخورتوجهی را از آن خود کرده است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا پنج دانشگاه برتر این کشور را معرفی خواهیم کرد تا پیش از هر اقدامی برای مهاجرت تحصیلی، با دانشگاه‌های برتر اسپانیا بیشتر آشنا شوند.

معیار‌های ارزیابی دانشگاه‌ها

همان‌طور که گفتیم، نام بسیاری از دانشگاه‌های اسپانیا در وبگاه‌های رتبه‌بندی فراوانی قرار دارد؛ حال این پرسش به‌وجود می‌آید که این وبگاه‌ها چه معیارهایی را در روند رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بررسی می‌کنند. وبگاهی مانند Times Higher Education  که دانشگاه‌های بین‌المللی کشورهای مختلف را رتبه‌بندی می‌کند، سیزده معیار را مدنظر قرار می‌دهد که دانشجوها، استادان، دانشگاه‌ها و دولت‌ها نیز بر آن صحه می‌گذراند. این سیزده معیار با عنوان شاخص‌های عملکرد (Performance Indicators) شناخته می‌شوند و در این پنج گروه جداگانه قرار می‌گیرند:

  • تدریس (محیط آموزش): ۳۰درصد
  • تحقیق و پژوهش (میزان پژوهش‌ها و دستاوردها و اعتبارسنجی): ۳۰درصد
  • استنادها (تأثیر تحقیق): ۳۰درصد
  • وجهۀ بین‌المللی (تعداد کارمندها و دانشجوها و پژوهش‌ها): ۷.۵درصد
  • ارتباط با صنعت و میزان درآمدهای به‌دست‌آمده از این طریق (انتقال دانش): ۲.۵درصد

 

معرفی دانشگاه‌های برتر اسپانیا در سال ۲۰۲۱

بسیاری از دانشگاه‌های کشور اسپانیا با بهبود استانداردهای آموزشی‌شان خود توانسته‌اند در فهرست رتبه‌بندی تایمز قرار بگیرند، تا جایی که در میان بیش از هزار دانشگاه برتر جهان، نام پنجاه دانشگاه اسپانیایی به‌چشم می‌خورد. از پنجاه دانشگاه اسپانیایی حاضر در رده‌بندی وبگاه تایمز، این پنج دانشگاه جایگاه برتر را از آن خود کرده‌اند: پمپئو فابرا، دانشگاه مستقل بارسلونا، دانشگاه بارسلونا، دانشگاه ناوارا و دانشگاه مستقل مادرید. درادامه، با هریک از این دانشگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

۱. دانشگاه پمپئو فابرا

مانند سال گذشته، دانشگاه پمپئو فابرا (Universitat Pompeu Fabra) یاUPF  عنوان برترین دانشگاه اسپانیا را کسب کرده و در رتبۀ صدوپنجاه‌ودوم دانشگاه‌های مطرح دنیا قرار گرفته است. مجلس کاتالان سال ۱۹۹۰ دانشگاه پمپئو فابرا را به‌عنوان دانشگاهی دولتی با هدف آموزش جوانان برای پیشرفت در زمینۀ تحقیقات جهانی در شهر بارسلونا تأسیس کرد و این دانشگاه به احترام پمپئو فابرا، متخصص زبان کاتالان، نام‌گذاری شده است. دانشگاه پمپئو فابرا به ارائۀ رشته‌هایی در زمینه‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم زیستی، ارتباطات وITC  معروف است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های ذکرشده، این دانشگاه اسپانیایی را برای تحصیل انتخاب کنند.

۲. دانشگاه مستقل بارسلونا

دانشگاه مستقل بارسلونا (Autonomous University of Barcelona) یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر اسپانیا در رتبه‌بندی وبگاه تایمز در سال ۲۰۲۱ در جایگاه صدوهشتادودوم دانشگاه‌های معتبر جهانی ایستاده است. این دانشگاه فرصت تحقیقاتی مطلوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و از این نظر بین دانشجویان بین‌المللی بسیار مشهور است. گفتنی است دانشگاه مستقل بارسلونا در حوزه‌هایی مانند علوم اجتماعی، مدیریت، علوم طبیعی، علوم پزشکی و علوم مهندسی و فناوری دانشجو جذب می‌کند و ازجمله دانش‌آموختگان سرشناس این دانشگاه می‌توان به رافائل بنیتز و مانوئل واسکز اشاره کرد.

۳. دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا  (University of Barcelona)سومین دانشگاه برتر اسپانیا است و صدونودوهشتمین دانشگاه مطرح دنیا براساس رده‌بندی اخیر وبگاه تایمز است. به‌طورکلی، شهر بارسلونا از شش دانشگاه میزبانی می‌کند که قدیمی‌ترین و بزرگترین‌شان دانشگاه دولتی بارسلوناست. این دانشگاه 3 نوامبر۱۴۵۰ در استان کاتالونیا تأسیس شد و درحال‌حاضر، شش ساختمان مجزا و شانزده دانشکده دارد و ۷۳ دوره در مقطع کارشناسی و بیش از ۱۵۰ دوره در مقطع کارشناسی ارشد و ۵۰ دوره در مقطع دکتری ارائه می‌دهد. گفتنی است رشته‌هایی در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، مهندسی، علوم طبیعی و بیوپزشکی در این دانشگاه دولتی تدریس می‌شوند.

 

۴. دانشگاه ناوارا

دانشگاه ناوارا (University of Navarra) یکی از دانشگاه‌های خصوصی اسپانیاست که در مرکز ناحیۀ خودمختار ناوارا (پامپلونا) استقرار دارد. این دانشگاه به‌دلیل عملکرد درخشان در بعضی از شاخص‌های ارزیابی، در جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه تایمز موفق شده است مقام چهارم دانشگاه‌های برتر اسپانیا و دویست‌وپنجاه‌ویکم تا سیصدم دانشگاه‌های معتبر جهان را از آن خود کند را به‌دست آورد. یکی از دلایل شهرت این دانشگاه بهره‌مندی از محیط صمیمی و امکانات تفریحی متعدد است.

۵. دانشگاه مستقل مادرید

دانشگاه مستقل مادرید (Autonomous University of Madrid)  سال 1960 در شمال شهر مادرید تأسیس شد و در رده‌بندی سال 2021 وبگاه تایمز، رتبۀ سیصدویک تا سیصدوپنجاه دانشگاه‌های معتبر دنیا را کسب کرده است. در دهۀ ۱۹۶۰، اقتصاد اسپانیا در پی برنامه‌های کلان پیشرفت چشمگیری کرد و تقاضای تحصیلات عالی در قشر متوسط افزایش یافت؛ به‌همین‌دلیل، چند دانشگاه دولتی جدید، ازجمله دانشگاه مستقل مادرید بنیان نهاده شد. این دانشگاه همواره جزو دانشگاه‌های برتر اسپانیا بوده است و دانشکدۀ حقوق آن بهترین دانشکدۀ حقوق در اسپانیا و تحقیقات حوزۀ ریاضی‌ آن جزو تحقیقات مطرح در میان دانشگاه‌های دنیا شناخته می‌شود. دانشگاه مستقل مادرید هشت مؤسسۀ تحقیقاتی و هشت دانشکده دارد و هرکدام از دانشکده‌هایش به دپارتمان‌های دیگری تقسیم می‌شود و رشته‌های مختلفی ارائه می‌دهد. گفتنی است دانشگاه مستقل مادرید علاوه‌بر مؤسسه‌های تحقیقاتی‌ و دانشکده‌ها، با هفت دانشکدۀ دیگر نیز همکاری می‌کند.

اعزام دانشجو به اسپانیا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر با داشتن مشاوران با تجربه در این راه کمک شایانی به متقاضیان می‌کند. این مجموعه که از سال 1382 کارش را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است، تجربۀ سال‌ها مشاوره برای تحصیل دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ