کمبود بی سابقه بارندگی در ۲۵سال اخیر

کاهش ۶۵درصدی باران در مشهد

اقتصاد ایران: مشهد-متوسط بارندگی مشهد در فروردین امسال ۶۵درصد کمتر از سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش شدید حجم بارندگی مشهد در نخستین ماه بهار امسال که در طول ۲۵سال اخیر بی سابقه است، امسال تابستان سختی را از لحاظ تامین آب پیش روی داریم.
 
حسین اسماعیلیان افزود: هم‌اینک ۵۰درصد از کل حجم آب آشامیدنی شهروندان مشهدی از دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، ارداک، دوستی و کارده" و نیم دیگر از چندین حلقه چاه و ۲رشته قنات تامین می‌شود.
 
وی افزود: کاهش حجم بارش نزولات آسمانی که ظرف چند ماه اخیر با آن مواجه بوده‌ایم تاثیر مستقیم بر افت میزان ذخیره آب در همه این منابع اعم از سدها، چاه‌ها و قنات‌ها داشته است. 
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: با این کاهش بارندگی و با توجه به ناپایداری منابع تامین آب روستاها، تعداد روستا‌های مشهد که به صورت تانکری آبرسانی می‌شوند ممکن است به ۶۰روستا در تابستان امسال برسد.
 
اسماعیلیان گفت: از پارسال با طرح موضوع ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، اقدامات خوب و قابل توجهی در خصوص برطرف کردن مشکلات آب ۷۹روستای دارای شرایط حاد نظیر حفر ۱۹حلقه چاه صورت گرفت و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد با شرایط حادتری مواجه می‌شدیم.
 
وی افزود: علاوه بر کاهش بارندگی در فروردین ماه جاری، میانگین دما نیز در این کلانشهر هشت درجه افزایش یافته و از ۱۵درجه در فرودین پارسال به ۲۳درجه رسیده است که این افزایش دما نیز روی مصرف آب تاثیر دارد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: شیوع ویروس کرونا نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش میزان مصرف آب دارد و در مجموع در فرودین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان مصرف آب در بخش خانگی ۱۵ درصد افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: مدیریت مصرف باید در دستور باشد و امیدواریم با همراهی شهروندان و مصرف بهینه آب از تابستان امسال بدون جیره‌بندی عبور کنیم.
 
شرکت آب و فاضلاب مشهد ۳۰۳هزار مشترک شامل ساکنان این کلانشهر و همچنین اهالی ۲۲۳روستای پیرامون آن را زیر پوشش خدمات خود دارد.
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ