وزیر امور خارجه روسیه:

هیچ جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه روسیه در تازه ترین اظهارات قبل از سفر روز سه شنبه به تهران تأکید کرد توسعه روابط با ایران از اولویت های سیاست خارجی روسیه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تازه ترین اظهارات قبل از سفر روز سه شنبه به تهران تأکید کرد توسعه روابط با ایران از اولویت های سیاست خارجی روسیه است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه به این قناعت رسیده است هیچ جایگزین معقولی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد. مسکو و تهران برای تضمین اجرای کامل برجام همکاری تنگاتنگی دارند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در حالی روز سه شنبه وارد تهران می‌شود که در سال‌های اخیر سطح روابط و مناسبات ایران و روسیه در همه زمینه‌ها مسیری صعودی را تجربه کرده است.

تهدیدات و چالش‌های مشترک ایران و روسیه در عرصه منطقه‌ای و بین المللی به ویژه دشمنی آشکار آمریکا و اعمال تحریم‌های ظالمانه ضد تهران و مسکو، لزوم همگرایی برای حل مشکلات و رویارویی با سیاست‌های امپریالیستی واشنگتن را دو چندان کرده است.

ولادیمیر یف‌سیف مدیر اجرایی انستیتو همگرایی اورآسیا در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اهمیت سفر وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت: ایران و روسیه زیر شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارند، چون نمی خواهند تسلیم سیاست‌های امپریالیستی واشنگتن شوند.

این تحلیلگر ارشد روسی افزود: این امر برای تهران و مسکو به معنای سرنوشت و منافع مشترک در عرصه بین المللی و نیز بزرگترین فرصت برای امضاء پیمان‌نامه‌هایی است که تضمین کننده اتحاد دو کشور باشد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز گفت: اهمیت سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران در این مقطع مهم که پیام مقام معظم رهبری به پوتین و پاسخ وی به رهبری مبادله شده است مضاعف می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح سران دو کشور پیام‌های بسیار خوبی مبادله شده است، تصریح کرد: سفر لاوروف در این مقطع زمانی که مقام معظم رهبری نامه‌ای مهم برای پوتین رییس جمهوری روسیه نوشتند و پاسخی هم که پوتین به نامه رهبر عظیم الشان انقلاب دادند و این نامه‌ها حاوی نکات همکاری بسیار خوبی بود می‌تواند به نوعی آغازی بر عملیاتی شدن منویات و خواسته‌های مقام معظم رهبری و هم پوتین در این نامه‌ها باشد.

جلالی با بیان اینکه در سطح بین المللی هر دو کشور ایران و روسیه دچار چالش‌هایی هستند، گفت: دو طرف در این مقطع بسیار حساس و بسیار مهم می‌توانند نگاه همگرایانه بیشتری برای حل مسائل و مشکلات مشترک با هم داشته باشند.

کاظم جلالی در مورد تهدیدات و چالش‌های روسیه اظهار داشت: مسکو از یک سو از جانب آمریکا، غرب و ناتو دچار تنش است و از طرفی هیات حاکمه جدید آمریکا و جو بایدن نگاه کینه توزانه‌ای نسبت به روسیه دارند و مدام تحریم‌های ضد روسی را تشدید می‌کنند.

جلالی با بیان اینکه ایران نیز بیش از ۴۰ سال است که چالش‌های زیادی را با آمریکا و غرب تجربه کرده است، تاکید کرد دو کشور می‌توانند در این مقطع حساس نگاه همگرایانه بیشتری راجع به حل مسایل منطقه‌ای بین الملی و دوجانبه با هم داشته باشند.

سفیر جمهوری اسلامی در روسیه گفت: تهران و مسکو در ابعاد سیاسی، امنیتی، نظامی و دفاعی همکاری‌های خوبی با هم دارند و برخی حوزه‌ها باید بیشتر تقویت شود، اما در حوزه‌ها فرهنگی و اقتصادی ضعف‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد می‌توان از فرصت‌های به وجود آمده در همین رفت و آمد‌ها برای تحکیم روابط به خوبی بهره برد.

جلالی با بیان اینکه آمریکا و دیگر کشور‌های غربی استقلال کشور‌ها را بر نمی‌تابند، تصریح کرد: با توجه به نوع برخوردی که آمریکایی‌ها با چینی‌ها و روس‌ها دارند، بلوکی از کشور‌های حوزه‌های تحریمی با محوریت ایران، روسیه و چین در حال شکل‌گیری است که در صورت تحقق می‌تواند پیامد‌های تحریم آمریکا را خنثی کند.

سفیر ایران در روسیه گفت: ایران و روسیه در برخی از موضوعات منطقه‌ای نظیر مبارزه با تروریسم در سوریه همکاری مشترکی دارند و دو کشور به خوبی این کار را به سرانجام رساندند.
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ