ضرورت ایجاد نسبت قوی تر میان عکس و متون آموزشی

اقتصاد ایران: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه عکس به صیانت از حقایق کمک می کند گفت: باید تلاش کنیم بین عکس و منابع تربیتی و متون آموزشی نسبت قوی تری را ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا، حسن ملکی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره عکس رشد با اشاره به برگزاری چهار جشنواره فیلم رشد، کتاب رشد، محتواهای الکترونیکی و عکس رشد در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: جشنواره هایی که در سازمان پژوهش برگزار می  شوند در حقیقت چهار فرصت طلایی فرهنگی، علمی و تربیتی است که هر کدام افق تازه ای را پیش روی ما باز می کند و طراوت، انگیزه و رغبت بیشتری را برای تداوم فعالیت های علمی، آموزشی و فرهنگی کارشناسان سازمان فراهم می کند.

وی افزود: می توانیم از این چهار جشنواره تحت عنوان مربع تعالی و پیشرفت یاد کنیم که هرکدام از وجهی باعث تعالی فعالیت های ما می شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به عکس به عنوان یک رسانه گفت: یک عکس یک رسانه است و می‌توان رابطه ذاتی بین این دو را متصور شد. هر عکسی پیامی را منتقل می‌کند و هیچ عکسی را نمی‌توان یافت که نقش رسانه‌ای نداشته باشد، چه این پیام ضعیف باشد و چه قوی. باید به عکس به عنوان رسانه بنگریم. رسانه به معنای عام کلمه و گاهی به معنای خاص یعنی وسیله تربیتی و آموزشی است.

ملکی افزود: آیا می توان اصولی مطرح کرد که بر رونق جشنواره عکس رشد بیفزاید؟ باید جشنواره سال آینده از جشنواره امسال قوی تر، غنی تر و پررونق تر باشد در غیراینصورت برگزاری جشنواره هیچ توجیهی ندارد. اگر جشنواره هرساله نسبت به سال های قبل در ارزیابی ها قویتر نباشد باید از خود بپرسیم چه عواملی منجر به عدم پیشرفت ما شده است. نمی‌خواهیم یک کاری که به آن عادت کرده‌ایم را اجرا کنیم بلکه به دنبال تعالی و رشد هستیم.

وی با بیان اینکه به گفته دبیر جشنواره، امسال جشنواره چه از بعد کمی و چه کیفی پررونق‌تر برگزار شده است، اما در بررسی دقیق‌تر می‌توان شواهد بیشتری برای آن مطرح و برای کارهای آتی، امید بیشتری گرفت گفت: اگر ابعاد عکس مورد توجه قرار بگیرد ابعاد و اضلاعی برای جشنواره رشد رقم می‌خورد که یکی از این ابعاد، آرمان ها است و می‌توان به وسیله عکس، آرمان‌های جامعه و نظام را مصور کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: باید به این پرسش پاسخ دهیم که در بعد سیاسی، اقتصادی و ارزشی چگونه می توانیم به وسیله عکس آرمان ها را نشان دهیم. وجه دوم عکس و واقعیت هاست. بسیاری از واقیت ها وجود دارد که گاهی مورد غفلت است و انسان واقعیت ها را به درستی نمی بیند. به وسیله عکس می توان واقعیت ها را نشان داد. وجه سوم عکس و تربیت است و باید عکس هایی را انتخاب کنیم که خود عکس مربی باشد. یکی از مختصات عکس های ماهرانه همین است. گاهی اوقات یک عکس انسان را بیدار و هوشیار می کند.

وی با بیان اینکه وجه چهارم این است که عکس باید دارای زیبایی ها و هنرمندی ها باشد اظهار کرد: گاهی یک عکس به واقعیت مهمی توجه کرده اما چون زیبایی ندارد یادگیرنده و متربی را جذب نمی کند. امروز عکس یک رسانه بسیار قوی شده که می تواند پیام های آشکار  و پنهان متعددی در برداشته باشد. عکس و واقعیت های تاریخی بعد پنجم است و می توان توسط آن واقعیت های تاریخی را به دانش آموزان نمایش دهیم. بسیاری از واقعیت های تاریخی ما در دوران پیروزی انقلاب اسلامی از طریق عکس ها نمایانده شده اند.

ملکی با بیان اینکه عکس به صیانت از حقایق کمک می کند گفت: باید تلاش کنیم بین عکس و منابع تربیتی و متون آموزشی نسبت قوی تری را ایجاد کنیم. وجه دیگر عکس و مفاهیم علمی و آموزشی است. عکس وسیله ای برای یادگیری متون آموزشی است. پیامی که با عکس می توان در درس علوم به دانش آموز منتقل کرد چه بسا با یک متن آموزشی نتوان انجام داد. یک عکس نوشته ای مصور یا به عبارتی متنی است که به شکل تصویر در آمده و پیام هایی را در خود نگه داشته است. اگر یک مربی قوی باشد می تواند با پروراندن مفاهیم آن عکس، یادگیرنده را به اهداف تربیتی متعالی تری برساند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: جای تاسف دارد که میان عکس های جمع آوری شده در این جشنواره با دفتر تالیف کتب درسی نسبتی وجود ندارد باید کارگروه ویژه ای برای این امر تشکیل و بررسی شود که چگونه می توان از عکس های جشنواره های رشد عکس در بسته های تربیت و یادگیری استفاده کرد. اغلب عکس های منتخب جشنواره در بسته های یادگیری و متون آموزشی قابل استفاده هستند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ