کدام نوسان‌گیری در بازار سهام غیرقانونی است؟

اقتصاد ایران: به موجب قانون، اقدامات گمراه کننده بازار بورس، ایجاد قیمت‌های کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار، حبس و جزای نقدی دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، احمدرضا اسعدی‌نژاد، مدرس دانشگاه و وکیل دادگستری، یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده و در آن تخلفات فعالیت در بازار سهام که قانون برای آنها مجازات حبس و جریمه مالی در نظر گرفته را معرفی کرده است.

متن یادداشت به این شرح است:

"در اسفندماه سال گذشته خبری منتشر شد که بر اساس آن بیش از 400 پرونده تخلف دستکاری در بازار سرمایه توسط بورس به قوه قضائیه ارسال شده است. همچنین به موجب نامه معاونت حقوقی دادگستری تهران به رئیس کل دادگستری تهران اعلام شده بیش از 200 پرونده کیفری در محاکم دادگستری استان تهران از طرف سازمان بورس با موضوع فعالیت بدون اخذ مجوز و دستکاری در بازار سرمایه از طریق اغوای اشخاص با ایجاد کانال تلگرام به ثبت رسیده است.

دستکاری در بازار به اقدامی غیرقانونی جهت افزایش یا کاهش قیمت اوراق بهادار در بازار است که با هدف تغییر قیمت این اوراق یا تغییر دیدگاه فعالان بازار در مورد قیمت‌های واقعی صورت می‌پذیرد.

دستکاری در بازار به دو صورت عمده اتفاق می‌افتد و گاهی دستکاری مبتنی بر اطلاعات است و گاهی دستکاری مبتنی بر معاملات.

دستکاری مبتنی بر معاملات از طریق خرید یا فروش اوراق بهادار انجام می‌شود به این صورت که یک عده از افراد قدرتمند در بازار قیمت‌ها را در در راستای منافع خود و کسب سود دستکاری می‌کنند. یعنی با ایجاد نوسان در قیمت‌ها، قیمت اوراق بهادار را کاهش می‌دهند و سهام می‌خرند یا با افزایش قیمت، سهام خود را می‌فروشند و کسب سود می‌کنند.

اما دستکاری مبتنی بر اطلاعات به این صورت است که عده‌ای با انتشار اطلاعات غلط و گمراه کننده در مورد اوراق بهادار یا ناشران انجام می‌شود.

کسی که در بازار دست کاری می‌کند در حقیقت می‌خواهد جهت خاصی را در بازار به دیگران القا کنند.

به موجب بند 3 ماده 46 فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار هر شخصی که اقدامات بین نوعاً منجر به ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود به حبس از سه ماه تا یک سال یا به جزای نقدی معادل 2 تا 5 برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

موارد زیر از مصادیق تخلف و دستکاری در معاملات بورسی محسوب می شود:

سهام هر نمادی در هر روز با قیمت خاصی مورد معامله قرار می‌گیرد که به آن مظنه جاری بازار گفته می‌شود. اگر افرادی با سفارش‌هایی در حجم زیاد با رقمی پایین‌تر یا بالاتر از نرخ جاری روند نزولی یا صعودی قیمت‌ها را دستخوش تغییر کنند، مرتکب تخلف شده‌اند.

برای مثال؛ اگر بهترین قیمت فروش 18020 باشد که در بازه منفی سهم معامله می‌شود، اگر کسی سفارشی با حجم بالا در قیمت 19480 ثبت کند سهم از منفی 3 به مثبت 5 می رسد. همانطور که ملاحظه می‌شود سفارش‌های فروش با قیمت‌های پایین‌تر هم ثبت شده است با این حال سفارش‌های این شخص در حجم بالا و با قیمت حداکثر آستانه مجاز ثبت شده و 8 درصد نوسان مثبت ایجاد می‌کند."

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ