اختصاصی اکونیوز/

بهره گیری ازپتانسیل دریای کاسپین درتوسعه بوم گردی

اقتصاد ایران: یک کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست گفت: توسعه سکونتگاه ها امروزه با رشد جمعیت ناگزیر بوده است با توجه به محدودیت های زمین از حساسیت بالائی برخوردار است. در چند دهه گذشته به دلیل رشد سریع جمعیت و روند افزایش مهاجرت های روستا-شهری،توجه به سکونتگاه ها بویژه در شهرها وتوسعه فیزیکی آن ها به عنوان یک امر اساسی در بسیاری از برنامه های توسعه ای در تمامی سطوح ملی، منطقه ای و محلی مورد توجه قرار گرفته است زیرا که عدم برنامه ریزی مناسب، مشکلات فراوانی از قبیل رشد پراکنده و ناهمگون، مشکلات زیست محیطی و... را برای مردم مواجه ساخته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، عماد مطالبی  در گفتگوبا خبرنگار اکونیوز افزود: با طرح این موضوع که ، نقش و جایگاه سواحل در توسعه فیزیکی سکونتگاهها بویژه سکونتگاههایی که با توجه بویژگی های بومی منطقه و مزیت های ساحلی بتوانند علاوه بر توسعه اکوتوریسم ویژگی های بوم محور ساحلی را دربرگیرند بسیار مهم است.

وی افزود: باید سعی کرد به گونه ایی در جهت معرفی و برنامه ریزی در راستای چالش‌ها و موانع توسعه فیزیکی سکونتگاهها با رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی (آب، هوا، خاک) بویژه در شهرها گام برداریم. و با رهیافتی از نوع توصیفی-تحلیلی تنگناهای توسعه­ ی فیزیکی سکونتگاهها بویژه ساحلی و بوم محور را مورد مطالعه قرار دهیم و با استفاده از مطالعات میدانی و تکنیک های روز بتوانیم با بهره گیری از تخصص هایی مانند ژئودیتابیس در جهت برنامه ریزی های مدون و اصولی حرکت کنیم. بدین منظور لایه­های اطلاعاتی و مکانی سکونتگاهها با استفاده از تصاویر ماهواره­ای و عملیات میدانی تهیه و سپس با استفاده ازنرم­افزار Arc GIS آنالیز و مدل سازی شود و توسعه فیزیکی این مناطق با توجه به وضعیت آنها نسبت به سواحل بررسی و نقشه به هنگام شده آن تهیه و ترسیم گردد

عماد مطالبی عضو نخبه باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان بیان داشت: امروزه توسعه سکونتگاهها با توجه به مناطق ساحلی علاوه بر ارزش اقتصادی سبب توسعه اکوتوریسم و رویکرد بیوفیلیک می شود و در تعاملات اجتماعی تاثیر دارد و متاثر از فرآيند توسعه شهرها بوده و اين پديده در مقياس هاي مختلف بر ابعاد و ساختارهاي مختلف  در سکونتگاهها درجوامع تاثيرگذاشته است. بي ترديد، توسعه و ايجاد شهرها با در نظرگرفتن پتانسیل ها و مزیت های طبیعی فرهنگی اجتماعی منطقه شمال غرب استان گیلان با ویژگی هایی مانند نزدیکی دریای کاسپین و رشته کوه البرز بویژه در منطقه تالش  می تواند در اين مسير کارکردهاي شهري، روستایی، را سبب شود که، این سکونتگاهها بیشتر جنبه و قابلیت های اکوتوریسم را می توانند فراهم کنند و در فصول مختلف سال میزبان گردشگران و بوم گردی جامعه محور و ساحلی باشند ، و از اینرو مي تواند اثرات خود را در ساختار توسعه کشور نیز متجلي سازد.

این پژوهشگر برتر با بیان اینکه حوزة کاسپین داراي پتانسيل هاي عظيم اقتصادي، ارتباطي و... مي باشد و ضمن ارتباط ايران و قرار گیری در مسیر کوریدور شمال و ترانزیت کالا و وجود بنادری مانند بندر انزلی و منطقه آزاد انزلی و بندر آستارا از نظر اقتصادی در رونق و گسترش و پراکنش این سکونتگاهها در نوار ساحلی اثر بخش می باشد و در نتیجه شهرهای پیرامونی می توانند برای این سکونتگاهها  به عنوان حوزه های نفوذ جدید مطرح شوند و از طريق آبهاي آزاد، مي تواند نقش بي بديل در سازماندهي سياسي فضا، آمايش سرزمين و توسعه موزون منطقه اي و ملي ايفا نموده و از اين طريق بر توسعه منطقه شمال غرب کشور بيفزايند. در ارائه الگوي کاملي از تبيين ايجاد سکونتگاهها و تاثیر سواحل بویژه شمال غرب استان گیلان در قالب نقشه پیشنهادی در افزايش توسعه فیزیکی منطقه شمال غرب ايران  می توان جلوه نماید.

وی افزود : در حال حاضر اکثر شهرها به خاطر محدوديت هاي فيزيکي توسعه شهري با مقوله توسعه فيزيکي درگيرند. سکونتگاهها در منطقه شمال غرب کشور بویژه در نوار ساحلی، نمي تواند به صورت گسترده توسعه يابد چرا که با محدوديت هاي فيزيکي توسعه ایی مانند دريا، رودخانه و وجود زمين ها و باغ هاي حاصلخيز در روند توسعه سکونتگاهی مواجه است. باید با تحلیل در  دستيابي به متغيرهاي موثر در توسعه فيزيکي شهرها و دستيابي به الگويي که توسعه آتي  فیزیکی را با کمترين خسارت به محيط طبيعي نشان می دهد مکان يابي شود، و به این مهم در سایه پایداری محیطی برسیم. بنابراين با توجه به اهداف توسعه پایدار، باید در تجزيه و تحليل وضع موجود و مدل سازي داده ها پایداری محیطی را ضمن توجه به استفاده از الگوهای آمایش نوین در الویت قرار دهیم.

این کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست خاطر نشان کرد: بدين منظور ابتدا براي ايجاد پايگاه داده سيستم اطلاعات جغرافيايي، اطلاعات فضايي محدوده مورد مطالعه از روي نقشه هاي مربوطه، رقومي و ذخيره می کنیم و سپس اطلاعات توصيفي، وارد سيستم شده و به اطلاعات فضايي متصل می شود، تا قابليت تجزيه و تحليل اطلاعات فراهم گردد. سپس با همپوشاني نقشه هاي مختلف در محيط «GIS »، وضعیت بهينه توسعه فيزيکي سکونتگاهها در سواحل شمال غرب گیلان را تحلیل و مشخص می گردد

مطالبی در پایان تاکید کرد : با توجه به محصور بودن در اراضي کشاورزي دو گزينه براي توسعه فيزيکي در این محدوده پيش رو است : اول توسعه سکونتگاهها از درون که با تخصيص تراکم ساختماني بيشتر به ساختمان هاي شهری و روستایی امکان پذير است و دوم توسعه به سمت بيرون با رعایت کلیه ملاحظات زیست محیطی. مناسب ترين مکان جهت گسترش آتي و توسعه فیزیکی  را باید با مکان یابی  و استفاده از مولفه های سازگاری،مطلوبیت،ظرفیت و وابستگی و مرکز هندسی و دسترسی در اولويت قرار دهیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ