تاکتیکBBC برای کم رنگ کردن نگرانی بایدن ازتوافق ایران و چین

اقتصاد ایران: پر رنگ گردن نگرانی ها در داخل, ادعای چالش سازی در مسیر دیپلماسی برجامی و تغییر محتوا از تاکتیک هایی بود که بی بی سی فارسی برای کم رنگ کردن ابراز نگرانی رئیس جمهور امریکا از توافق ایران و چین بکار برد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،جو بایدن رئیس جمهور امریکا روز یکشنبه در پاسخ به سوالی در باره توافق راهبردی ایران و چین گفت سال‌هاست که نگران آن هستیم. این موضع گیری بایدن بیانگر درستی ارزیابی هایی است که از سوی  محافل رسانه ای چون بلومبرگ و نیویورک تایمز در باره تاثیر این توافق در کمرنگ کردن تحریم های یکجانبه امریکا مطرح می شود و در  داخل ایران هم  واکنش برخی مقام های کشور از جمله علی شمخانی را در پی داشته است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار پست توییتری نوشت  "نگرانی بایدن از همکاری راهبردی ایران و چین  "بجا است  چون افول امریکا را تسریع می کند".
شمخانی در توییت دیگری  امضای "سند نقشه راه همکاری راهبردی ایران و چین" را بخشی از "سیاست مقاومت فعال" ایران و راهکاری برای تخفیف فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا دانست.
از سویی ابراز نگرانی بایدن از توافق ایران و چین در تضاد با فضای تبلیغاتی و هجمه رسانه ای است که در دستور کار  رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی فارسی قرار گرفته و درصدد است تا با توصیف این توافق به توافق ترکمانچای, دو هدف  دامن زدن به  نگرانی  افکار عمومی در داخل  و جلوگیری از استفاده ایران از این برگ برنده برای خنثی سازی تحریم های امریکا  را  محقق کند.
در چارچوب این دو هدف بی بی سی فارسی در واکنش به ابراز نگرانی بایدن از توافق  ایران و چین  چند تاکتیک را در گزارش ها و ارزیابی های کارشناسی از آن بکاربرد نخست اینکه ابراز نگرانی بایدن را با پر رنگ کردن ادعاهایی مربوط به نگرانی ها از توافق در داخل پیوند زد بگونه ای که ابراز نگرانی بایدن از این توافق در برابر بزرگنمایی نگرانی های داخلی از این توافق مخفی بماند. 
در این خصوص بی بی سی فارسی بابیان اینکه توافق هم موجب نگرانی در صحنه بین المللی و هم در داخل شده  است  مدعی شد در تازه‌ترین انتقادهای داخلی شماری از فعالان مدنی و سیاسی ایرانی با امضای طوماری خطاب به رئیس جمهوری چین امضای سند همکاری 25 ساله را در تعارض با منافع ملی کشور دانستند و آن را مردود خواندند. 
تاکتیک دوم اینکه بی بی سی فارسی مدعی شد بایدن  در بیان این ابراز نگرانی  ناشی گری کرده  و اگر  این توافق آنقدر برای امریکا نگران کننده بوده است نباید به آن اشاره می کرد.  در این ارتباط فرزانه روستایی کارشناس مسایل ایران به بی بی سی فارسی گفت کامنتی که اقای بایدن دادند نشان می دهد که ایشان دیپلمات نیست. یعنی اگر واقعا اگر این اتفاقی که بین ایران و چین افتاده اینقدر خطرناک باشد و نگران کننده باشد  بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا نباید از این جمله استفاده می کرد که من سالها نگران این قضیه  بودم. 
بی بی سی فارسی در حالی بایدن را به عنوان یک ناشی و غیر حرفه ای توصیف می کند که او چندین دهه در دستگاه دیپلماسی امریکا پست های ارشد داشته ضمن اینکه به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا بوده است. 
همچنین بی بی سی فارسی با تاکتیک تحریف محتوای ابراز نگرانی بایدن از توافق ایران وچین, وانمود کرد که او از این نگران است که این توافق ایران وچین را با این توهم  روبرو کند که می توانند در برابر امریکا قدرت چانه زنی خود را افزایش دهند و این مسئله به پیچیده شدن مسایل فیمابین منجرشود.
در این خصوص بی بی سی فارسی در برنامه شصت دقیقه توافق ایران وچین را نقشه راهی توصیف کرد که بیانگر آرزوهای ایران است و قابلیت اجرایی ندارد و ترتیبات دیگری برای اجرایی شدن آن چون لغو تحریم های امریکا لازم است.  به زعم بی بی سی فارسی  ایران در انزوا قرار دارد وبرای اینکه نشان دهد در انزوا نیست در اهمیت این توافق اغراق می کند و البته این توافق می تواند تا حدودی به همکاری های امنیتی تهران- پکن بیانجامد و یا ایران موفق شود مقداری نفت خود را بفروشد و بر همین اساس نگرانی بایدن به همین روزنه های کم فروغ  مرتبط می شود که می تواند به تهران آدرس غلط دهد.
فرزانه روستایی دراین ارتباط با بیان چالش های دولت امریکا با چین وایران  می گوید وقتی قضیه چین و موضوع فوری  ایران به همدیگر گره می خورند دیگر موضع چین به تنهایی یا موضوع ایران به تنهایی نیست. دولت بایدن از همان روزهای اول که آمد یکی از مهمترین موضوعاتی که مجبور بود که درمورد آن صحبت بکند قضیه ایران است. اما وقتی که چنین سندی بین ایران و چین امضا می شود و یکی از بندهایش این است که  حفاظت کند از مداخله طرف های دیگر یا فشاری که طرف های دیگر یعنی امریکایی ها وارد می کنند این نشان می دهد که این یک چالش بسیار بزرگ است ضمن اینکه جمهوری اسلامی با وارد شدن به این قرارداد یک جورهایی هم نشان داد که  از برداشته شدن تحریم ها  و هم از اجرایی شدن و بازگشت آمریکا به برجام ناامید است و هم یک جورهایی تلاش می کند که از بازی باچین  به عنوان یک برگ آس برای دیپلماسی  با آمریکا استفاده کند این مجموعه را بسیار پیچیده می کند منتها در این وضعیتی که روابط تجاری امریکا و چین سالیانه 634 میلیارد دلار هست خیلی بعید به نظر می رسد که دولت چین این معادله ای را که بخش اعظم اش صادرات چین به امریکاست  این حجم صادرات و مبادلات تجاری عظیم را فدای رابطه با دولت ایران  کند.
این فضاسازی برای کم رنگ کردن نگرانی بایدن از توافق ایران و چین در حالی است که جیسون برادسکی مدیر سیاستگذاری سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای گوشه ای از ابراز نگرانی ها را  در گفتگو با شبکه ایران اینترنشنال اینگونه فاش می کند.
برادسکی می گوید بخشی از نگرانی  امریکا از  توافق  ایران وچین مربوط به حوزه انرژی است چرا که  چین در مدت اخیر بطور پیوسته خرید نفت از ایران رو افزایش داده و منشاء نفت وارداتی خود را  برای دور زدن تحریم های امریکا مخفی نگاه داشته است.
به گفته مدیر سیاستگذاری سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای,  امریکا همچنین نگران همکاری های  دفاعی و اطلاعاتی ایران وچین است چون بر اساس این توافق بطور بالقوه ایران به فناوری هایی دسترسی پیدا خواهد کرد که پایان تحریم های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل در اکتبر 2020 می تواند به این همکاری ها شدت بخشد ضمن اینکه این توافق پیامدهای مهمی برای آینده منافع راهبردی امریکا ومتحدانش در منطقه دارد. 
به نوشته :رضا محمدمراد

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ