رئیس قوه قضائیه در بازدیداز منطقه ویژه اقتصادی دوغارون:

تعامل سازنده اقتصادی با دنیا جزء سیاست‌های مهم نظام اسلامی

اقتصاد ایران: مشهد-حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مرز دوغارون گفت: انتظار مقام معظم رهبری امسال بیش از سال‌های گذشته است و همه باید امسال با کار جدی و متفاوت برای رونق تولید در کشور گام‌های موثر بردارند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، آیت الله رئیسی، در سفری از پیش اعلام نشده به شهرستان تایباد خراسان رضوی و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در مرز ایران و افغانستان با هدف رفع موانع صادرات کشور، در جریان مسائل و مشکلات این گذرگاه مرزی قرار گرفت و مرزبانان را دلاورمردانی دانست که نقش اصلی را در تامین امنیت کشور ایجاد می‌کنند.

رییس دستگاه قضا همچنین مرز دوغارون را مرز با اهمیت دانست و افزود: این منطقه مرزی، هم دارای اهمیت ویژه اقتصادی و هم امنیتی است و در  هر دو زمینه باید دقت شود مورد تهدید واقع نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی گفت: وضع ورود اتباع خارجی به کشور و خروج آ‌نها در این مرز باید قانونمند و ضابطه‌مند باشد و زیرساخت‌های موجود برای اجرای این تردد‌ها باید  بازسازی  شود.

وی افزود: انتظار مقام معظم رهبری امسال بیش از سال‌های گذشته است و همه باید تصمیم بگیرند امسال کار جدی و متفاوت برای رونق تولید در کشور انجام دهند.

رییس دستگاه قضاء به اهمیت بالای ارتباط ایران با کشور‌های منطقه و به ویژه همسایگان اشاره کرد و افزود: تعامل سازنده اقتصادی با دنیا جزء سیاست‌های مهم نظام است و روان سازی کار‌ها در این مرز به تولیدکننده و صادرات و واردات کمک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه در شورای تامین استان و در جمع مسوولان محلی و منطقه و استاندار خراسان رضوی حضور یافت و گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان نباید گرفتار پیچ و خم‌های اداری شوند و با کنترل دقیق و قانونمند در ترخیص کالا باید سرعت داده شود.

وی با اشاره به احیا و بازگشت به چرخه تولید هزار و ۲کارخانه و واحد تولیدی پارسال با اقدام قضایی و کمک و همراهی دولت و دستگاه‌های متولی تاکید کرد: در سال جدید باید موانع صادرات و مراودات اقتصادی در همه نقاط راهبردی مرزی برطرف شود و شاهد قفل شکنی از برخی موانع گشایش اقتصادی در این مناطق مهم باشیم

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ترانزیت کالا به طور مستقیم از کشور به افغانستان گفت: گمرک و مرزبانی باید دقت کنند باپوشش ترانزیت کالا، قاچاق کالا صورت نگیرد که اگر این کار انجام شود این قاچاق سازمان یافته است و باید جلوی آن را گرفت، زیرا قاچاق کالا مانع تولید است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: در سالی که مزین به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی هاست باید به موانع آن حساس بود.

وی به عقب ماندگی ۱۰ساله اجرای مصوبه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون اشاره کرد و افزود: با توجه به اقدامات خوب اخیر استانداری در این منطقه و ظرفیت اشتغالزایی پنج هزار نفری، تعلل در راه اندازی هر چه سریعتر ان با توجه به تاخیر قبلی جایز و قابل اغماض نیست.

رییس قوه قضاییه مرز دوغارون را از فعالترین مرز‌های کشور دانست و گفت: کار مردم نباید معطل سیستم اداری باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان آن که اقدامات اساسی که در مرز انجام می‌شود در تحقق شعار سال نقش آفرین است افزود: خیلی از استان‌ها بدنبال تصویب منطقه ویژه اقتصادی هستند، اما در این منطقه که مجلس قانون فعالیت را مصوب کرده است باید با کار جهادی پیگیری لازم برای رونق تولید و ایجاد اشتغال منطقه انجام و مشکل بیکاری در منطقه به سرعت مرتفع شود.

وی با تاکید بر لزوم بکارگیری دیپلماسی اقتصادی افزود: اولویت نظام، ارتباط جدی و موثر با کشور‌های منطقه و همسایگان است و دیپلماسی اقتصادی فعال می‌تواند هم در داخل رونق تولید ایجاد کند و هم در منطقه به توسعه روابط اقتصادی بینجامد که شناسایی و حل مشکلات و فعال شدن ظرفیت‌ها با دیپلماسی اقتصادی ممکن خواهد شد.

رییس دستگاه قضا یکی از جلوه‌های مهم این منطقه را زندگی مردمان شیعه و اهل سنت در کنار هم دانست و افزود: وحدت و انسجام می‌تواند عامل رشد و توسعه منطقه باشد که نقش علما و فرهیختگان در این زمینه بسیار برجسته است.

وی که از مجموعه‌های مختلف گمرک دوغارون نیز بازدید و مشکلات رانندگان را نیز شنید تاکید کرد: ماشین‌های توقیفی نباید در پارکینگ‌های گمرکات معطل بمانند و باید هر چه زودتر کار ترخیص و یا تعیین تکلیف شوند.

گفتگو با جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی و افغانستانی در گمرک دوغارون و شنیدن مشکلات و معضلات حقوقی و قضایی آنها از برنامه‌های دیگر رییس قوه قضاییه در سفر یکروزه به شهرستان تایباد بود.

این بازدید با هدف رفع موانع تولید و صادرات کشور و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه قضائی انجام شد.
 
استاندار خراسان رضوی و رییس کل دادگستری استان نیز در این سفر رییس قوه قضاییه را همراهی کردند.

قوه قضائیه در ۲سال گذشته در رفع مشکلات حقوقی و قضائی بخش تولید و صادرات کشور اهتمام ویژه‌ای داشته و تلاش کرده است موانع را در این زمینه رفع کند.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با مساحت هشت هزارو ۷۰۰هکتار از بزرگ‌ترین مناطق ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در روند تسهیل صادرات تولیدات ایرانی به کشور همسایه افغانستان دارد.
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ