مشکل اصلی صادرات برگشت ارز است

اقتصاد ایران: ایسنا/بوشهر به گفته‌ی کارشناس حوزه صادرات گمرک بوشهر مشکل اصلی صادرات برگشت ارز است وگرنه کالاهای ایرانی در بیشتر کشورها مورد استقبال قرار می گیرند.

عبدالرحیم سلیمانی کارشناس حوزه صادرات در بازدید دانشجویان مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی بوشهر از سالن صادرات گمرک گفت: «در این گمرک بیشتر محصولات کشاورزی، سفال و صنایع دستی و سیمان صادر می‌شود. کالاها برای صادرات عوارض بسیار ناچیزی می گیرند، البته کالاهایی که نیاز داخل کشور هستند عوارض بیشتری می گیرند و کالاهای تنظیم بازار نیز منع صادرات دارند.»

وی ادامه داد: «در سالن صادرات ما سعی در تسهیل امر صادرات داریم، زیرا صادرات هم اشتغال‌زا است و هم ارزآور.»

این کارشناس یادآور کرد: «می‌توان گفت مشکل اصلی صادرات برگشت ارز است وگرنه کالاهای ایرانی در بیشتر کشورها مورد استقبال قرار می گیرند.»

سلیمانی تصریح کرد: «در حال حاضر جهت رفاه و تسریع کار ارباب رجوع، بیشتر فعالیت‌های سالن صادرات از طریق سامانه های اینترنتی صورت می گیرد و می توان گفت تا حد ۹۹% نیاز به حضور ارباب رجوع نیست.»

کارشناسی آنلاین کالاهای وارداتی

در بازدید دانشجویان از سالن واردات گمرک بوشهر، جلیل نیکبخت، کارشناس حوزه واردات عنوان کرد: «گمرک مسئول امر واردات و صادرات کشور است. کالاها برای وارد شدن به کشور نیاز به تاییدیه‌های دستگاه های گوناگونی دارند. بعضی از کالاها باید برای ورود به کشور نشان استاندارد نیز بگیرند و مورد تایید این سازمان باشند.»

وی ادامه داد: «ابتدا بار به نام شرکت حمل و نقل است و بعد از طی فرایندهایی به نام فرد واردکننده ثبت می‌شود.»

این کارشناس اظهار کرد: «قبلا کارشناسی از بارها به شکل حضوری و میدانی بود امّا الان به صورت آنلاین و تنها با بررسی مدارک و اوراق کارشناسی می شوند.»

نیکبخت خاطرنشان کرد: «سریع‌ترین اموالی که از گمرک بوشهر وارد کشور می‌شوند داروها و تجهیزات پزشکی است.»

گفتنی است این بازدید علمی که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به همّت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی بوشهر و با همکاری گمرک بوشهر دانشجویان از سالن های واردات، صادرات و ترانزیت گمرک بوشهر بازدید کردند. رشته امور گمرکی یکی از رشته های بسیار مهم مرکز علمی  کاربردی جهاددانشگاهی بوشهر بوده و تمامی دروس تخصصی آن، توسط کارمندان زبده گمرک بوشهر تدریس می شوند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ