حمایت از شبکه "شاعا" از اولویت‌های وزارت علوم

اقتصاد ایران: مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حمایت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم از شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران(شاعا) برای خرید و تکمیل زنجیره آزمایشگاهی در راستای ماموریت گرایی دانشگاه ها از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بالغ بر مبلغ ۸۵۶ میلیارد تومان بوده است که از دانشگاه ها انتظار می رود خدمات آزمایشگاهی در غالب شاعا را تقویت و به پژوهش‌های بنیادی بیشتر توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، دکتر عبدالساده نیسی با بیان اینکه شبکه آزمایشگاه های علمی ایران، شبکه‌ای تخصصی است که تمام اطلاعات آزمایشگاه‌های علمی کشور در آن قرار دارد، اظهار کرد: در این شبکه، بانک اطلاعاتی تمام آزمایشگاه‌های کشور شامل اطلاعات تجهیزات، پرسنل، وضعیت دستگاه‌های آزمایشگاه، خدمات آزمایشگاهی، نحوه ارائه سرویس خدماتی، تعرفه و بخشی از خروجی آزمایش‌ها ثبت شده است.
به گفته وی در شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا)، نوع و تعداد خدمات آزمایشگاه‌های منطقه پژوهش و فناوری استان، موسسه و شهر تعیین شده است و در سامانه امکان جستجوی تجهیزات، خدمات آزمایشگاهی و شرکت‌های ارائه خدمات تعمیر و نگهداری نیز وجود دارد.
دکتر نیسی به منابع اعتباری اختصاص یافته برای تقویت شاعا اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ مبلغ ۸۵۶ میلیارد تومان به آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها اختصاص یافته است. همچنین درآمد حاصل از خدمات شاعا نیز در این بازه زمانی ۴۵ میلیارد تومان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد آزمایشگاه‌های مرکزی ذیل شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران، ۱۳۱ آزمایشگاه و تعداد آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های راه‌اندازی‌شده در این دوره هشت ساله، ۱۴۷۵۰ آزمایشگاه است.
مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، درخصوص گرنت خدمات آزمایشگاهی، تصریح کرد: در این راستا گرنت خدمات آزمایشگاهی به اساتید دانشگاه های کم برخوردار بیشتر از سایر مراکز ارائه شده است. در شبکه hpcبه طور همزمان ابر رایانه ها و خوشه‌های رایانه ای برای حل انبوهی از معادلات پیچیده بکار گرفته می‌شوند.
دکتر نیسی در ادامه به استفاده از فاینانس خارجی اشاره کرد و گفت: با استفاده از فاینانس خارجی حدود ۲۳ پروژه برای رفع مشکلات داخل کشور و همچنین منطقه تعریف شده که دو طرح آن در شورای اقتصاد مطرح شده است.
وی افزود: درصدد هستیم تا شبکه رایانش سریع و محاسبات پیشرفته(hpc) را تقویت کنیم و توسعه دهیم تا بتوانیم در انجام محاسبات بزرگ از خدمات این شبکه بهره ببریم. البته از خدمات hpcبرای انجام محاسبات در شیوع ویروس کرونا به خوبی استفاده شد و هم اکنون نیز وزارت بهداشت از امکانات آن استفاده می کند.
بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه قرار است کتابخانه‌های دانشگاه‌ها با کمک و همکاری کتابخانه ملی به هم متصل شوند، گفت: تشکیل مناطق ده‌گانه پژوهشی کشور به عنوان بازوی مشورتی معاونت پژوهش و فناوری مطرح هستند و امیدواریم بتوانیم به بهترین نحو از مشورت‌ها و تجربیات ارزنده اساتید و پژوهشگران مناطق ده‌گانه پژوهشی بهره‌مند شویم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ