استاندار خراسان رضوی خبر داد:

صادرات سوخت به افغانستان از طریق خط لوله دنبال خواهد شد

اقتصاد ایران: استاندار خراسان رضوی گفت: به استناد توافقاتی که با کشور افغانستان صورت گرفته و با توجه به وقوع آتش سوزی اخیر در مرز اسلام قلعه افغانستان، تلاش شده تا در حوزه صادرات سوخت و فرآورده های نفتی، زیرساخت هایی فراهم شود که روند انتقال این فرآورده ها از طریق احداث خط لوله به افغانستان دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران؛ محمدصادق معتمدیان  در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی سال ۱۳۹۹ در اتاق بازرگانی استان اظهار کرد: طی یکی دو هفته گذشته بالاخره طرف افغانستانی موافقت کرد تا نماینده تام‌الاختیاری را در این خصوص به ما معرفی کند. در همین رابطه استان ما نیز نماینده خود را تعیین و به طرف افغانستانی معرفی کرد. امید می رود با موافقت وزارت امور خارجه بتوان در اسرع وقت با ایجاد ظرفیت جدید صادراتی در مرز دوغارون، این منطقه را ساماندهی کرد. امید است در اسرع وقت بتوان این توافق را صورت داد و ظرفیت جدیدی در این مرز ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: تلاش شده در برنامه های کوتاه مدتی که در استان دنبال می شود، ساماندهی مرز دوغارون مد نظر قرار بگیرد. در این زمینه طی چند ماه گذشته اتفاقات خوبی را شاهد بودیم.

معتمدیان با بیان اینکه این مرز یکی از مبادی ورودی و خروجی استان ما به شمار می آید که به دلیل اختلافات چند دهه ای، مسائل آن بلاتکلیف مانده و نتوانسته ایم زیرساخت های مناسبی در آن ایجاد کنیم، عنوان کرد: ساماندهی بازارچه و گمرکات این مرز از برنامه های اصلی ما به شمار می آید که توجه ملی و همراهی وزارتخانه هایی مانند راه و شهر سازی را نیاز دارد. خروجی پیگیری‌های انجام گرفته، دستور اخیر رئیس جمهوری در این رابطه است و به همین اتکا نیز در هفته آینده راجع چند موضوع در مورد مرز دوغاورن به جمع بندی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: یکی ازتلاش های استانداری این است که تا پایان سال شورای توسعه صادرات استان را برگزار کند. در مجموع تلاش ما این است که از ظرفیت های استان حداکثر استفاده را ببریم. در خراسان رضوی تجارت بین الملل یکی از پیشران های توسعه استان به شمار می رود. این استان مرزهای طولانی با دو کشور همسایه یعنی افغانستان و ترکمنستان دارد. از این میان، دوغارون یکی از قدیمی ترین مرزهای کشورمان است. در واقع این مرزها دروازه ورود به آسیای میانه و بازارهای جهانی به شمار می آیند.

معتمدیان با اشاره به توان حوزه تجارت خارجی استان و به ویژه ظرفیت صادرکنندگان این بخش، خاطرنشان کرد: در این زمینه زیرساخت های خوبی در استان فراهم آمده که شرایط مناسبی را برای توسعه تجارت بین المللی فراهم کرده است. البته از طرفی نیز مشکلات جدی نیز داریم.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه های ما به صورت جدی، دنبال کردن دیپلماسی فعال است که باید با کشورهای منطقه و همسایه آن را پیگیری نماییم. کشورهایی مثل افغانستان و ترکمنستان موانعی جدی برای صادرات ما ایجاد کرده اند که با سیاستگذاری های کلان، امیدواریم برای حل این مسائل به نتیجه برسیم. تعریف مسیر جدید از طریق مرز دوغارون که به مرزهای تاجیکستان دسترسی ایجاد می کند، می تواند به حل موانع موجود و مدیریت در بخش تجارت کالا کمک کند.

وی با اشاره به نقش مهم صادرکنندگان در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور اظهار کرد: صادرکنندگان در شرایط بسیار دشواری در حوزه فعالیت های اقتصادی و تحریم های ظالمانه به ما کمک می کنند که همراه با محدودیت های کرونایی، این شرایط برای آنان دشوارتر شده است.

معتمدیان بیان کرد: جمهوری اسلامی یکی از کشورهایی است که در حوزه تجارت بین الملل و در بحث دور زدن تحریم ها تجربه خوبی را به دست آورده است. تراز مثبت اقتصادی استان نیز نمونه ای از فعالیت های موفق کشور در حوزه اقتصادی به شمار می آید و حکایت از آن دارد که خراسان رضوی در زمره معدود استان هایی بوده که این شرایط را داشته و همه این ها ناشی از زحمات فعالان اقتصادی این استان می باشد. آن ها به رغم همه فشارها و محدودیت ها در این مسیر، تلاش فراوانی را معطوف داشتند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برای ما این آمادگی وجود دارد که در خدمت فعالان اقتصادی باشیم و هر آنچه از اختیارات استانی نیاز باشد، آن را با انسجام بخشی در جهت روان‌سازی فرآیندها به کار خواهیم گرفت و موانع موجود در مسیر اقدامات فعالان اقتصادی را برطرف می کنیم. در کمک به حل آن دسته از موضوعاتی که نیازمند پیگیری در سطح ملی هستند نیز آمادگی همکاری می باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ