دعاوی مالیاتی/

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی

اقتصاد ایران: مهم ترین وظیفه سازمان امور مالیاتی تشخیص و مطالبه مالیات و وصول مالیات به طرق معمول و یا از طریق عملیات اجرایی و سایر موارد مربوط به مالیات ها است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،در حقوق مالیاتی به پرداخت کننده مالیات مودی گفته می شود. چنانچه در خصوص نحوه پرداخت، محاسبه مالیات و این که آیا مالیات به نحو صحیح قانونی مطالبه و وصول شده است. اختلافاتی بین مودی و اداره امور مالیاتی حادث شود، قانونگذار برای حل اینگونه اختلافات مراجع خاصی را پیش بینی نموده است. در ابتدا توصیه می نماییم با توجه به عدم آشنایی افراد به قوانین و مقررات مالیاتی، اخذ مشاوره از وکیل دعاوی مالیاتی می تواند کمک شایانی در رسیدن به نتیجه مطلوب بنماید. در این مقاله سعی نموده ایم در خصوص نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و مراجع حل اختلاف مالیاتی توضیح دهیم تا از این طریق پاسخگوی برخی از سوالات شما عزیزان بوده باشیم.

 
نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

مودی ظرف سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص می تواند به مندرجات برگ تشخیص اعتراض نماید. در ابتدا اعتراض به صورت اداری مورد رسیدگی قرار می گیرد. چنانچه مسئول مربوط دلایل و اسناد و مدارک احراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست آن را در رد مراتب در ظهر برگ  تشخیص درج و امضا می نماید. اما در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مودی قرارگیرد، مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضای مسئول و مودی خواهد رسید. چنانچه رسیدگی مجدد مسئول منجر به توافق نگردد مانع از رسیدگی مسئول بالاتر حداکثر تا سطح مدیر کل با رعایت مهلت مقرر در قانون نخواهد بود. در نهایت در صورت عدم قبول دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی و عدم حصول توافق، مراتب مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده به هیئت حل اختلاف ارجاع می گردد.

 

هیات حل اختلاف مالیاتی مودی

از جمله مزایای حل و فصل اختلافات در خارج از دستگاه قضایی می توان به حذف یا کاهش تشریفات مربوط به دادرسی و تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی تخصصی به موضوع اشاره نمود. مرجع رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی هیات حل اختلافات مالیاتی است. هیات حل اختلاف مالیاتی از سه نفر که عبارتند از نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، قاضی دادگستری و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی یا مجامع حرفه ای یا تشکل های صنفی تشکیل می شود.

با وصول اعتراض کتبی و پس از تعیین وقت جلسه رسیدگی، اوقات رسیدگی به امور مالیاتی و مودی ابلاغ می گردد. نماینده امور مالیاتی باید در جلسات مقرر هیات شرکت کند و برای توجیه مندرجات برگ تشخیص و نظریات خود دلایل کافی اقامه کند. عدم حضور مودی مالیاتی یا نماینده وی یا نماینده سازمان مالیاتی مانع از رسیدگی هیات نخواهد شد. پس از تکمیل پرونده و رسیدگی های لازم هیات مبادرت به صدور رای و ابلاغ آن می نماید.


هیات حل اختلاف تجدید نظر

آرای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازم الاجرا است مگر اینکه ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ، از طرف مودی یا ماموران مالیاتی مورد اعتراض قرار گیرد، در این صورت پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر ارائه خواهد شد. چنانچه رای صادره هیات بدوی از سوی یکی از طرفین مورد اعتراض تجدید نظر خواهی قرار گرفته باشد در مرحله تجدید نظر فقط به ادعای آن طرف رسیدگی و رای صادر خواهد شد.

آرای قطعی هیات های حل اختلاف مالیاتی به استثناء مواردی که رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور مالیاتی مربوط قطعیت می یابد برابر مقررات ماده ۲۵۱ این قانون قابل شکایت و رسیدگی در شورای عالی مالیاتی خواهد بود. و نیز در مواردی که شکایت مودیان مالیاتی از آرای هیات های بدوی از طرف هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر رد شود و شکایت از آراء هیات های تجدید نظر از شعب شورای عالی مالیاتی مردود اعلام شود، برای هر مرحله معادل یک درصد تفاوت مالیات موضوع رای مورد شکایت و مالیات ابرازی مودی در اظهارنامه تسلیمی، هزینه رسیدگی تعلق می گیرد که مودی مکلف به پرداخت می باشد.

 

هیات موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات های مستقیم

مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرایی راجع به مطالبات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق مقررات اجرایی مالیات قابل مطالبه و وصول می باشد هیات حل اختلافات مالیاتی خواهد بود.

در مورد مالیات های مستقیم چنانچه شکایت از وصول مالیات قبل از قطعیت باشد چنانچه اعتراض وارد تشخیص داده شود ضمن صدور رای به بطلان اجرائیه حسب مورد رسیدگی و دستور اقدام لازم صادر یا نسبت به درآمد مشمول مالیات مودی، رسیدگی و رای صادر خواهد کرد.

در مورد مالیات های غیر مستقیم نیز هرگاه شکایت اجرایی از جهت مطالبه غیر قانونی مالیات باشد مرجع رسیدگی به این شکایت نیز هیات حل اختلاف مالیاتی است.


شورای عالی مالیاتی

یکی از وظایف شورای عالی مالیاتی، رسیدگی به اعتراضات مودی و اداره امور مالیاتی نسبت به آراء قطعی هیات های حل اختلاف مالیاتی است. اما چنانچه رای هیات اختلاف مالیاتی بدوی به جهت عدم اعتراض قطعیت یافته باشد قابل رسیدگی در شورای عالی مالیاتی نمی باشد. رسیدگی در شورای عالی مالیاتی به صورت شکلی می باشد و در صورت نقض رای هیات حل اختلاف به هیات دیگری ارجاع خواهد شد.

مودیان مالیاتی یا اداره امور مالیاتی می توانند در صورت شکایت نسبت به آراء قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی از لحاظ عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، دعوای خود را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات با اعلام دلایل کافی در شورای عالی مالیاتی اقامه نمایند.

هرگاه مودی از رای هیات حل اختلاف مالیاتی یا شورای عالی مالیاتی شکایت نماید بایستی به میزان مالیات مورد رای وجه نقد یا تضمین بانکی سپرده یا وثیقه ملکی معرفی یا ضامن معتبرکه اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد معرفی نماید در این صورت هیات حل اختلاف مالیاتی تا صدور رای شورای عالی مالیاتی موقوف الاجرا می ماند.


هیات سه نفره منتخب وزیر امور اقتصادی و دارایی

این مرجع به عنوان یکی از طرق فوق العاده رسیدگی به شکایات از مالیات های غیر مستقیم و مالیات های قطعی موضوع قانون مالیات های مستقیم که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد است، که طی آن به شکایت مودی دایر بر غیرعادلانه بودن مالیات که مستند به مدارک و دلایل کافی است رسیدگی می شود و طی آن وزیر امور اقتصادی و دارایی می تواند پرونده را به هیئتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود ارجاع نماید.


دیوان عدالت اداری

چنانچه مودی به برگ تشخیص مالیات در موعد قانونی اعتراض ننموده باشد و موجب قانونی جهت طرح موضوع در هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی وجود نداشته باشد و برگ تشخیص مالیات منتهی به صدور برگ قطعی مالیات شده باشد در این صورت می تواند به عنوان اعتراض به تصمیم اداره مالیاتی در تشخیص مالیات مورد مطالبه تقاضای رسیدگی در دیوان عدالت اداری را نماید. رسیدگی به اعتراضات و شکایت از آراء منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد. همچنین رسیدگی به اعتراض به آرای قطعی سایر مراجع ذیربط و حل و فصل اختلافات مالیاتی، مانند شورای عالی مالیاتی در صلاحیت دیوان عدالت اداری قراردارد.

موسسه حقوقی و بین المللی دادپویان حامی با گردهم آوری جمعی از وکلای متخصص و با تجربه در حوزه دعاوی مالیاتی توانسته تا کنون بیش از صدها پرونده مالیاتی را با موفقیت به سرانجام رساند و رضایت و اعتماد موکلین را جلب نماید. دعاوی مالیاتی به جهت تخصصی بودن و نیازمند اشراف و آگاهی کامل به قوانین و مقررات و بخشنامه ها آئین نامه های مالیاتی در زمره دعاوی تخصصی می باشد که می بایست به وکیل متخصص در آن حوزه مراجعه نموده بتوان نتیجه مطلوب را کسب نمود. لذا با توجه به این مسائل موسسه حقوقی دادپویان حامی بر آن شده تا خدمات حقوقی تخصصی خود را درحوزه دعاوی مالیاتی به شما عزیزان ارائه دهد تا از این طریق راهگشای مشکل مالیاتی شما باشد.

جهت بهره مندی از این خدمات می توانید با موسسه تماس حاصل فرمائید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ