رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:

جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تقویت روابط تجاری خود با کشورهای حاشیه خزر است

اقتصاد ایران: گیلان_رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ضرورت افزایش تجارت با کشورهای حاشیه خزر گفت: جمهوری اسلامی سعی در ارتقاء توانمندی‌های خود دارد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،  حمید زادبوم امروز در نوزدهمین اجلاس شورای همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی صنعت منطقه دریای خزر اظهار داشت: موافقتنامه همکاری اقتصادی تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر در سال 2018 در یکی از شهرهای قزاقستان به امضا رسید.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سند مذکور چارچوب اصلی توسعه و تعمیق همکاری‌های 5 کشور حاشیه دریای خزر در زمینه‌های مختلف را فراهم کرد افزود: حجم تجارت این پنج کشور در سال 2019 به حدود 900 میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده توان زیاد اقتصادی این منطقه در جذب سرمایه‌گذاری و تقویت بنیان‌های تولید و تجارت است.

زادبوم با اشاره به ضرورت تلاش برای افزایش تجارت بین پنج کشور حاشیه دریای خزر گفت: تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی خود مبنی بر گسترش روابط تجاری با همسایگان، سیاست تامین امنیت سرمایه‌گذاری و استمرار بهبود شاخص‌های اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، کشورمان با توجه به توانمندی‌های داخلی خود و همچنین توان تولید کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی و رویکرد فناوری در راستای ارتقاء توانمندی‌های خود تلاش می‌کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در این مسیر برای فعال‌سازی ترکیبات تجاری منطقه‌ای مانند موافقتنامه موقت تجارت آزاد با اوراسیا به‌جهت هموارسازی مسیر تجارت بالاخص در کشورهای همسایه و کشورهای عضو اوراسیا همواره تلاش کردیم.

زادبوم با اشاره به بیانیه نخستین همایش اقتصادی خزر تصریح کرد: پیرو بیانیه مذکور، زمینه‌های مهم همکاری ما در عرصه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، فناوری‌های نوین، توسعه دیجیتال و محیط‌زیست مورد توجه بوده و برنامه‌های پیشنهادی ایران به‌جهت تقویت همکاری‌ها برای چهار کشور حاشیه دریای خزر ارسال شده است.

وی با بیان اینکه سواحل دریای خزر و خلیج فارس با برخورداری از 14 اسکله و بندر تجاری، توانایی جابه‌جایی بیش از 200 میلیون تُن بار را در سال دارد افزود: چندین بنادر بزرگ همچون انزلی، امیرآباد و کاسپین در حاشیه خزر همچنان در حال خدمات‌رسانی و توسعه بیش از پیش هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در مسیر اصلی جاده باستانی ابریشم نقش به‌سزایی در همگرایی اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه خزر ایفا می‌کند و این کشور از نظر تنوع مواد معدنی و ذخایر آن و یا در دو بخش نفت و گاز جزو کشورهای برتر دنیا محسوب می‌شود.

زادبوم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف کشاورزی، سیمان، فولاد، انرژی برق، بهداشت و درمان و صنایع نفت و گاز زمینه‌های خوبی برای توسعه همکاری با کشورهای حاشیه دریای خزر دارد ابراز داشت: ما علاقمند به توسعه همکاری‌ها در حوزه مناطق آزاد تجاری نیز هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران و رئیس دوره‌ای ICBC نیز در این اجلاس اظهار داشت: سال 2020 سال بسیار پرچالشی برای فعالان بخش خصوصی دنیا، خصوصاً منطقه و کشور ما بوده است و همه‌گیری بیماری کرونا در این سال، اقتصاد دنیا و اقتصاد منطقه را شدیداً تحت شعاع قرار داد.

عبدالله مهاجر با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه در برابر شرایط به وجود آمده و تدوین و اجرای برنامه جامع برای پیشبرد اهداف خاطرنشان کرد: وجود دبیرخانه مرکزی برای سامان دادن به برنامه‌های بلندمدت جهت استفاده بهینه از توانمندی‌های اعضای این اجلاس لازم و ضروری است.

 لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، ولادیمیر عابیدینوف رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، مجید صمدزاده صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان و رستم ژیگانشین نماینده بازرگانی روسیه در ایران نیز به‌صورت تصویری با این اجلاس ارتباط برقرار کردند.

محبی دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، سینچنکو رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان، تکاچنکو رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ولگاگراد و اوبولنس رئیس اتاق بازرگانی استاوروپل نیز جزو دیگر افرادی هستند که در این اجلاس حضور داشتند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ