سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

چالش هسته ای ایران را با قید فوریت مدنظر داریم

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد برای گنجاندن برنامه موشک بالستیک ایران در توافق هسته ای ۲۰۱۵ بندهایی از این توافقنامه را توسعه داده و تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت این کشور تا پایان ضرب الاجل ده روزه ایران برای توقف اجرای پروتکل‌های الحاقی و بازرسی‌های آژانس اتمی، با ایران وارد تعامل می‌شود یا خیر، گفت: «خب قصد دولت [بایدن] پیگیری آن چیزی است که مدت‌ها درباره آن صحبت می‌کنیم و این در وهله اول نیازمند هماهنگی نزدیک با متحدانمان، شرکایمان، و اعضای کنگره است تا مطمئن شویم که چه زمانی برای برداشتن گام بعدی آمادگی داریم. و اینکه مطمئن شویم که می‌خواهیم از موضع قدرت عمل کنیم و اینکه این کار را با متحدان و شرکای خود انجام دهیم. بنا بر این ما به هیچ ضرب‌الاجل خاصی توجه نمی‌کنیم. ما به زمان بندی توجه می‌کنیم که ما و شرکای ما و متحدانمان را در بهترین موقعیت برای رویارویی با این چالش قرار می‌دهد. و دوباره [می‌گویم]، این چالشی است که با قید فوریت آن را تحت نظر داریم».

وی در ادامه افزود: «ناظران نباید فقدان تعامل مستقیم را با عدم فوریت از جانب ما اشتباه بگیرند. ما در سراسر جهان و در آمریکا با اعضای کنگره در حال مشورت و رایزنی هستیم زیرا ما چالشی را که برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند، تحت نظر داریم».

ند پرایس همچنین مدعی شد: «همانطور که می‌دانید، ایران در ماه‌ها و سال‌های اخیر گام‌هایی برای دور شدن از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برداشته است. رئیس جمهور [بایدن] مواردی از پیشنهاد خود را مطرح کرده که تمایل داریم محقق شود، برای مثال اینکه ایران پایبندی کامل خود به توافق هسته‌ای را از سر بگیرد. ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد. ما درصدد هستیم تا بندهای این توافق را که به مثابه سکویی برای مذاکره برای توافقنامه‌های بعدی، پرداختن به سایر حوزه‌های مورد دغدغه- از جمله برنامه موشک بالستیک ایران- است، توسعه داده و تقویت کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان گفت: «روشن است که ما تا تحقق همه اینها راه درازی در پیش داریم اما به سرعت در حال حرکت هستیم و این کار را به لحاظ راهبردی انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که رویکرد ما موفق و مؤثر است».

گفتنی است، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه نیز در یک نشست خبری بار دیگر با تکرار موضع دولت آمریکا درباره بازگشت این کشور به برجام گفت: «چنانچه ایران به رعایت کامل تعهدات خود ذیل برجام برگردد، ایالات متحده همین کار را انجام خواهد داد». وی در ادامه افزود: «این مطمئناً نخستین گام مورد نیاز خواهد بود».

سخنگوی کاخ سفید همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشت ایران به برجام برای آغاز گفت‌وگو درباره این توافق لازم است، گفت: «مطمئناً گفت‌وگوهایی هستند که باید با شریکان و متحدان ۱+۵ شوند. کارهای زیادی هست که باید انجام شود، اما [گفت‌وگو با ۱+۵] گام بعدی در این روند خواهد بود».

گفتنی است، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بامداد روز پنج شنبه (به وقت تهران) در یک نشست خبری گفت که آمریکا در حال گفتگو و رایزنی با شرکا و متحدان خود و همچنین اعضای کنگره است تا تضمین کند که رویکرد واشنگتن در قبال ایران هماهنگ و همگام بوده و از بالاترین شانس موفقیت برخوردار است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار زیاده خواهی‌های واشنگتن مبنی بر لزوم پایبندی مجدد ایران به برجام پیش از بازگشت آمریکا به آن گفت که پیشنهاد مطرح شده در این باره ماه‌هاست که روی میز است و مدعی شد که «آمریکا به درخواست‌های خود برای بازگشت ایران به برجام ادامه می‌دهد چرا که به باور آمریکا این اقدام راه را برای دیپلماسی می‌گشاید!»

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ