نائب رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس خبر داد:

واردات ۸۰ درصد نهاده‌های دامی در انحصار ۱۱شرکت

اقتصاد ایران: نائب رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس خبر گفت:100 شرکت خصوصی به عنوان واردکننده نهاده دامی داریم که 80 درصد آن توسط 11 شرکت وارد می شود و معضلاتی را درپی داشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،جلال محمودزاده در مصاحبه با برنامه «صبح وگفتگو» با بیان اینکه کنجاله جو و سویای مورد نیاز کشور 19 میلیون تن در سال می باشد که 14 میلیون تن از طریق واردات تهیه می شود، گفت: رقم واردت چشمگیر است.

وی افزود: در تاریخ یکم آبان 99 در زمینه واردات نهاده های دامی در سامانه بازارگاه بررسی هایی انجام داده ایم و کشتی های تخلیه شده چندین ماه در انتظار ترخیص بود.
محمودزاده با اشاره به اینکه مجلس دهم مصوب کرده بود بازاریابی باید در اختیار وزارت جهاد باشد، گفت: متاسفانه سران قوا در جلسه ای، این وظیفه را به وزارت صمت دادند و بعد از 18 ماه این مسئولیت باید به وزارت جهاد بازگشت داده می شد.
این نماینده مجلس ادامه داد: در این حوزه یک دستگاه باید متولی باشد تا بتوان دست به مدیریت و نظارت زد.
محمودزاده گفت: فاصله قیمتی ارز آزاد و دولتی باید اصلاح شود و بزودی در مجلس حل و فصل خواهد شد.
وی افزود: 100 شرکت خصوصی بعنوان وارد کننده نهاده دامی داریم که 80 درصد آن توسط 11 شرکت وارد می شود و معضلاتی را درپی داشته است.
محمودزاده به رادیو گفت‌وگو گفت: درباره واردات نهاده ها تنها بخش خصوصی فعال نیست و شرکت پشتیبانی امور دام هم فعال است که مشکلات خاص خود را دارد.
وی افزود: ذخیره استراتژیک برای نهاده دامی باید تا شش ماه صورت گیرد ولی متاسفانه این ذخیره صورت نگرفته است و اگر تا 20 روز نهاده دامی را وارد نکنیم، بازار با کمبود نهاده دامی روبرو شود.
محمودزاده اضافه کرد: هفته آینده پیشنهادات را قرائت کرده و به دولت ابلاغ می کنیم.
در ادامه علی محمد شریفی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با اشاره به رانتی بودن نهاده های کشاورزی گفت: ما روند صادراتی را به بخشی چالشی در اقتصاد تبدیل کرده ایم و با کمبودهای جدی برای مواد اولیه روبرو هستیم.
وی افزود: در حوزه نهاده ها تقلب هایی می شود که موجب آسیب رساندن به سلامت مصرف کننده می شود.
شریفی مقدم گفت: ما با چندگانگی قیمت روبرو هستیم که فاصله قیمتی زیاد در نهاده ها روبرو هستیم.
وی همچنین در خصوص پیشنهاداتی به مجلس، الزام به هماهنگی با دولت و توجه به ظرفیت های داخلی را متذکر شد و افزود: بخش خصوصی بلاتکلیف است که اگر زمانبندی مشخصی داشته باشیم، از ظرفیت ها به موقع استفاده می گردد.
شریفی مقدم تامین نهاده را از واجبات دانست و گفت: در بازار قیمت کنجاله 16 هزار تومان بود ولی مجوز تغییر قیمت آن در ستاد ارائه می شود که نشان می دهد با واقع بینی فاصله زیادی داریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ