در نشست فعالان اقتصادی خراسان رضوی با وزیر صمت مطرح شد؛

از گره مشکلات ارزی تا تاکید بر آزاد شدن صادرات

اقتصاد ایران: مشهد-فعالان اقتصادی و روسای تشکل های اقتصادی خراسان رضوی در نشست صمیمانه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی به بیان مشکلات و دغدغه های خود در حوزه های صنعت، تولید و صادراتی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران؛ «محمود سیادت»، نایب رئیس اتاق مشهد در این نشست، با اشاره به بلاتکلیفی طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی پس از رفتن «رزم حسینی»(استاندار سابق) از این استان گفت: ما همواره نگران سرنوشت مثلث توسعه بودیم و امروز از وزیر تقاضا داریم تا کمک کند  و شاهد ادامه روند این طرح باشیم. همچنین از رئیس سازمان توسعه تجارت خواستار توجه ویژه به تجارت با افغانستان هستیم.

وی افزود: افغانستان تحولات سیاسی مهمی را این روزها تجربه می کند و در این شرایط کار برای فعالان اقتصادی سخت است و این موضوع برای استان ما از حساسیت بیشتری برخوردار است.

سیادت از حمایت های ناکافی از صادرات خرد سخن گفت و اظهار کرد: متاسفانه به دلیل سهل انگاری صندوق ضمانت صادرات، کمترین حمایت را از صادرات خرد شاهدیم. صادرات خرد و متوسط در جایی ثبت نمی شود و حتی اگر ثبت گردد هم به جای حمایت، تامین اجتماعی و دارایی به سراغ آنها می روند و به همین دلیل این صادرکنندگان ترجیح می دهند گمنام باقی بمانند.

*درخواستی برای تفویض بعضی اختیارات وزارت صمت به استان ها

حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش از این نشست عنوان کرد: تقاضای تفویض اختیارات لازم به استان را داریم زیرا علی رغم تاکید بر تمرکززدایی، امروز هر کاری در حوزه صنعت و تجارت داشته باشیم، باید از تهران پیگیر شویم.

وی تاکید کرد: خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های فراوانی است و باید برای مسائل این خطه یک نگاه و رویکرد ویژه در وزارت صمت وجود داشته باشد.

حسین احمدی سلیمانی، رئیس کمیسیون معدن اتاق مشهد نیز با بیان اینکه در سه سال اخیر بالغ بر دو سوم سرمایه گذاری در استان در حوزه صنایع انرژی‌بر بوده است، تصریح کرد: در شرایطی که نمی توانیم انرژی را صادر کنیم، این صنایع رشد می کنند.

وی یادآور شد: روی دیگر بحث، مربوط به کمبود انرژی است؛ در 30 سال اخیر سابقه نداشته در زمستان به این شدت محدودیت برقی داشته باشیم. اینکه بگوییم قراردادهای صنایع فولاد و سیمان 8 ماهه باشد تا با کمبود گاز مواجه نشویم، به نفع این صنایع نیست. اگر قرار است قیمت انرژی اصلاح شود و از محل آن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این حوزه تشویق شوند، باید به عنوان صنعتگر در جریان قرار بگیریم و بدانیم برنامه چیست.

*تقاضا برای صدور مجوز تولید بدون کارخانه

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد و رئیس کانون کارآفرینان استان نیز خطاب به رزم حسینی، وزیر صمت گفت: اولین کسی که اعلام کرد با قلم های طلایی مقابله می‌کند، شما بودید که این موضوع جای قدردانی دارد. شما به دنبال مقابله با چپاولگران هستید و این ارزشمند است و امیدواریم توفیق داشته باشید و اقتصاد کشور را از چنگال مافیا نجات دهید.

وی افزود: بخش خصوصی خراسان همواره و در هر شرایطی خود را پیدا کرده است و امروز باز هم جایگاه خود را در این استان به دست می آوریم.

روشنک خواستار دستور وزیر صمت برای صدور مجوز تولید بدون کارخانه شد و افزود: این موضوع سال هاست که پیگیری میشود و تقاضا داریم وزیر دستور آن را صادر کند. همچنین خواستار تمرکز سازمان توسعه تجارت بر بحث برند و برندسازی هستیم.

*لزوم توجه به صادرات غیرنفتی

غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز به اهمیت صادرات غیرنفتی و لزوم توجه به آن اشاره و اظهار کرد: امروز با توجه به نرخ دلار در بهترین شرایط و بهار صادرات هستیم و با توجه به قیمت 25هزار تومانی دلار، قدرت چانه زنی خوبی در کشورهای هدف صادراتی به دست آورده‌ایم اما متاسفیم که بخشنامه های بانک مرکزی برای صنایع کوچک سختگیرانه می باشد و نمی توان از فرصت به وجود آمده بهره برد.

وی تاکید کرد: توقع داریم بخشنامه های بانک مرکزی برای صنایع پتروشیمی و معدنی با صنایع کوچک متفاوت باشد و باید کمک کنیم تا این صنایع بازار صادراتی داشته باشند.

محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق مشهد نیز در بخش دیگری از این جلسه ابراز کرد: از سوی انجمن شرکت های دانش بنیان تقاضا دارم که وزیر صمت فرصتی برای ارائه آیین نامه این انجمن به وزارتخانه تعیین کند تا بتوانیم نیازهای این حوزه را اعلام نماییم.

*مشکلات واحدهای نقره کاری خراسان در تامین مواد اولیه

سپس تریبون در اختیار محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد قرار گرفت. او به مشکلات تامین مواد اولیه نقره کاران خراسانی اشاره و ابراز کرد: سه سال است که از قول وزیر اسبق(شریعتمداری) در وزارت صمت در این حوزه گذشته است. سنگ های خام زینتی و قیمتی در گروه چهارم کالایی قرار دارند و ورود مواد اولیه آن ها ممنوع است و واحدهای ما به شدت در مضیقه هستند.

وی ادامه داد: این مواد نیاز به ارز زیادی ندارند و خواهشمندیم که جابه جایی گروه کالایی صورت گیرد. همچنین، اغلب تولیدکنندگان که خرد هستند در تامین مواد اولیه پتروشیمی و ورق دچار مشکل هستند. این مواد در بورس است و این تولیدکنندگان نمی توانند با منابع محدود خود از بورس خریداری انجام دهند.

* طرح مثلث توسعه اقتصادی به عنوان یک طرح ملی پیگیری شود

سید حسن حسینی، رئیس خانه صنعت خراسان رضوی نیز با اشاره به عدم پیگیری طرح مثلث توسعه اقتصادی در استان گفت: این طرح برای برون رفت از وضعیت موجود و توسعه کشور باید به عنوان طرحی ملی دیده شود. همچنین، اگر طرح مثلث توسعه صنعتی نیز در کشور پیش بینی شود و دارای جایگاهی ملی باشد، می توان شاهد نتایج مطلوبی بود.

وی نقبی به مشکلات ارزی کارخانجات در ورود ماشین آلات زد و ابراز کرد: بسیاری از کارخانجات ما با ارز 4200 تومانی که به آن ها تخصیص یافت، خرید ماشین آلات را انجام دادند و علی رغم اینکه این پروژه ها با این قیمت ارز راه اندازی شده، برای ترخیص ماشین آلات از گمرک باید ارز را با نرخ نیمایی بپردازند و این موضوع مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است.

*درخواست برای آزادسازی صادرات رب و مواد شوینده

حسینی در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از مسائل چون صادرات در برابر واردات و موضوعات گمرکی، امروز نوعی سردرگمی را شاهد هستیم. نقش آفرینی صرافان در حوزه واردات در برابر صادرات، مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: همچنین، در بخش صادرات مواد شوینده، کارخانجات این محصولات دچار مشکلات متعددی هستند. از صادرات بسیاری از کارخانه های مواد شوینده جلوگیری شده و این در حالی‌ست که مواد اولیه آن ها صادر می شود. این اتفاق، بازار این کالاها را نابود می کند.

وی در خصوص صادرات رب هم گفت: هم اکنون مقدار زیادی رب دپو شده در استان داریم و امیدواریم دستور برای صادرات آن داده شود.

*گرانی ارز و مشکل تامین مواد اولیه قطعه سازان خودرو

عبدالله یزدان بخش، رئیس کانون کارفرمایان خراسان رضوی نیز در همین خصوص بیان کرد: ما در بخش صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند مواد اولیه ارزان و مناسب هستیم. با ارز گران نمی‌توانیم مواد اولیه مناسب برای واحدهایمان وارد کنیم. این شرایطی نیست که سرمایه گذاران در آن، با انگیزه وارد کار شوند.

احمد اثنی عشری، نایب رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان خطاب به وزیر صمت گفت: درخواست نخست من این است که فضای رقابت یکسان برای واحدهای تولیدی در بخش دولتی و خصوصی باید فراهم شود. این فضا اکنون برابر نیست.

وی ادامه داد: دوم، لازم است بررسی کارشناسی درباره عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده صورت بگیرد.

رضا احدیان، رئیس انجمن توسعه و سرمایه گذاری و عمران خراسان رضوی نیز با اشاره به عدم تشکیل شورای گفتگو و ستاد تسهیل استان در ماه های اخیر گفت: این موضوع موجب دلسردی سرمایه گذاران شده است.

وی از وزیر صمت درخواست کرد تا که فکری به حال صنعت ساختمان و سیمان و فولاد آن بکند. احدیان تصریح کرد: ما امروز برای خرید این دو قلم کالا، زمین گیر شده ایم و سردرگمی بر سر اینکه از بورس بخریم و چگونه بخریم ما را دچار مشکل کرده است.

*گلایه از کاهش قیمت رب گوجه فرنگی

علیرضا بوستانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی خراسان رضوی هم از وضعیت بحرانی رب گوجه فرنگی گفت و اظهار کرد: امروز قیمت یک قوطی رب نسبت به هزینه های تولید کافی نیست. در دو سال گذشته تنها محصولی که کاهش قیمت داشته، رب بوده است و هم اکنون با قیمتی به مراتب کمتر از سال گذشته به فروش می رسد؛ به همین دلیل حجم زیادی از محصولات در انبارهای کارخانجات باقی مانده است.

وی ادامه داد: امروز کشاورزان برخی استان‌ها حاضرند محصول خود را کیلویی 500 تومان بفروشند اما کارخانه ها تمایلی به خرید ندارند و کشاورزان در سال آینده دچار مشکلات بسیاری خواهند شد.

وی افزود: با این شرایط مطمئنا ده ها کارخانه ورشکست می شوند و کشاورزان دچار صدمه مالی زیادی خواهند شد. محصولی که رتبه پنجم تولید جهانی اش را داریم چرا باید با محدودیت صادرات روبه رو شود؟ بارها گفته ایم ایجاد بازار در خارج از کشور سال ها مرارت و برنامه ریزی نیاز دارد اما بخشنامه های خلق الساعه به سادگی بازارهای جهانی ما را به کشورهای رقیب داده است و رقبا به سادگی جایگزین ما شده اند.

* تبعات نوسان ارز بر بخش تولیدی و چالش تامین مواد اولیه

سپس محسن شادمان، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق پشت تریبون قرار گرفت و به بیان دغدغه ها و درخواست های حوزه خود پرداخت. او گفت: مشکلاتی که بانک مرکزی در یک سال اخیر برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است، مسئله اصلی ماست.

وی ادامه داد: این بانک تنها به نرخ ارز فکر می کند و به تبعات نوسان در این بخش و اثرات آن بر روی بهای مواد اولیه وارداتی و چالش شرکت های تولیدی کاری ندارد. در ماه های اخیر صادرات به نوعی در کشور جرم شد و صادرکننده مجرم تلقی گردید. تقاضای ما پیگیری وزیر صمت برای بهبود این اوضاع است.

نیشابوری، به نمایندگی از انجمن مواد شوینده و بهداشتی نیز ابراز کرد: برای انجمن ما این سوال پیش آمده که چگونه صادرات کارخانه ای که مواد اولیه اش از پسماند برخی صنایع است و ارزآوری خوبی دارد، ممنوع می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در وزارت صمت با وجود موافقت وزیر، معاونت ها همکاری لازم را با ما ندارند. در ستاد لجستیک کرونا این کالا از بحث کرونا خارج شده و باید صادر شود.

محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست گفت: همه پهنه های معدنی استان از دیروز آزاد شده و اگر وزارت صمت اجازه دهد، می‌توانیم آن‌ها را هم به شرکت‌های خصوصی و هم دولتی و خصولتی واگذار نماییم.

*هدف گذاری وزارت صمت برای مشکل رفع تعهدات ارزی

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت قرار گرفت. او در پاسخ به سخنانی که در باب تعهدات ارزی بیان شد، گفت: وزیر صمت از روز نخست فعالیت خود در مهرماه امسال بر روی موضوع ارز صادرکنندگان دست گذاشت و از آبان ماه امسال موضوع تعهدات ارزی کاملا برداشته شد.

وی ادامه داد: این موضوع به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رفت و از 6 آبان 1399، مسئولیت تعهد ارزی به وزارت صمت تفویض شد. طبق مصوبه مذکور(آبان 99)، شرکت های فولادی و پتروشیمی ها ارز خود باید به سامانه نیما تحویل دهند و بقیه می توانند واردات در قبال صادرات داشته یا ارز خود را به واردکننده بدهند تا واردات انجام دهد. این اتفاق مهمی است. از طرفی، امکان تهاتر هم فقط برای بخش خاصی از صنعت فولاد پذیرفته می شود و پتروشیمی حتما باید ارز خود را به سامانه نیما ارائه نمایند.

وی درباره صادرات رب گوجه فرنگی و مشکلات آن نیز اظهار کرد: صادرات این محصول امسال ممنوع نشد و امسال ممنوعیتی از سوی وزارت صمت صورت نگرفته است. ما صادرات رب را باز کردیم و ستاد تنظیم بازار آزاد شدن آن را 4 ماهه تصویب نکرد و ماه به ماه دستور آن را میدهد. امیدواریم بتوانیم صادرات این محصول را کاملا باز کنیم، با این اتفاق، مشکل گوجه فرنگی هم حل می‌شود.

زادبوم درباره صادرات اقلام و کالاهای بهداشتی و مرتبط با حوزه پیشگیری از کرونا از جمله شوینده ها گفت: در این زمینه ما تصمیم گیر نبوده ایم و در ستاد مقابله با کرونا قرار بر آن شد که محتاطانه تصمیم بگیرند و گرنه ما از ابتدا معتقد به باز بودن صادرات شوینده های دارای پایه الکل بودیم. وزیر بهداشت در نامه ای به ما آخرین تصمیمات راجع به اقلام کرونایی را اعلام نمود و براساس آن، صادرات چند قلم آزاد می شود، صادرات چند قلم مشروط خواهد بود و درباره مواد شوینده نیز تکلیف تا هفته آینده روشن می شود.

وی با اشاره به بحث برندسازی و اهمیت آن در بازارهای اطراف گفت: در این زمینه بر مصوبه دولت درخصوص برند و برندسازی از سوی وزیر صمت تاکید شده و پیگیر آن هستیم.

زادبوم درباره کارت های بازرگانی تعلیق شده نیز توضیح داد: وزارت صمت هیچ کارتی را تعلیق نکرده است؛ مگر اینکه گمرک برای کسانی که زیر 70 درصد تعهد ارزی داشته اند، از انجام کار جلوگیری کرده باشد؛ با این حال، تا اسفند و فروردین برای ایفای تعهد وقت هست.

 

گفتنی است؛ در پایان این نشست فعالان اقتصادی از خدمات «علیرضا رزم حسینی» و «علی رسولیان»، در زمان تصدی مسئولیت استانداری خراسان رضوی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی این استان، تقدیر کردند. 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ