توسط شبکه تبادل فناوری؛

۲۵۰ مشکل صنعت توسط دانش بنیان ها حل شد

اقتصاد ایران: مدیر شبکه تبادل فناوری با بیان اینکه در این شبکه طی ۴-۵سال گذشته ۳هزار نیاز صنعتی شناسایی شده، گفت: ۲۵۰ پروژه توسط شرکتهای دانش بنیان موفق بوده و نیاز صنعت را برطرف کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،رضا سلطانعلی زاده مدیر شبکه تبادل فناوری  با بیان اینکه شبکه تبادل فناوری در سال ۹۴ جهت شناسایی ظرفیت‌ها، حمایتگری و تسهیل‎گری، مدیریت و پیگیری در فرایند تبادل فناوری ذیل ستاد توسعه فناوری نانو ایجاد شد، گفت: این شبکه با ارائه خدمات به ۳۰۰ شرکت نانویی و ارائه راه‌حل برای مسائل صنعتی کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه این شبکه تبادل صرفاً در حوزه نانو فعالیت می‌کرد و شرکتهای نانو به صنایع برای رفع نیازشان معرفی می‌شدند، افزود: از ابتدای امسال این رویکرد به دستور معاون علمی و فناوری به کل شرکتهای دانش بنیان تعمیم داده شد.

وی افزود: این شبکه از بدو تأسیس تا نیمه دوم سال ۹۹ بیش از ۳۰۰۰ نیاز صنعتی را از ۱۳۰۰ واحد صنعتی شناسایی کرده است و با استفاده از ابزارهایی همچون برگزاری رویدادهای تبادل فناوری، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی، همکاری با مشاوران خبره صنایع گوناگون و کارگزاران تبادل فناوری و شناسایی تیم‌ها و افراد دارای پتانسیل در قالب برنامه چالش فناورانه و نوآورانه و همچنین حمایت از هسته‌های فناور، بیش از ۲۵۰ پروژه موفق حل مساله و بیش از ۵۰۰ پروژه در جریان در کارنامه دارد.

به گفته وی از این رو با رصد و شناسایی نیازهای صنعت و شناختی که روی شرکتهای دانش بنیان داریم این دو طرف را به یکدیگر معرفی می‌کنیم.

مدیر شبکه تبادل فناوری خاطر نشان کرد: ارتباط با مشاوران خبره صنایع گوناگون و کارگزاران تبادل فناوری یکی ابزارهایی است که با استفاده از آنها پروژه‌های دانش بنیان در صنعت اجرایی می‌شوند و نیاز همان صنعت برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی مواقع صنعت نیاز به محصول یا خدمتی داشته که هیچ شرکت دانش بنیانی هم در این زمینه‌ها فعال نبوده گفت: در این صورت چالش‌های فناورانه برگزار می‌شد که در هر صورت شرکتها و استارت آپ ها در راستای رفع نیاز آن صنعت دستاوردهای خود را ارائه دهند.

مدیر شبکه تبادل فناوری عنوان کرد: تاکنون در این زمینه ۵۰ چالش برگزار شده که ۱۷ چالش خاتمه یافته موفق بوده و به غیر از ۵ چالش ناموفق، مابقی در جریان است که در نهایت به رفع نیاز صنعت منجر شود.

وی با بیان اینکه نانو به ۱۷ حوزه صنعتی رسوخ پیدا کرده، ادامه داد: آب، پساب و محیط زیست، نانو پوشش، کشاورزی، صنایع غذایی و بسته بندی، نانو عمران، صنایع فلزی، نانو کامپوزیت، رنگ و رزین، نانو مواد، پلاسمای سرد، صنعت دریایی، صنعت هوایی، مرکز نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، حمل و نقل ریلی، برق و انرژی، شبکه انرژی خورشیدی نانو، باتری نانو، سلامت، پزشکی و دارو، خودرو، واحد تجهیزات حوزه‌های نانو از جمله حوزه‌هایی هستند که نیاز صنعت به واسطه شرکتهای دانش بنیان تأمین شده است.

سلطانعلی زاده افزود: اما با توجه به شناسایی همه حوزه‌های صنعتی در صدد هستیم که همه شرکتهای دانش بنیان (بیش از ۵ هزار شرکت دانش بنیان) را به این صنایع ارتباط بدهیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ حوزه‌های نساجی، نفت، گاز، آب و پساب بیشترین نیاز را عنوان کردند که توسط شرکتهای دانش بنیان رفع شده است، گفت: در سال ۹۶ نیازهای حوزه نساجی، در سال ۹۷ نیازهای حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، بسته بندی، خودرو، در سال ۹۸ نیازهای حوزه‌های نانو پوشش‌ها، صنایع هوایی، عمران و ساختمان، نفت، گاز، کامپوزیت، خودرو، دریایی مطرح و ۰توسط شرکتهای دانش بنیان حوزه نانو رفع شدند.

سلطانعلی زاده گفت: تلاش ما در سال ۹۹ این بوده که حمایت بیشتر از پروژه‌ها را داشته باشیم.

وی افزود: چالش فناوری و نوآوری شبکه تبادل، متولی برگزاری یک رقابت یا مسابقه با هدف توسعه نوآورانه راه‌حل‌های فناورانه برای حل نیازهای بنگاه‌های صنعتی یا توسعه محصولاتی است که در حال حاضر شرکت‌های موجود فناور توان پاسخگویی به آن نیاز را ندارند.

مدیر شبکه تبادل فناوری افزود: مجموعه چالش‌های فناوری و نوآوری تاکنون توانسته است اقدام به برگزاری ۵۰ چالش کند. در این راستا تعداد ۱۶۰۰ طرح ارسال شده مورد بررسی قرار گرفته است که پس از داوری و راستی آزمایی آنها تعداد ۱۴۲ مورد به مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی یا نیمه صنعتی راه یافته است. در نهایت تعداد ۲۴ چالش با موفقیت خاتمه یافته است. چالش‌های اجرا شده توسط این مجموعه در حوزه‌های مختلف صنعتی از قبیل کشاورزی، خودرو، سلامت، نفت و … است.

وی افزود: اکنون شبکه تبادل فناوری با گسترش فعالیت‌های خود در زمینه توسعه بازار محصولات و خدمات بیش از ۵۰۰۰ شرکت دانش‎ بنیان و همچنین در برگیری برنامه چالش‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ