اسدالله علیزاده، تحلیلگر مسائل استراتژیک :

آغاز چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و لزوم اتخاذ راهبرد نوین در جنگ اقتصادی

اقتصاد ایران: گیلان_ ریشه های اعتقادی به عنوان پشتوانه اصلی انقلاب نقش اساسی در تحقق پیروزی آن دارند. چرا که هم ایجاد انگیزه در همراهی اقشار مردم با نهضت را فراهم می کنند و اهداف و آرمان های انقلاب را تبیین می کند

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، ریشه های اعتقادی به عنوان پشتوانه اصلی انقلاب نقش اساسی در تحقق پیروزی آن دارند. چرا که هم ایجاد انگیزه در همراهی اقشار مردم با نهضت را فراهم می کنند و اهداف و آرمان های انقلاب را تبیین می کند و هم در صحنه ی عمل و ادامه نهضت ، وحدت و انسجام را میان نیروهای انقلاب تحقق می بخشند. در جریان انقلاب اسلامی ایران اعتقاد عمیق و ریشه دار مردم به اسلام و پیامبر ( ص ) و اهل بیت به عنوان سرمایه ای عظیم قدرت خود را نشان داد.
اعتقادی که یکی از شاخصه های آن برپایی مراسم باشکوه سالانه عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین ( ع ) و زنده نگه داشتن عاشورا و اربعین حسینی با حضور تمام اقوام ایرانی در طی قرنهای متمادی بوده و آرمان انقلاب اسلامی نیز ریشه در همین اعتقادات دارد آرمان بزرگ انقلاب ایجاد تمدن نوین اسلامی و آماده سازی برای ظهور خورشید ولایت عظمی (عج) است.
ثمرات و دستاوردهای انقلاب اسلامی
استقلال ، آزادی و رهایی از سطله و نفوذ بیگانگان ، ایجاد ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران همراه با توسعه زیرساختهای ، اقتصادی و عمرانی ، توسعه علمی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و نیز عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور از برکات و ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی است.
ثمره چهل و دو ساله انقلاب ، ایجاد کشور و ملتی آزاد ، مستقل ، مقتدر ، باعزت ، متدین ، پیشرفته در علم و انباشته از تجربیات گرانبها ، دارای تأثیر اسلامی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکوردار در شتاب پیشرفتهای علمی و فناوری های مهم از جمله هسته ای ، سلولهای بنیادی ، نانو و هوافضا و بسی ویژگیهای افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و جهت گیری های جهادی است.


آغاز جنگ اقتصادی
با پیروزی انقلاب ، سلطه تاریخی استعمار و ربع قرن استیلای کامل آمریکا و مناقع آن در کشور قطع گردید ، پس از آن توطئه ها و تحریم های جدیدی علیه کشور آغاز شد. نمونه بارز آن تحریک صدام و تحمیل جنگ 8 ساله علیه کشور بود که خسارات مادی و معنوی فراوانی به بار آورد. سپس با سقوط و حذف شوروی تقابل دوگانه جدید (( اسلام و استکبار )) به پدیده غالب جهان معاصر تبدیل شد و دشمنی ها علیه نظام جمهوری اسلامی با شدت بیشتری آغاز گردید.
تحریم های اقتصادی در مقاطع خاصی ابعاد گسترده تر به خود گرفت تا جایی که طی یک دهه گذشته این تقابل از حالت تحریم فراتر رفته و به جنگ اقتصادی تمام عیار تبدیل شده است . خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با آگاهی کامل و آینده نگری از بیست سال قبل چنین تقابلی را پیش بینی فرمود و برای مواجه با آن دو راهبرد اساسی شامل سیاستهای کلی اصل 44 و اقتصاد مقاومتی را تبیین و ابلاغ فرموده اند.
نقش قوه مجریه
اقتصاد مقاومتی یعنی شناسایی حوزه های فشار و تلاش برای بی اثر کردن و کنترل آنها ، لذا برای رسیدن به اهداف آن باید وابستگی های خارجی تقلیل یافته و تلاش مضاعفی برای رشد تولید داخلی و خود اتکائی کشور صورت پذیرد. که الزامات آن شامل 1- استفاده از تمام ظرفیتهای دولتی و مردمی 2- حمایت از تولید ملی 3- مدیریت منابع ارزی 4- مدیریت مصرف و پرهیز از اصراف می باشد.
دولت باید با تدوین و اجرای سیاستهای مناسب مالی ، پولی و ارزی و اقدامات عملی مانند کاهش هزینه های دولت و در پیش گرفتن سیاست انضباط بودجه ای و مهار تورم افسار گسیخته، ضمن عدم دست اندازی به منابع بانک مرکزی با شناور کردن نرخ ارز و جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی ، گامهای مؤثری در حمایت از تولید داخلی نیز بردارد .
نقش سایر قوا
قوه مقننه ( مجلس ) و قوه قضائیه ( دستگاه قضا ) به عنوان پشتیبان و کمک رسان قوه مجریه ( دولت ) در جنگ اقتصادی وظایف خطیری به عهد دارند و شایسته است با اولویت قرار دادن مباحث مربوط به جنگ اقتصادی نسبت به تصویب و یا اصلاح قوانین و مقرراتی که تسهیل‌گر باشد و حمایت قانونی و قضایی لازم را از مجاهدین اقتصادی کشور و فعالین این عرصه به عمل آورد.
در شرایط فعلی بر این دو قوه فرض است که به تقویت روحیه جهادی و قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری مدیران و مسئولان اجرائی کشور همت مضاعفی معطوف نمایند وبا کمک سایر ارگانها برنامه های لازم را در حوزه ی خود نسبت به رفع موانع تولید در کشور عملیاتی کنند.
راهبرد نوین نیروهای مسلح در جنگ اقتصادی
وقتی که کشوری در برابر یک بحران بزرگ و یا جنگ قرار می گیرد کلیه وظایف عادی از اولویت قوای سه گانه و نیروهای مسلح خارج شده و تمام قوا به همراه نیروهای مسلح جهت دهی کاری خود را در مسیر تقابل و رفع بحران و مدیریت جنگ قرار می دهند و نیروهای مسلح به عنوان مدافعان و نیروهای میدانی در صحنه بحران یا نبرد حضور می‌یابند.
یکی از بزرگترین ثمرات انقلاب اسلامی ، استقلال و خودکفایی نیروهای مسلح و تأمین اکثر مایحتاج ، اقلام و ادوات نظامی می باشد که از مواد خوراکی ، پوشاک ، تجهیزات و انواع سلاحهای سبک و سنگین تا خودرو ، تانک ، هواپیما ، پهباد ، موشک ، ناو جنگی و انواع تأسیسات دفاعی زمینی و دریایی را شامل می شود و اکنون ایران یکی از قطب های بزرگ تأمین امنیت در جهان به شمار می رود . این موارد می تواند جزو مزیت های نسبی و حتی رقابتی ما در جنگ اقتصادی باشد.
تأمین امنیت در مسیرهای تجاری دنیا در دریا ، هوا و زمین مستلزم ایجاد زیرساختها و صرف هزینه های هنگفتی است و متقابلاً می تواند موجب کسب درآمدهای سرشاری باشد. ما این هزینه ها را پرداخت نموده ایم اما تا به حال از کسب درآمدهای آن بی نصیب بوده ایم و باید از این راهبرد در جنگ اقتصادی بهره برداری نمائیم؛ از طرفی باید از توان و ظرفیت نیروهای مسلح در زمینه تولید محصولات نظامی که در آن دارای مزیت هستیم استفاده کرده و برای تولید انبوه و صادرات این محصولات برنامه ریزی نمائیم.
طبیعتاً ورود به بازار جهانی تسلیحات و ادوات نظامی نیازمند مشارکت با کشورهای متحد استراتژیک در این زمینه می باشد . این بازار بزرگ می تواند چندین برابر صادرات نفت و گاز و سایر منابع طبیعی درآمد ارزی داشته و اشتغالزایی بالائی برای کشور ایجاد نماید .
امروزه ماهیت موضوعات دفاعی و جنگهای نوین از محوریت نبردهای زمینی به دریایی ، هوایی و الکترونیکی تغییر نموده است، لذا تغییر راهبرد در برنامه های دفاعی و مشارکت فعال نیروهای مسلح به خصوص پرسنل کادر و وظیفه شاغل در نیروهای زمینی( که حدود 80% کل نیروهای مسلح را شامل می شود و استعداد آنها حدود یک سوم کل کارکنان شاغل در مجموعه دستگاهها و نهادهای دولتی و حکومتی می باشدو نیز دارای اراضی ارزشمند و وسیع در بهترین نقاط پایتخت و سایر شهرها هستند) در جنگ اقتصادی الزامی به نظر می رسد. البته لزوم توجه به اقتصاد نظامی و بررسی ابعاد آن و ارائه راهکارهای اجرایی در خصوص نحوه ورود به این معقوله ساختار و گفتمان خاص خود را دارد که در مباحث آتی به ارائه مدل ورود به این چرخه با مشارکت سایر نهادها اشاره خواهد شد

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ