اختصاصی اکونیوز/

صنعت برق ایران، مشکلات پیش رو و چشم اندازها

اقتصاد ایران: بیستمین نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت برق و شانزدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران که به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده بود؛ از 23 تا 26 دیماه جاری در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران  ،  این نمایشگاه با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا آغاز به کار کرد و شرایط موجود باعث شده بود تا نمایشگاه صرفا مورد بازدید متخصصین و دست اندرکاران قرار گیرد و از بازدید کننده غیرتخصصی و عمومی خبری نبود.  تعداد شرکت های شرکت کنندگان در نمایشگاه امسال به نسبت سال های پیش از کاهش محسوسی برخوردار بود و در مجموع نزدیک به دویست تولیدکننده و ارایه دهنده خدمات در حوزه صنعت برق در نمایشگاه حضور داشتند.


بخش های اصلی نمایشگاه و محصولات ارایه شده

با توجه به سیاست گذاری های کشور برای ایجاد بستر مناسب در راستای دست یابی به خودکفایی صنعتی، نمایشگاه صنعت برق در دو دهه فعالیت خود از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. تا جایی که برگزارکنندگان این نماشگاه از آن به عنوان رخدادی بی نظیر در زمینه صنعت و تجارت یاد می کنند. هرچند نمایشگاه هر ساله شاهد رشد کمی و کیفی در بخش های مختلف بود اما نمایشگاه امسال به دلایل شرایط موجود رونق پیشین را نداشت. دویست شرکت کننده حوزه صنعت برق در بخش های خطوط انتقال نیرو، سیستم های ابزار دقیق، تجهیزات برقی، مولد های برق، تولید کنندگان سیم و کابل، تولیدکنندگان تابلو و تولیدکنندگان محصولات روشنایی آخرین تولیدات خود را در معرض بازدید قرار داده بودند. حضور شرکت های خارجی در این دوره نمایشگاه کم رنگ بود که عدم استقبال شرکت های خارجی؛ جدای از شرایط موجود و تحریم های گسترده ، با تاکید مسئولین مبنی بر استفاده از ظرفیت های تولید داخلی برای تامین نیازهای صنعت برق نیز همخوانی دارد.

به گزارش اکونیوز،بخش تولید کنندگان سیم و کابل از بخش های بزرگ و پراهمیت نمایشگاه بود که می توان دلیل آن را وجود معادن غنی مس در کشور و سابقه طولانی مدت تولید سیم و کابل در ایران دانست. علاوه بر این بخش، تولید کنندگان محصولات روشنایی نیز از دیگر بخش های بزرگ و پربازدید نمایشگاه بودند. با توجه به سرآمد بودن محصولات روشنایی ساخت ایران در سطح کشورهای منطقه و فرامنطقه، این بخش توانایی شناساندن تولیدات خود را در گستره بین المللی داشت. نکته جالب توجه در بخش تولیدکنندگان محصولات روشنایی؛ رعایت صرفه جویی در مصرف برق بود! به گونه ای که بر خلاف سالهای گذشته؛ برای غرفه آرایی این بخش از حداقل نورپردازی استفاده شده بود! همچنین، در کنار نمایش محصولات صنعت برق؛ چندین جلسه پرسش و پاسخ و سخنرانی و کارگاه آموزشی پیرامون مباحث روزآمد نیز برگزار شد که با استقبال روبرو بود.


نمایشگاه؛ پل ارتباطی بخش دولتی و خصوصی

در سالهای اخیر به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و تنگناهای موجود در زمینه تامین منابع ارزی و به حداقل رسیدن همکاری های اقتصادی و صنعتی در عرصه بین المللی و حتی منطقه ای؛ رویکرد سیاست گذاران اقتصادی و صنعتی کشور به سمت واگذاری پروژه ها به طرف های ایرانی و تامین نیازهای حوزه صنعت از طریق شرکت های ایرانی بوده است. صنعت برق نیز بر پایه همین رویکرد، برای بسیاری از پروژه ها و تامین کالاهای مورد نیاز خود به شرکت های داخلی روی آورده است. تا جایی که، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بر اهمیت حضور شرکت های داخلی و به ویژه بخش خصوصی در صنعت برق اشاره کرد و نمایشگاه را پل ارتباطی میان بخش خصوصی و دولتی نامید. به گزارش اکونیوز، در مقابل؛ بخش خصوصی حاضر در نمایشگاه نیز ضمن استقبال از هرگونه همکاری در حوزه صنعت برق ، از کمبود منابع ارزی برای واردات مواد اولیه و مشکلات موجود در زمینه صادرات محصولات تولیدی خود گلایه داشتند و خواهان همکاری بیشتر نهاد دولتی در این زمینه بودند. حضور وزیر تجارت عراق در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و وعده وزیر نیرو برای گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق و آب را می توان گام دولت برای اصلاح شرایط موجود دانست.


جایگاه صنعت برق و مشکلات پیش روی

مدیران ارشد صنعت برق کشور همواره نگاه خوش بینانه ای نسبت به جایگاه این صنعت در کشور دارند و بر درآمدزا بودن آن نیز تاکید دارند. وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه امسال؛ بیش از 57 درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی را مربوط به شرکت های پیمانکاری و سازندگان کالاهای برقی کشور دانست. در این خصوص از مدیر عامل وقت توانیر نیز می توان یاد کرد که در نمایشگاه سال قبل صنعت برق اعلام داشت که تولید تجهیزات و محصولات صنعت برق در ایران بسیار پیشرفت کرده است و پتانسیل تسخیر بازارهای آسیا و آفریقا را دارد. ایشان همچنین افق صادرات محصولات صنعت برق ایران را بیش از بیست میلیارد دلار دانست! علی رغم تلاش های انجام شده، تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله زیادی وجود دارد. رسیدن به شرایط قابل قبول در زمینه هوشمند سازی شبکه برق کشور، اجرای استانداردهای جهانی تولید برق حرارتی و استفاده از آن و استفاده از نسل جدید نیروگاهی در کشور و حمایت از طرح های نوآورانه در زمینه خدمات و تولید محصولات برقی که سرلوحه وزارت متبوع قرار دارد محقق نشده است. در کنار این موارد، از مشکلات حال حاضر در زمینه صنعت برق نیز نمی توان غافل شد. یکی از مشکلاتی که صنعت برق این روزها با آن درگیر است، تامین برق مورد نیاز برای مصارف خانگی و صنعت است. خاموشی بخش هایی از مناطق مسکونی و قطعی برق برخی از مراکز صنعتی مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. عدم تامین سوخت مناسب مورد نیاز نیروگاه ها و فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات این مراکز موجب تعطیلی برخی از آنها شده است. علاوه بر این، وجود مزرعه های بسیار رمز ارزها در داخل کشور و مصرف انرژی بالای این مراکز را می توان مزید بر علت خاموشی های اخیر دانست. در کنار این موارد از اتلاف برق در تولید، انتقال و مصرف؛ مشکل تامین مواد خام و فلزات مورد نیاز تولید کنندگان و آثار منفی تحریم ها در حوزه مالی و فنی و کاهش صادرات صنعت برق نیز می بایست نام برد.


اصلاح ساختارها و حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر (پاک)

کارشناسان حوزه صنعت برق کشور راه کارهای بسیاری برای اصلاح شرایط موجود پیشنهاد داده اند. اصلاح نظام قیمت گذاری برق، افزایش سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای صنعت برق، بهینه سازی و کاهش تلفات در زنجیره تولید تا مصرف برق، انتقال تکنولوژی توربین های کلاس F و H در کشور، مدیریت عرضه و تقاضای فلزات و مواد خام در بازار، رفع موانع قانونی و مبادلات پولی برای صادرات کالا و خدمات و گام برداشتن به سمت تولید و استفاده گسترده از انرژی های تجدید پذیر (پاک) اهم راه کارهای اصلاح ساختار و بهبود شرایط صنعت برق کشور است.
به گزارش اکونیوز،در میان این موارد از بحث انرژی های تجدید پذیر نمی توان به راحتی گذشت. کشورهای صاحب نام در عرصه تکنولوژی به دنبال انرژی های تجدید پذیر هستند و حتی به دنبال کنار گذاشتن تولید انرژی از منابع حامل های فسیلی می باشند. در دهه اخیر سرمایه گذاری های وسیعی در دنیا در زمینه تولید انرژی های تجدید پذیر صورت گرفته است تا جایی که بیش از چهارده درصد از انرژی اولیه کشورها از این تکنولوژی تامین می شود. در کشور ما گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است و بخش خصوصی نیز سرمایه گذاری های قابل قبولی در این زمینه انجام داده است اما همچنان در آغاز راه هستیم و سهم انرژی های تجدید پذیر در کشور ما کمتر از سه درصد می باشد. 
گزارش و عکس از: جواد عرفانیان عالی منش

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ