تفاوت میلگرد ساده و آجدار و کاربرد هر کدام

اقتصاد ایران: میلگرد، جزو پرکاربردترین مصالح فلزی ساختمانی است. میلگردها کاربردهای استحکامی بسیار حساسی در ساختمان‌سازی دارند؛ این فرآورده‌های فولادی، در مدل‌ها و نوع‌های بسیاری عرضه می‌شوند و طیف وسیعی از مشتریان را تامین می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،در این مقاله، قصد داریم دو نوع از میلگردهای فلزی موجود در بازار، یعنی میلگرد ساده و میلگرد آجدار را با هم مقایسه کرده و کاربرد هرکدام را بررسی کنیم و شناخت بهتر این دو نوع میلگرد کمک میکند تا خرید بهتری داشته باشید.

https://esfahanahan.com/steel/rebar/

میلگرد چیست؟

میلگرد در یک تعریف کوتاه، یک میله فولادی است که برای استحکام ستون‌ها یا قسمت‌های دیگر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگردها در انواع متعددی تولید می‌شوند و هر مدل، خاصیت و کاربرد خاصی دارد.

 مهم‌ترین ویژگی میلگرد و علت اصلی کاربرد آن در بتن، افزایش نیروی کششی بتن است. بتن بسیار مقاوم و محکم است. اما متاسفانه نیروی کششی کمی دارد؛ در نتیجه، متخصصان ساخت و ساز، از انواع میلگرد برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌کنند.

جدول استاندارد میلگرد

جدول استاندارد حاوی نکات بسیار مهمی درباره ابعاد و سایزهای انواع یک محصول فلزی است. جدول استاندارد میلگرد، شامل چهار نوع محصول است که هرکدام با ویژگی‌های خاصی تولید می‌شوند و کاربرد متفاوتی هم دارند.

جالب است بدانید که از بین چهار نمونه میلگرد جدول زیر، یک نمونه مربوط به میلگرد ساده و سه نمونه مربوط به میلگردهای آجدار است. این جدول، مربوط به یک استاندارد قدیمی برای تولید میلگرد است ولی به سبب اینکه اکثر خطوط تولید میلگرد در ایران متناسب با این استاندارد قدیمی هستند، ما این استاندارد را بررسی می‌کنیم.

 

نوع میلگرد بر اساس کد

علامت استاندارد ملی

حداقل استحکام تسلیم

حداقل استحکام کششی

شکل ظاهری میلگرد

رده سختی میلگرد

A1 (S240)

س 240

240

360

میلگرد ساده

نرم

A2 (S340)

آج 340 (آجدار)

340

500

میلگرد آجدار مارپیچ

نیمه‌سخت

A3 (S400)

آج 400 (آجدار)

400

600

میلگرد آجدار جناغی

سخت

A4 (S500)

آج 500 (آجدار)

500

650

میلگرد آجدار مرکب

سخت

 

دنیای مقاطع فولادی را بدون وجود میلگرد نمی‌توان متصور شد؛ اهمیت این محصول در سازه‌های فولادی و صنایع مختلف به اندازه‌ای است که بدون وجود آن هیچ پروژه‌ای را به اتمام نمی‌توان رساند. حجم استفاده از میلگرد در سازه‌های فولادی بالاست و عوامل مختلفی در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده، یک میله فولادی آلیاژی است که بدون هیچ طرح یا آج خاصی تولید و عرضه می‌شود. میلگرد ساده برای جبران مقاومت کششی در بتن استفاده می‌شود و کاربرد اصلی آن در صنعت و ساختمان‌سازی است. میلگرد ساده علاوه بر شکل ظاهری، بر اساس برخی از مشخصات فنی نیز، تفاوت‌هایی با میلگرد‌های A2، A3 و A4 دارد.

میلگردهای ساده در اصل از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی هستند که ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ این نوع میلگردها به طور کلی از نظر مقاومت، کاربرد و ویژگی با میلگردهای آج دار متفاوت هستند.

مشخصات فنی میلگرد ساده شامل چه مواردی است؟

مطابق با جدول استاندارد میلگرد ساده، رده سختی این میلگرد نرم است و مقاومت کششی و سطح تسلیم آن، شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقاومت کششی: 360 نیوتن بر هر میلی‌متر مربع.
  • مقاومت تسلیمی (یا مقاومت تسلیم) : 240 نیوتن بر میلی‌متر مربع.

میلگرد ساده چه خاصیت‌ها و کاربردهایی دارد؟

انجام فرآیندهای بارگزاری و نصب مثل تراش‌کاری، جوش‌کاری و تغییر شکل بر روی این نوع میلگرد ساده‌تر از انواع میلگردهای آجدار است. جالب است بدانید که میلگردهای ساده بیشتر در مصارف صنعتی کاربرد دارند؛ مثلا در ساخت خاموت بسیار کاربرد دارند. موارد زیر، خاصیت‌ها و ویژگی‌های دیگر میلگرد ساده است:

  • از این میلگرد برای ساخت انواع پیچ و مهره فلزی استفاده می‌شود.
  • میلگردهای ساده در ساخت انواع مفتول نیز کاربرد دارند.
  • میلگرد ساده به صورت کلاف در سایزهای 5 تا 12 متر و به صورت شاخه در سایزهای 8 تا 40 متر تولید می‌شود.
  • این میلگرد از 2400 تا 3600 کیلوگرم مقاومت کششی دارد.

در نهایت، می‌توانیم بگوییم که کیفیت و کارکرد میلگردهای ساده ارتباط مستقیمی با کارخانه تولیدکننده این محصول دارد. در پایان این مقاله، بهترین برندها و مدل‌های تولیدکننده میلگرد را بررسی می‌کنیم.

میلگرد آجدار چیست؟

 میلگردهای آجدار، میله‌های آلیاژی فولادی هستند که بر روی آن‌ها، آج‌ها و برآمدگی‌های خاصی وجود دارد. همانطور که در قسمت‌های قبلی هم بیان کردیم، میلگرد آجدار در سه مدل کلی به بازار عرضه می‌شود؛ هر کدام از این سه مدل خصوصیات و کاربردهای متعددی دارند.

  • میلگرد آجدار A2:

معمولا به عنوان میلگرد عرضی به کار می‌رود و فرایند جوشکاری بر روی آن با مشکلات متعددی همراه می‌شود؛ پس تلاش کنید که بر روی این مدل از میلگرد جوشکاری نکنید. درجه سختی آن، نیمه‌سخت است و آج‌هایش شکلی جناغی یا هفتی‌هشتی دارد. در مجموع، می‌توانیم بگوییم که این میلگرد نسبت به میلگردهای دیگر آجدار، استحکام کششی کمتر و انعطاف بیشتری دارد.

  • میلگرد آجدار A3:

این میلگرد نیز از جهت ظاهری، ترد و شکستنی است؛ کارشناسان توصیه می‌کنند که فرایند جوشکاری بر روی این میلگرد انجام نشود. تنش گسیختگی این میلگرد برابر با 6 هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است؛ همچنین تنش سیلان‌اش 4 هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.

میلگردهای A3 برای استفاده به صورت طولی تولید می‌شوند.

  • میلگرد A4:

این میلگرد صرفا برای مصرف‌های صنعتی و ساختمانی به کار می‌رود؛ ظاهری سخت‌تر از انواع میلگردهای آجدار دارد و فرایند جوشکاری بر روی آن مجاز است. قیمت این میلگرد به سبب وزن کمتر و کاربرد تخصصی‌تر، نسبت به انواع میلگرد بیشتر است.

میلگرد آجدار چه خاصیت‌ها و کاربردهایی دارد؟

هر نوع از میلگرد آجدار در قسمت خاصی از ساختمان‌سازی و صنعت کاربرد دارد. البته این میلگردها خاصیت ‌ها و ویژگی‌ های مشترکی هم دارند؛ مثلا اقسام آن ‌ها در ساخت و ساز به کار می‌روند و نیروی برشی ساختمان را افزایش می‌دهند. موارد زیر، مهم‌ترین ویژگی‌های میلگردهای آجدار است:

  • تقویت و افزایش استحکام فوندانسیون و بتن ساختمان.
  • کاربرد گسترده برای افزایش استحکام کششی بتن‌های سازه.
  • کاربرد گسترده و اصولی در بتن‌های کف ساختمان.

همچنین شایان توجه است که آلیاژ میلگردهای مارپیچ از عناصر منگنز، سیلیسیم، گوگرد، نیتروژن و فسفر تشکیل می‌شود؛ هر محصول متناسب با خاصیت و ویژگی دقیق آن، درصد متفاوتی از این عناصر در خود دارد.

تفاوت‌های میلگرد ساده و آجدار چیست؟

https://esfahanahan.com/steel/

یقینا بارزترین تفاوت میلگردهای ساده و آجدار، تفاوت در ظاهر این میلگردها است. علاوه بر این‌ها، میلگردهای ساده و آجدار از جهت نحوه ساخت، مشخصات فنی، ویژگی‌های کلی و کاربرد، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ به عنوان نمونه، مقاومت کششی و مقاومت تسلیم در میلگردهای ساده کمتر از میلگردهای آجدار است. یا استانداردهای ساخت این محصولات با هم متفاوت هستند.

علاوه بر مسائل بالا، میلگرد ساده و آجدار تفاوت‌های دیگری هم با هم دارند؛ مهم‌ترین تفاوت‌های این دو محصول، موارد زیر است:

  • ü میلگرد آجدار در پروژه‌های ساختمانی یا در سازه‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود، در حالی‌که میلگرد ساده معمولا در صنعت به کار گرفته می‌شود.
  • ü درصد تغییر شکل نسبی در هنگام گسیختگی، در میلگردهای ساده بیشتر از میلگردهای آجدار است؛ یعنی در مجموع، میلگردهای ساده مقاومت نسبتا کمتری در مقابل میلگردهای آجدار دارند.
  • ü تنش جاری در میلگرد ساده برابر با 2 هزار و دویست کیلوگرم است، در حالی‌که تنش جاری در میلگردهای آجدار از حدود 3 هزار کیلوگرم آغاز می‌شود و به سمت رقم‌های بیشتر می‌رود.
  • ü میلگرد ساده از جهت وزنی، سبک‌تر میلگردهای آجدار است. این مسئله از جهات متعددی تاثیرگذار است. البته توجه داشته باشید که وزن میلگرد تابعی از قطر و طول میلگرد است و هر چقدر که این دو مورد، بیشتر باشند، وزن کلی میلگرد هم بیشتر خواهد بود.
  • ü درصد عناصر فلزی کربن، سیلیسیم و منگنز در آلیاژ میلگرد ساده کمتر از آلیاژ میلگرد آجدار است؛ از طرف دیگر، درصد عناصر فسفر و گوگرد در میلگرد ساده بیشتر از میلگرد آجدار است. هر کدام از این عنصرها، برای افزایش برخی از ویژگی‌های میلگرد کاربرد دارند.

سخن پایانی

میلگرد ساده و میلگرد آجدار از جهت ظاهری و اسمی، شباهت بسیاری با هم دارند اما در ویژگی‌های فنی، کاربردها و جزییات ظاهری با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در مجموع می‌توانیم بگوییم که میلگردهای آجدار مقاوم‌ تر از میلگردهای ساده هستند در پایان برای خرید میلگرد ساده و میلگرد آجدار و انواع مقاطع فولادی شرکت اصفهان آهن را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ