اسدالله علیزاده، تحلیلگر مسائل استراتژیک :

ضرورت بازیابی سرمایه اجتماعی توسط مسئولین

اقتصاد ایران: گیلان_سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی ، سرمایه انسانی و سرمایه نمادین ( مفاخر ) به عنوان دارائی های ارزشمند یک جامعه ارکان اصلی پایداری و توسعه جامعه را تشکیل می دهند.

 اسدالله علیزاده، تحلیلگر مسائل استراتژیک در گفت و گو با  خبرگزاری اقتصاد ایران ، در مورد ضرورت بازیابی سرمایه اجتماعی توسط مسئولین بیان داشت: در ماههای اخیر رؤسای محترم دو قوه مقننه و قضائیه با کمتر کردن ساعات پشت میزنشینی و خارج شدن از دفتر کار خود به میان مردم حتی در نقاط دورافتاده کشور می روند و طی بازدیدهای میدانی اقدامات بسیار خوبی در زمینه رسیدگی به مسائل مردم و تکریم آنها انجام می دهند . فارغ از نظریات موافقین و مخالفین مبنی بر سمت و سوی تبلیغاتی این سفرها استمرار و فراگیری چنین اقداماتی نیاز ضروری و عاجل جامعه ما بوده و لازم است به منظور ترمیم اعتماد بین ( ملت و دولت ) و بازیابی سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ، سایر نهادها و دستگاههای اجرائی نیز اقدامات مشابه را در اولویت کاری قرار داده و از همین امروز دست به کار شوند. دلایل نیاز به چنین اقداماتی به طور مشروح در ذیل بیان می شود.
سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی ، سرمایه انسانی و سرمایه نمادین ( مفاخر ) به عنوان دارائی های ارزشمند یک جامعه ارکان اصلی پایداری و توسعه جامعه را تشکیل می دهند. هر چه سرمایه اجتماعی بیشتر باشد مؤلفه هایی هم چون ارزشها و هنجارهای مشترک ، اعتماد ، صداقت و درک متقابل ، همکاری و مشارکتهای مدنی ، تعهد و مسئولیت پذیری ، روحیه کار گروهی ، حس برادری و احساس هویت ملی در جامعه بیشتر خواهد شد و چرخ بهره وری با سرعت و کیفیت مطلوب تر حرکت خواهد کرد.
اعتماد بین ( ملت – دولت ) مؤلفه اصلی سرمایه اجتماعی است . برپایه تحقیقات به عمل آمده افزایش حس اعتماد باعث افزایش تعامل و مشارکت فعالانه افراد و کاهش هزینه های کسب و کار ، تجارت و فعالیت های اجتماعی و سیاسی می‌شود و انتقال دانش و آگاهی بین افراد آسان تر صورت می گیرد.
طی سالهای اخیر افزایش خارج از کنترل تورم و رشد فراینده سطح عمومی قیمتها ، چند برابر شدن نرخ ارز ، بلایای طبیعی گسترده افزایش قیمت بنزین ، شیوع بیماری همه گیر کرونا و عدم کنترل مناسب آن ، آشکار شدن ابعاد گسترده فساد در دستگاههای اجرائی ، نهادهای دولتی و عمومی کشور و نهایتاً کوچک شدن سفره مردم و بیکاری قشرهایی از جامعه آسیب جدی به اعتماد بین (( ملت – دولت )) وارد نموده است.
برای ترمیم این آسیب ها و بازیابی سرمایه اجتماعی ، رؤسا و مسئولین دستگاههای دولتی در هر رده و هر جای میهن عزیزمان باید آستین ها را بالا زده و اقدامات زیر را در اولویت برنامه های روزانه و هفتگی خود قرار دهند.
1- نسبت به کاهش مظاهر تبعیض و بی عدالتی در خدمات درون سازمان و برون سازمانی اقدامات عملی روزانه صورت پذیرد.
2- هر یک از دستگاههای اجرائی اقشار مرتبط خود و مردم جامعه محلی را از خدمات و تسهیلات قابل ارائه از جمله رفاهی ، توانمندسازی ، حمل و نقل و .... در حد توان بهره مند سازند.
3- مسئولین دستگاههای اجرائی ارتباط مؤثر خود را با مردم ، افراد مورد وثوق جامعه و سرعشیره ها بیشتر نمایند.
4- در هر نوع استخدام و بکارگیری نیرو و به هر شکلی ( حتی پیمانکاری و موقت ) نیروهای بومی را در اولویت قرار داده و تا حد امکان از نیروهای بومی استفاده کنند.
5- دستگاههای اجرائی در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی جامعه محلی مشارکت مؤثر داشته و نسبت به ارائه تسهیلات در حد توان اقدام نمایند.
6- مسئولین نسبت به عقاید و هنجارهای مردم و جامعه محلی تکریم و احترام خاصی معطوف دارند.
7- دستگاههای اجرائی با تشویق و توجیه کارکنان خود ، نسبت به تکریم و احترام ارباب رجوع همت گمارده و با نگاه مثبت نسبت به کاهش بروکراسی و تسریع در انجام امورات مراجعین اقدام نمایند.
8- هر یک از دستگاههای اجرائی در حیطه قوانین و مقررات خود به جدَ تلاش نمایند تا نسبت به رفع موانع تولید و حل مشکلات فعالان اقتصادی مرتبط اقدام عملی صورت پذیرد.
9- دستگاههای اجرائی در تأمین مایحتاج و پشتیبانی عمومی از مردم در چارچوب وظایف خود حداکثر تلاش و همت را معطوف نمایند.
بدیهی است تمام اقدامات فوق در صورتی عملی و مؤثر خواهد بود که رؤسای دستگاهها ، کارکنان زیرمجموعه را با خود همراه نمایند و این امر مستلزم نگاه و رسیدگی به مشکلات کارکنان دستگاهها در وهله ای اول می باشد. لذا لازم است تا مدیران محترم از دفتر کار خود بیرون بیایند و با زیرمجموعه خود ارتباط مؤثر روزانه داشته باشند و با کمک و همکاری کارکنان زیرمجموعه اقدامات عاجل یاد شده را عملی نمایند . پس مسئولین محترم لطفاً ساعاتی از روز را از دفتر کار خود خارج شوید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ