بانک مرکزی تاکید کرد:
الزام بانک ها برای اجرای مطلوب قانون جدید چک
اقتصاد ایران: بانک مرکزی در بخشنامه ای به تمام بانک ها و موسسات اعتباری بر ضرورت انجام اقدامات لازم در راستای ایجاد زمینههای اجرای مناسب و مطلوب قانون «اصلاح قانون صدور چک» تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، طبق اعلام بانک مرکزی، در این بخشنامه که از طرف رییس کل این بانک به مدیران عامل شبکه بانکی کشور ابلاغ شده، آمده است:
پیرو بخشنامههای شماره ۳۳۱۴۲۹.۹۹ مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۱۶ مدیریتکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی در خصوص تکالیف و الزامات قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب سیزدهم آبان ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی و ابلاغ مصوبه چهل و نهمین جلسه مورخ ۱۳۹۹.۹.۲۹ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر تمدید مهلت اجرای تبصره (۱) ماده ۲۱ مکرر الحاقی به قانون مزبور تا پایان سال جاری و ۳۳۲۹۷۴.۹۹ مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۱۷ اداره نظامهای پرداخت مبنی بر اعلام زمانبندی عملیاتیسازی سامانههای مرتبط با اجرای قانون موصوف، به اطلاع میرساند متاسفانه علیرغم تذکرات و توصیههای اکید این بانک، برگزاری نشستها و کارگروههای تخصصی با مدیران و کارشناسان بانکی، همکاری، تعامل و همسویی لازم در خصوص اجرای قانون مذکور در حد کفایت مشاهده نشده و باتوجه به عدم تمدید فرجه زمانی صدرالاشاره، مقتضی است مساعی لازم در راستای ایجاد زمینههای اجرای مناسب و مطلوب قانون موصوف صورت پذیرد.
با اقدامات اخیر صورت پذیرفته از سوی این بانک نظیر استفاده از برنامکهای موبایلی برای ثبت چکها در سامانه صیاد در راستای ایجاد فرصت کافی به منظور اجرای تکالیف عهده شبکه بانکی و نیز مشمول نشدن طبق ماده ۲۴ قانون پیشگفت، انتظار میرود همکاریها و تعاملات مقتضی به منظور تکمیل وظایف قانونی محول شده به نظام بانکی کشور انجام شود.
از این رو ضمن تاکید مجدد بر ضرورت تمهید اقدامات ذکر شده در نامههای فوق، ملاحظات و تذکرات به شرح زیر را اعلام میدارد:
۱- آموزش کارکنان شعب برای راهنمایی و هدایت صحیح مشتریان و تبیین کارکردهای سامانههای مرتبط با چک حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹.۱۰.۳۰
۲- ایجاد ساختار نظامیافته و پاسخگو (میزامداد مشتریان) در راستای رفع ابهامات و اشکالات مشتریان حداکثر تا تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
۳- همکاری متعامل، مستمر و موثر روابط عمومی آن بانک/موسسه اعتباری با اداره روابط عمومی بانک مرکزی در راستای تنویر افکار عمومی به منظور فرهنگسازی اجرای قانون موصوف و تمکین از رهنمودها و توصیههای ابلاغی اداره یادشده
۴- تجهیز تمام درگاههای بانکی شامل درگاههای نوین (اینترنت بانک و موبایل بانک)، خودپردازها، تلفنبانک و کیوسک به خدمات سامانه صیاد (پیچک) حداکثر تا پایان بهمنماه سال جاری
بدیهی است بازرسان این بانک به صورت میدانی و غیرحضوری تمام اقدامات و برنامهریزیهای آن بانک را رصد می کند و در صورت مشاهده عدم کفایت همکاریهای بانک متبوع، مراتب گزارش و اقدامات تضییقی و انضباطی در خصوص بانک خاطی اجرایی می شود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه