ضرورت بازنگری دربنیانهای حکمرانی درفضای مجازی
اقتصاد ایران: حاکمیت در فضای مجازی بیش از آن که بر اساس دستورات سخت و رعایت سلسله مراتب عمودی و از بالا به پایین باشد براساس روابط افقی و شبکهای شکل گرفته است.
حاکمیت در فضای مجازی بیش از آن که بر اساس دستورات سخت و رعایت سلسله مراتب عمودی و از بالا به پایین باشد براساس روابط افقی و شبکهای شکل گرفته است. از همین رو منابع قدرت در فضای مجازی غیر متمرکز و متکثر است و به نوعی این فضا برخوردار از ویژگی پلورالیسمی است که با بهره مندی از این مزیت، در قالب جریان سازی مناسب میتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در حقیقت حکمرانی در فضای مجازی توانایی رویارویی با روایتهای متکثر است و این در صورت تبدیل شدن به آنارشیسم روایتی منجر به تهدید میشود.
در این میان مهمترین مسئولیت حاکمیت برای حکمرانی در فضای مجازی تولید محتواست. به نظر میرسد جریانهایی نامرئی در ریختهای جدید اجتماعی میبایست در قالب خرده روایت، سیلان داشته باشد. اما چگونه میتوان روایتهای خرد در فضای جریانها تولید کرد؟ در این راستا دولتها میتواند به صورت غیرتحکمی و غیرمداخله گرانه به بسط مشارکت در جامعه مجازی بپردازد. حضور در فضای مجازی برخلاف فضای حقیقی که بر پایه الزام و منع است باید بر پایه خلق جاذبه و دافعه باشد.
به بیان دیگر مکانیزم دستوری در سخت جهان باید به سیستم ترغیبی در نرم جهان تغییر ماهیت دهد. به واقع القای حس آزادی انتخاب در جامعه مجازی، پاشنه آشیل تبدیل پلورالیسم از تهدید به فرصت است. این بدان معناست که فرد با انتخابهای متعدد از پیش طراحی شده توسط حکمران مواجه است که تمام این انتخابها تحقق اهداف دولت را رقم میزند. ماحصل این نگاه در فضای مجازی درهم شکستن ساختارهای سخت جهان و تبدیل شدن ساختارهای عمودی پیوسته و سلسله مراتبی به روابط افقی، شبکهای و غیر مستقیم است.
در این فضای جدید بیش از آن که «فعل» موضوعیت داشته باشد «مفهوم» اهمیت مییابد. در حقیقت امور واقعی به شیوهای متفاوت محقق میشوند و میتواند با هزینه محدود، نتایج بهتری را حاصل کنند. برای مثال امر آموزش و پروش مجازی میتوان با القای ذهنیت، قلب و اندیشه فرد را تسخیر کند و به طور نرم وی را به انجام کاری وادار کند که این کار تجسم واقعی در جهان عینی دارد.
بر این اساس حکمرانی در فضای مجازی نیازمند مدلی (الگویی) جامع است که تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را پوشش دهد چرا که فضای مجازی یا تصریحا فضای سایبر در گام اول بازنمایی از جهان واقع و در وهله بعدی بیش از آن است.
حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی انسان در فضای سایبر نیز امتداد مییابد، اما مفاهیم و هنجارهای جهان واقع در فضای سایبر به نوعی بازتولید میشوند و این بازتولید شدن به معنای هم ارزی مفاهیم در جهان واقع و سایبر نیست و گاهی این تفاوت به تقابل و تضاد مفاهیم نیز میرسد به همین دلیل میتوان گفت بنیانهای حکمرانی در فضای سایبر متفاوت و حتی در تضاد با جهان واقع است؛ بنابراین با شناخت و درک صحیح مولفهها و قواعد حکمرانی فضای جدید و توجه به تجربیات موفق کشورها و در کنار آن بومی سازی این تجربیات با فرهنگ مخاطبان جامعه میتوان به تدوین چارچوبهای مناسب حکمرانی، برای تبدیل تهدیدها به فرصتها اقدام کرد.
																				اکو ایران | ECO IRAN
									
																				ترکیه | Turkiye
									
																				آذربایجان| Azerbaijan
									
																				ترکمنستان|Turkmenistan
									
																				تاجیکستان|Tajikistan
									
																				قزاقستان |Kazakhstan
									
																				قرقیزستان |Kyrgyzstan
									
																				ازبکستان |Uzbekistan
									
																				افغانستان |Afghanistan
									
																				پاکستان | Pakistan
									
																				بانک مرکزی
									
																				بانک ملّی ایران
									
																				بانک ملّت 
									
																				بانک تجارت
									
																				بانک صادرات ایران
									
																				بانک ایران زمین
									
																				بانک پاسارگاد
									
																				بانک آینده
									
																				بانک پارسیان
									
																				بانک اقتصادنوین
									
																				بانک دی
									
																				بانک خاورمیانه
									
																				بانک سامان
									
																				بانک سینا
									
																				بانک سرمایه
									
																				بانک کارآفرین
									
																				بانک گردشگری
									
																				بانک رسالت
									
																				بانک توسعه تعاون 
									
																				بانک توسعه صادرات ایران
									
																				قرض الحسنه مهر ایران
									
																				بانک صنعت و معدن
									
																				بانک سپه 
									
																				بانک مسکن
									
																				رفاه کارگران
									
																				پست بانک
									
																				بانک مشترک ایران و ونزوئلا
									
																				صندوق توسعه ملّی
									
																				مؤسسه ملل
									
																				بیمه مرکزی
									
																				بیمه توسعه 
									
																				بیمه تجارت نو
									
																				ازکی
									
																				بیمه ایران
									
																				بیمه آسیا
									
																				بیمه البرز
									
																				بیمه دانا
									
																				بیمه معلم
									
																				بیمه پارسیان
									
																				بیمه سینا
									
																				بیمه رازی
									
																				بیمه سامان
									
																				بیمه دی
									
																				بیمه ملت
									
																				بیمه نوین
									
																				بیمه پاسارگاد
									
																				بیمه کوثر
									
																				بیمه ما
									
																				بیمه آرمان
									
																				بیمه تعاون
									
																				بیمه سرمد
									
																				بیمه اتکایی ایرانیان
									
																				بیمه امید
									
																				بیمه ایران میهن
									
																				بیمه متقابل کیش
									
																				بیمه آسماری
									
																				بیمه حکمت صبا
									
																				بیمه زندگی خاورمیانه
									
																				کارگزاری مفید
									
																				کارگزاری آگاه
									
																				کارگزاری کاریزما
									
																				کارگزاری مبین سرمایه