راه‌های با انگیزه ماندن؛

برای حفظ انگیزه از چه روش‌هایی استفاده کنیم؟

اقتصاد ایران: گاهی برای بسیاری کار‌ها ممکن است انگیزه خود را از دست بدهیم و دلسرد شویم؛ حال، چگونه با انگیزه بمانیم؟

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، چگونه با انگیزه بمانیم و در زندگی، اهداف خود را دنبال کنیم تا به موفقیت برسیم؟ راز موفقیت و عادت‌های فرد با انگیزه چیست؟ برای حفظ انگیزه و رسیدن به هدف، از چه روش‌هایی استفاده کنیم؟

انگیزه، نیرویی است که ما را به حرکت و فعالیت و عمل کردن وا می‌دارد. همه ما برای انجام هر کاری در زندگی و برای رسیدن به اهداف خود، نیاز به انگیزه داریم.
 
 
راه‌های با انگیزه ماندن
 
 
گاهی برای بسیاری کار‌ها مخصوصا اهداف طولانی مدت و سخت ممکن است انگیزه خود را از دست بدهیم و دلسرد شویم، این در حالی است که با کمی تلاش بیشتر می‌توانیم به نتیجه دلخواه برسیم.
 
چگونه با انگیزه بمانیم؟
 
۱. دلایل و اهداف کار را به خود یادآوری کنید
 گاهی ممکن است بعضی از کار‌ها آن‌قدر روتین (تکراری) شده باشند که اصلا فراموش کنیم دلایل و هدف آن کار چیست؟ این‌گونه از انجام آن خسته و نسبت به آن بی‌انگیزه می‌شویم. در این مواقع، کافی است دلایل خوبی برای انجام آن کار پیدا کنیم و تحلیل کنیم که هدف آن چیست؟
 شاید پاداش مادی یا معنوی، منافع شخصی همچون رشد فردی یا ایجاد احساس غرور و اعتماد به نفس، هدف کاری باشد که انجام می‌دهید یا این‌که مرحله‌ای جهت رسیدن به هدف بزرگ شما باشد. 
 
۲. کار را تقسیم کنید و بر پیشرفت خود نظارت داشته باشید
 برای این‌که انگیزه خود را حفظ کنید، بهتر است اهداف بزرگ خود را به چند مرحله کوچک‌تر تقسیم کنید تا هم راحت‌تر انجام شود و هم بتوانید نظارت بیشتری بر پیشرفت خود داشته باشید.
 در این مسیر هم باید بتوانید مراحلی که برای رسیدن به هدف رد کردید، در نظر بگیرید و یادداشت کنید و هم بتوانید تصویر آینده را تشخیص دهید و بدانید دقیقا در کجای مسیر قرار دارید و چقدر دیگر تا رسیدن به هدف اصلی مانده است.
 مثلا برای خواندن یک کتاب ابتدا فهرست و سرفصل‌های آن را نگاه می‌کنید و تعداد صفحه‌های کتاب را در نظر می‌گیرید. سپس نظارت بهتری نسبت به پیشرفت خود در مطالعه کتاب خواهیم داشت. 
 
 
راه‌های با انگیزه ماندن
 
 
۳. روند کار را برای خود لذت‌بخش کنید
 بدون شک، نگرش و دیدگاه ما به کاری که انجام می‌دهیم، تأثیر به‌سزایی در انگیزه ما نسبت به آن کار دارد. اگر نتوانیم لذت‌های انجام هر کار را پیدا کنیم و حتی از آن کار متنفر باشیم، به احتمال بسیار زیاد کار را در نیمه راه رها می‌کنیم و به سرانجام نمی‌رسانیم.
 مثلا ورزش کردن ممکن است برای بسیاری افراد بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد و از انجام آن لذت ببرند و بر عکس، بعضی افراد از این‌که از خواب و استراحت و تنبلی بگذرند و کمی فعالیت بدنی داشته باشند، بیزارند. خودتان نتیجه‌ رفتار هر دو دسته افراد را می‌دانید!
 البته که همه‌ کار‌ها برای همه افراد جذاب و لذت‌بخش نیستند و هر کس علایق خاص خود را دارد، اما اگر دید مثبت داشته باشید، می‌بینید که بیشتر کار‌ها ظرفیت جذاب بودن را دارند و شما می‌توانید راه‌هایی جهت لذت بردن از انجام آن‌ها بیابید.
 
۴. خود را سرزنش نکنید و شکست‌ها را اجتناب‌ناپذیر بدانید
 همه ما بار‌ها دچار اشتباه می‌شویم و وقتی سعی داریم به هدف بزرگی برسیم، گاهی زمین می‌خوریم؛ شکست‌ها بخشی از فرایند رفتن به دنبال آرزو‌های بزرگ هستند.
 به جای تمرکز روی شکست، از آن درس بگیرید و آن را تبدیل به تجربه‌ای جهت نزدیک‌تر شدن به هدف خود کنید؛ بله این جمله کلیشه‌ای، واقعیتی است که ارزش بار‌ها تکرار کردن را دارد. خود را سرزنش نکنید، بلکه برخیزید و به جلو حرکت کنید. 
 
 
راه‌های با انگیزه ماندن
 
 
۵. روش و دیدگاه متفاوتی در پیش بگیرید
 شاید کاری که در حال انجام آن هستید، خوب پیش نمی‌رود و شاید هم به خوبی پیش می‌رود، اما برای شما لذت‌بخش نیست و ایجاد انگیزه نمی‌کند. در این شرایط بهتر است رویکرد خود را تغییر دهید. 
اگر برای رسیدن به مقصد، راه و روشی را انتخاب کردید که دیدید به نتیجه مطلوب نمی‌رسید، روش خود را تغییر دهید تا افق‌های جدید به روی شما باز شود. از تغییر روش نترسید و به آن همچون شکست ننگرید. همیشه راه‌ها و گزینه‌های بسیاری جهت انجام یک کار وجود دارد.
 
۶. به خود جایزه بدهید
 انسان هیچ‌وقت از پاداش‌گرفتن، خسته نمی‌شود! همان‌گونه که جهت ایجاد انگیزه در کودکان از روش پاداش‌دهی استفاده می‌شود و مثلا برای گرفتن نمره‌های خود به او وعده خرید اسباب‌بازی یا دوچرخه مورد علاقه او داده می‌شود، برای با انگیزه ماندن در بزرگسالی نیز، تعیین پاداش و جایزه بسیار مؤثر است. 
 مثلا اگر در حال نوشتن پایان‌نامه هستید و برای خود تعیین کرده‌اید که هر روز چند ساعت را صرف مطالعه یا آزمایش کنید، می‌توانید به ازای هر یک یا دو ساعت که کاملاً مشغول کار هستید، چند دقیقه به موسیقی مورد علاقه خود‌ گوش دهید. این پاداش کوچک، هم خستگی شما را از بین می‌برد و هم به شما انگیزه می‌دهد که کار خود را جدی دنبال کنید.
 
 
راه‌های با انگیزه ماندن
 
 
۷. زندگینامه افراد موفق و مطالب انگیزشی را بخوانید
 با مطالعه زندگی افراد با انگیزه و آشنایی با این‌که چه عادت‌هایی در زندگی افراد موفق وجود دارد، می‌توانید از آن‌ها الگو بگیرید و انگیزه خود را افزایش دهید. همچنین خواندن جمله‌های انگیزشی از زبان بزرگان و افراد موفق، به اشتیاق و حفظ انگیزه شما کمک می‌کنند. 
 
۸. از ارتباط با افراد بی‌انگیزه و تمسخرگر بپرهیزید
 یکی دیگر از عواملی که به حفظ انگیزه کمک می‌کند، ارتباط با افراد با انگیزه، ترجیحا با هدفی مشابه شما است. به این ترتیب، از تجربه‌ آنها بهره‌مند خواهید شد.
 ارتباط با افراد بی‌انگیزه و در میان گذاشتن اهداف خود با آنها، ممکن است شما را با افکار منفی، مانند تمسخر و غیر ممکن نشان‌دادن هدف، روبرو و شما را از ادامه مسیر، منصرف کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ