آغاز بکار نخستین ایستگاه شارژ برقی خودرو کشور در مشهد
اقتصاد ایران: مشهد-اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در شرق کشور با شارژ برق خودرو برقی سازی شده به دست متخصصان داخلی در این ایستگاه با موفقیت انجام شد.
محمدرضا کلائی با ابراز خرسندی از حضور شرکت مپنا در مشهد، ادامه داد: مجموعه مپنا مشهد را پایلوت برقی سازی قرار داده است و ما نیز در زمینههای مختلف به ویژه در حوزه حمل ونقل این آمادگی را داریم که اتفاقات جدیدی در مشهد پایه گذاری شود.
مشهد رتبه اول برقی سازی کشور باشد
کلائی تأکید کرد: نباید اجرای مسائل مهمی مانند برقی سازی را به آینده موکول کرد. زیرا هم اکنون نیز عقب هستیم و میخواهیم مسائل مربوط به برقی سازی در همه ابعاد برای اولین بار در کشور، در مشهد رخ دهد.
اولین چراغ حمل ونقل برقی در مشهد روشن میشود
عباس علی آبادی افزود: در حوزه تولید باید به سمت کاهش حداکثری آلودگی پیش برویم. در این راستا گروه مپنا در زمینه تولید تجهیزات در بخش انرژیهای تجدیدپذیر پیشتاز است و حتی برنامههای ویژهای را برای استفاده از پنل خورشیدی در مشهد و استفاده از تونل باد شهر خواف در دست اقدام دارد.
اولین اتوبوس برقی کشور
علی آبادی درباره آغاز فرایند مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل شهر مشهد توسط گروه مپنا نیز گفت: مطالعاتی با این سطح و به صورت کلان در هیچ کجای کشور رخ نداده است و شهر مشهد اولین شهری است که در این سطح از کار ورود پیدا کرده
است.
نقش ناچیز شهرداری در آلودگی هوا
سیدمسعود ریاضی افزود: بر اساس اطلاعات ارائه شده، مسبب ۳۳ درصد از آلودگی شهر مشهد خودروهای شخصی، ۱۹ درصد نیروگاه ها، ۱۳ درصد کامیون ها، ۹ درصد وانت ها، ۵ درصد موتورسیکلتها و فقط ۱.۳ درصد اتوبوسهای درون شهری است.
وی با اشاره به آلودگی پنج برابری موتورسیکلتهای شهر مشهد نسبت به اتوبوسهای این شهر، گفت: شورای شهر مصوبهای برای جایگزین کردن موتورهای برقی به جای موتورهای فرسوده داشته است که امیدواریم شهرداری اجرای این مصوبه را به صورت ضربتی و با تلاشی مضاعف انجام دهد.
ریاضی اضافه کرد: افتتاح امروز، افتتاح نگاه جدید در حوزه حمل ونقل در شهر مشهد است و خوش حالیم که این اتفاق در گرامیترین شهر ایران رخ داده است.
مشهد جلوتر از وزارت کشور
خلیل ا... کاظمی افزود: در این ایستگاه ۲ دستگاه شارژ کند ۷.۵ کیلوواتی و یک دستگاه شارژ تند ۵۰ کیلوواتی در نظر گرفته شده است. وی در ادامه به برقی سازی موتورسیکلتهای مشهد اشاره کرد و گفت: در مشهد ۴۰۰ هزار موتورسیکلت فعال وجود دارد. سهم آلایندگی این وسلیه نقلیه ۵.۲ درصد است و باوجود اینکه بر اساس قانون بودجه کشور، وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هنوز به موضوع جایگزینی موتورهای فرسوده نپرداخته است، اما شهرداری مشهد با مصوبه شورای شهر قرار است ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده را در مرحله اول از رده خارج و به جای آن موتوربرقی وارد شهر کند.
معاون شهردار مشهد گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر، قرار است در مرحله اول موتورسیکلتهایی که به صورت پیکی خدمات ارائه میدهند، از رده خارج شوند و برای جایگزینی این موتورها با موتور برقی، شهرداری مشهد از طریق بانک صادرات ۸۰ درصد مبلغ کل موتورسیکلت را به صورت تسهیلات ۴ درصدی و با اقساط ۳۶ ماهه به متقاضیان پرداخت خواهد کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه توافقات با بانک صادرات انجام شده است و اولین گروه از متقاضیان نیز شناسایی شده اند و هفته آینده به بانک معرفی میشوند. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال بخشهای اول و دوم این فعالیت را با ظرفیت ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ موتورسیکلت برقی اجرایی کنیم.
رونمایی از اولین موتورهای برقی مشهد
در این مراسم عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، طرح مطالعات در حوزه برقی سازی خط یک بی آرتی مشهد را به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، تحویل داد و قرارداد مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل مشهد نیز به امضای دوطرف رسید.