توسعه مناطق آزاد و چالش ممنوعیت ها به قلم سید مجتبی محمدی

اقتصاد ایران: گیلان_سید مجتبی محمدی ،سرپرست خبرگزاری اقتصادی ایران در استان گیلان:منطقه آزاد بندر انزلی تنها دروازه تجارت با اوراسیا .

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،سید مجتبی محمدی ،سرپرست خبرگزاری اقتصادی ایران در استان گیلان، ایجاد توسعه و زیر ساخت‌های لازم برای تحولات اقتصادی  را اولویت دانست  و گفت :این اولویت  بدون در نظر گرفتن زنجیره های ارتباطی که در شرایط امروزی و تحریم‌های ظالمانه کشورهای اروپایی و آمریکا تنها از طریق مناطق آزاد میسر گردیده بود موجب رکود شدید و تنزل سهم و جایگاه مناطق آزاد گردیده .

تصمیم گیری های مهمی که غالباً از حجم سرمایه گذاری ها در مناطق آزاد می کاهد و موجب فرار سرمایه گذار از مناطق آزاد می گردد .
مناطقی که بعضاً سهم آنها از تجارت به واسطه موقعیت جغرافیایی آنان در کشور معطوف به واردات کالاهای اساسی شده و با توجه به امکان ایجاد زیرساخت های لازم در این مناطق در بحث تولید هیچگونه اطلاع رسانی برای تشویق سرمایه گذاران جهت تولید، آن هم با امتیازات منحصر به فرد در مناطق آزاد صورت نمی پذیرد.
مناطقی که دولت به خوبی می‌تواند سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های تولید کنندگان داشته باشد از این رو با توجه به امکان استفاده تولیدکنندگان از ورود دستگاه های مورد نیاز تولید و مواد اولیه آن به منطقه آزاد بدون پرداخت عوارض ،موجبات اشتغالزایی هدفمند در مناطق فراهم و چرخه تولید به خوبی به گردش در خواهد آمد
منطقه آزاد بندر انزلی به واسطه موقعیت بسیار مهم و در واقع تنها دروازه تجارت با اوراسیا با وجود فراهم کردن زیرساخت‌های نسبی جهت ترخیص و تحویل کالاها ، اتصال ریل راه آهن به منطقه و بندر کاسپین تا اواسط سال ۱۴۰۰،موقعیت بسیار مناسبی برای ایجاد خطوط تولید خواهد داشت و با عنایت به ابلاغیه اخیر این سازمان جهت واگذاری زمین برای احداث شهرک صنعتی شماره ۳ خود در تلاش برای تحقق این امر می باشد. اما چقدر از این سهم بزرگ در گرو تلاش مناطق آزاد است و چقدر از این سهم با برنامه ریزی های مناسب در اختیار دولت و حکومت است ؟ آیا امکان اتخاذ تصمیم مناسب برای ایجاد شرایط مناسب و تسهیل روند سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران اندیشیده شده است؟
آیا دولت و وزارتخانه های مربوطه از طریق تفاهم نامه با مناطق آزاد ، تهیه بانک اطلاعاتی برای سرمایه گذاری های مناسب جهت تشویق سرمایه گذاران در منطقه آزاد را فراهم نموده یا همچنان می بایست منتظر بود تا سرمایه‌گذاران خود به دنبال پروژه مطلوب خود باشند؟
در این بین زمان و اتلاف آن موجب از بین رفتن هر چه بیشتر سرمایه های انسانی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌گردد که توجه به این امر مهم امکان ویژه‌ای برای تحول در اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ