ا میلیارد بودجه برای اجرای طرح های تحقیقاتی کرونا

اقتصاد ایران: رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه ۳۷ طرح ملی مرتبط با کرونا درحال انجام است، گفت: با توجه به محدودیت اعتبار، برخی طرح ها نمی توانند پیشرفت کاملی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،دکتر مصطفی مطلبی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در خصوص ماموریت‌هایی که وزیر علوم به این پژوهشگاه در زمینه مقابله با ویروس کرونا محول کرده است، گفت: با توجه به نقشی که وزارت علوم به پژوهشگاه محول کرده در حال حاضر ۳ اقدام را در پیش گرفته‌ایم.

وی در خصوص اولین اقدام این پژوهشگاه گفت: اولین اقدام ما با توجه به نیازی که وزارت بهداشت اعلام کرده بود راه اندازی کلینیک تشخیص مولکولی بیماری کرونا بود که موفق شدیم از ۲۹ اسفندماه سال ۹۸ رسماً آن را افتتاح کنیم.

وی در خصوص دیگر اقدام پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: تولید کیت‌های تشخیص کرونا به روش مولکولی نیز در پژوهشگاه انجام گرفته است. از همان ابتدا کارگروهی را برای مطالعه تولید کیت بومی ایران در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک تشکیل دادیم. اکنون دانش فنی تولید آن بدست آمده و از استاندارد خوبی برخوردار است.

ماموریت مهم در راستای اجرای پروژه‌های علمی

وی با اشاره به سومین ماموریت پژوهشگاه زیست فناوری گفت: در راستای این ماموریت تعدادی کارگروه شامل: کارگروه‌های «مطالعات سلولی و ژن درمانی مرتبط با کرونا»، «کارگروه مطالعات اپیدمیولوژی گسترش و مهار ویروس در جمعیت ایران و جهان»، «کارگروه ساخت واکسن و داروهای موثر برای پیشگیری و درمان کرونا ویروس»، «کارگروه تولید مواد ضد عفونی کننده موثر و کاربردهای نو مرتبط با کرونا ویروس»، «کارگروه مطالعات ژنومی کروناویروس ایرانی و بیوانفورماتیک»، «کارگروه مطالعات اثرات درمانی گیاهان دارویی و مواد موثره آنها»، «کارگروه فارماکوژنتیک داروها»، «کارگروه مطالعات تاثیر فاکتورهای مهارکننده ویروس و تقویت کننده سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس» تشکیل شدند.

مطلّبی بابیان اینکه این ماموریت را پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در جهت همگرا کردن تحقیقات و پرهیز از انجام تحقیقات موازی در کشور انجام داده است، بیان کرد: از همان ابتدای کار طرح‌های زیادی (۱۸۶ طرح) از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور به این کارگروه‌ها ارسال شدند.

وی افزود: پس از کارشناسی علمی این ۱۸۶ طرح توسط این کارگروه‌های علمی که اعضای آنها از این پژوهشگاه و نیز سایر محققین از سایر مراکز علمی و دانشگاه‌ها تشکیل شده بودند، درمجموع تعداد ۳۷ طرح مورد تایید قرار گرفتند.

بودجه ناچیز برای انجام طرح‌های کرونایی

وی با بیان اینکه در مجموع اعتباری معادل یک و نیم میلیارد تومان به این پژوهشگاه برای حمایت از اجرای این طرح‌ها اختصاص یافت، بیان کرد: این اعتبار، بودجه قابل ملاحظه‌ای برای تحقیقات گسترده در حوزه کرونا نبود اما برای شروع کار به طرح‌ها اختصاص پیدا کرد.

وی تاکید کرد: همچنین با توجه به محدودیت اعتبار تخصیص یافته، برخی طرح‌ها با بودجه محدودی که به آنها اختصاص پیدا کرده است، نمی‌توانند پیشرفت کاملی داشته باشند از این رو به مجریان اعلام کردیم که به جذب بودجه بیشتری از سایر منابع در کشور بپردازند و از امکانات پژوهشگاه یا دانشگاه خود در این راستا بهره ببرند.

وی ادامه داد: از این ۳۷ طرح، ۲۶ طرح از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مستقر در استان‌های تهران و البرز و مابقی از سایر استان‌ها بوده است.

آخرین آمار طرح‌های کشوری در زمینه کرونا

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تاکید کرد: از نظر زمینه تحقیقاتی تعداد ۴ طرح در زمینه مطالعات مربوط به تولید واکسن، ۱۰ طرح در زمینه تولید کیت با فناوری‌های متفاوت، ۴ طرح در زمینه گیاهان دارویی، ۲ طرح در زمینه مطالعات ژن درمانی، ۳ طرح در زمینه تولید مواد ضد عفونی با روش‌های جدید، ۱۰ طرح در زمینه مطالعات ژنومی و ۴ طرح در حوزه دارو هستند.

وی با بیان اینکه هر یک از طرح‌ها در حال پیشرفت هستند، گفت: با توجه به اینکه زمان تصویب و شروع طرح‌ها و نیز طول دوره زمان اجرای آنها متفاوت بوده و بعضی از آنها زمان بر هستند نمی‌توان به قطعیت زمان اتمام آنها را مشخص کرد و بسته به نوع طرح متفاوت است، ولی برخی از آنها در شرف پایان یافتن هستند.

وی یادآور شد: در برخی از این طرح‌ها ایرانیان مقیم خارج یا محققان خارجی نیز همکاری دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ