مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان:

سنجش نیاز بازار اوراسیا برای رونق صادرات گیلان ضروری است

اقتصاد ایران: گیلان_مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفت: نیازسنجی بازار تقاضای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای افزایش و رونق صادرات کالاها از اهمیت خاصی برخوردار است و صادرکنندگان با توجه به این امر، برای ارزآوری و بهره‌مندی بیشتر از تجارت خارجی تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،یونس رنجکش روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات صادرکنندگان آستارا در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: آستارا با توجه به برخورداری از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی محور صادرات است و بیش از ۷۰ درصد صادرات استان از مرزهای این شهرستان صورت می گیرد.

وی بیان کرد: نیاز سنجی ، تدوین نقشه راه، بهره مندی از ظرفیت های موجود، پشتیبانی، تغییر نگاه و رویکرد جدید به تجارت و داشتن دانش روز از اولویت های تجارت خارجی در دنیای معاصر است.

وی ادامه داد: با توجه به معافیت های ایجاد شده برای صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز بازار اوراسیا باید با نگاه ویژه به این شرایط بنگریم و اگر نتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم، تبعات آن برای اقتصاد ملی چالش برانگیز خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان هم در این جلسه گفت: با توجه به فعال شدن شبکه کانتینری بندر آستارا با بنادر کشورهای همسایه، باید تجارت دریا محور مد نظر قرار گیرد.

هادی تیزهوش افزود: باوجود شبانه روزی شدن گمرک آستارا متاسفانه امکانات، نیروی انسانی و زیرساخت های گمرک این شهرستان ارتقا نیافته است و باید این امر برای رونق صادرات و واردات مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۶۷ میلیارد دلار مواد غذایی وارد روسیه شده بود اما این کشور واردات سیب و گوجه را از کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان ممنوع کرده است و این موضوع مورد توجه صادرکنندگان و تجار ایرانی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان آستارا هم گفت: کلینیک های قرنطینه نباتی در این شهرستان بعد از تعطیلی موقت، فعالیت خود را آغاز کردند و مسئولان کلینیک ها با توجه به الزامی بودن بهداشت کالاها دقت نظر بیشتری داشته باشند.

عباس صابر افزود: پایانه بار آستارا ظرفیت توقف کامیون های داخلی و خارجی را ندارد و به زودی زمینی به مساحت ۲ هکتار به پایانه بار اضافه خواهد شد تا زمینه لازم برای توسعه زیرساخت ها و احداث مجتمع خدماتی رفاهی در پایانه فراهم شود.

کریم رسولی مدیر کل گمرک آستارا هم بیان کرد: در سال جاری ۳۳۰ میلیون دلار کالا از مرز این شهرستان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد افزایش یافته است و با توسعه زیرساخت ها پیش بینی می شود روزانه هزار کامیون از مرز آستارا تردد کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا سازمان بین‌المللی برای ادغام اقتصادی منطقه‌ای است و قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میلادی میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان و بعدها ایران به عضویت آن درآمدند. کشورهای عضو اتحادیه اکنون ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند و ۵.۲ درصد جمعیت جهان را شامل می شود و تولید ناخالص داخلی اسمی اتحادیه حدود ۱.۹ تریلیارد دلار؛ حجم تجارت با جهان ۹۰۰ میلیارد دلار و تجارت درون اتحادیه رقم ۳۸ میلیارد دلار می‌باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ