وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بازتعریف امور قرآنی با گام دوم انقلاب ضروری است

اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه مسابقات سراسری قرآن‌کریم گفت: نسبت حرکت‌های قرآنی با گام دوم انقلاب اسلامی، مناسب است تا بازتعریف خود را پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،   سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که شب گذشته، 21 آذرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی با نغمه‌های قرآنی متولد شد و ادامه حیات داد و همچنین توفیقات ایران عزیز در این دوره 40 ساله از قرآن‌کریم است. اگر مقطع انقلاب اسلامی را در گام اول 40 ساله نخست بررسی کنیم، کاملاً این نکته مکشوف است که این سال‌ها به عنوان نقطه درخشانی از تاریخ ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: در حوزه انس با الفاظ قرآن کریم، شاهد اتفاقات قابل توجه و متفاوتی بوده‌ایم. شاید هیچ دوره تاریخی ایران عزیز، با این دوره 40 ساله قابل قیاس نباشد. کاملاً مشهود است که اتفاقات بسیار شتابنده‌ و مثبتی در حوزه امور قرآنی داشتیم.

صالحی بیان کرد: در حوزه رسانه‌های قرآنی نیز در این 40 سال گام اول انقلاب اسلامی، اتقاقات قابل توجهی رقم خورده است. شبکه‌های رسانه ملی ایران مانند رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل و شبکه قرآن و معارف سیما، حدود 20 نشریه علمی ـ پژوهشی قرآنی، بیش از این مقدار نشریه علمی ـ ترویجی و تأسیس خبرگزاری‌ قرآن، نشان از جریان رو به رشد رسانه‌های قرآنی در فضای ایران زمین بوده‌ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه پژوهش‌ و مطالعات قرآنی، جریان پژوهش‌های قرآنی در این 40 سال قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نبوده است. دایرةالمعارف‌ها، دانشنامه‌های قرآنی، حدود 40 هزار کتاب قرآنی که پس از انقلاب منتشر شده است و دیگر حوزه‌های پژوهشی. در حوزه ترجمه و تفسیر نیز شاهد اتفاقات بسیار اساسی و غیر قابل قیاس در گام اول بوده‌ایم. همگان به خاطر داریم که پیش از انقلاب اسلامی، تعداد معدودی ترجمه‌ در اختیار بود.

وی گفت: در این 40 سال، حدود 90 ترجمه که بخش قابل توجهی از این ترجمه‌ها نیز، ترجمه‌های قابل استناد و با ادبیات قابل استفاده و مناسب عرضه شده‌اند. در حوزه تفسیر موضوعی و ترتیبی نیز شاهد اتفاقات قابل توجهی بودیم که یکی از این آثار، تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی است که تاکنون بیش از 50 جلد آن نشر یافته است.

صالحی تصریح کرد: این حوزه‌های روئین ارتباط با قرآن در گام اول انقلاب اسلامی بوده است، بخش‌های زیرساختی‌تر و لایه‌های بنیادی‌تری نیز وجود داشته است که یکی از آنها پرورش انسان‌های متعالی بود که براساس تعالیم قرآنی، رشد یافته‌اند. عزیزانی که در دوره دفاع مقدس و حتی بعد پا به عرصه نهاده‌اند و برخی به مقام شهادت رسیده‌اند و برخی دیگر نیز در مقام راویان صادق ماندند. اگر گام اول انقلاب اسلامی را بنگریم، یکی از نکته‌هایی که می‌توان به آن بالید، جریان قرآنی، این 40 ساله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این معدل ممکن است تا قله فاصله قابل توجه داشته باشد، اما گامی که پیموده شده است، گامی اساسی و قابل اعتنا است. نسبت حرکت‌های قرآنی با گام دوم انقلاب اسلامی، مناسب است تا بازتعریف خود را پیدا کند. اینکه چگونه می‌توان جریان قرآنی کشور را با گام دوم انقلاب اسلامی نسبت روشن‌تری داد. در گام دوم انقلاب اسلامی، منشوری که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند، حرکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به سمت تمدن‌سازی اسلامی است. ایشان درباره اینکه در این مسیر، گوهر این تمدن‌سازی چیست؟ و چشم‌انداز آن چیست؟ نکات قابل توجهی را بیان کردند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ