یادداشت/

آیا ارتباطات مردمی با روابط عمومی تفاوت دارد ؟!؟!؟

اقتصاد ایران: اگر ارتباطات ، همان روابط است و اگر واژه مردمی ، همان واژه عمومی است ، پس ارتباطات مردمی با روابط عمومی چه تفاوتی دارد ؟

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،آنچه مسلم است ، در روابط عمومی و ارتباطات  ، سر و کار ما اساسا با انسان است . هر چند که انسانها با حیوانات و اشیاء هم ارتباط برقرار میکنند .
در عین حال ، عده ای معتقدند که ارتباطات مردمی ، واحدی زیر مجموعه روابط عمومی است که البته اینها دفاعیه قابل ذکر و محکمی در این خصوص ندارند .
زیرا اشکال از آنجا ناشی میشود که شاید در هنگام ترجمه و معادل سازی این واژه ها  به هر دلیلی ،  اصولا دقت و ظرافت لازم و کافی به خرج داده نشده است .
بالاخره امروزه ما با این واژه های متنوع زندگی میکنیم در صورتیکه آنها  حقیقتا نیازمند یک باز تعریف و مهندسی مجدد مفهومی کاربردی هستند .
روزمرگی در دانشگاه ها و سازمانهای ما به عنوان یک آفت بزرگ و مانع مهم رشد و توسعه پایدار ، سبب شده که با خیلی از غلطهای مصطلح ، حشر و نشر داشته باشیم . در علوم دیگر نظیر مدیریت  هم  دچار چنین  وضعیت مشابهی هستیم .      مثلا ما به روشنی نمیدانیم که منظور از  (  public management  ) مدیریت عمومی است یا مدیریت دولتی ؟!؟! . متاسفانه اساتید محترم این رشته ها نیز اتفاق نظر و وحدت کلمه مشخصی در این خصوص ندارند .
فاجعه هنگامی تاسف بارتر و زیانبارتر میگردد که مدیرانی را در روابط عمومی ها منصوب میکنیم که نه روابط عمومی خوانده اند و نه با اصول و مفاهیم مدیریت علمی آشنا هستند .
نتیجه این فاجعه ، همانا عقب ماندگی ، از دست دادن فرصتها ، اتلاف انرژی و بودجه های کلان است . هدف اصلی از نگارش این سطور چالش برانگیز ، توجه دادن مدیران سازمانها  و جامعه دانشگاهی کشور به این نکته است که حتی الامکان در استفاده از واژگان مزبور و خصوصا وقتی که میخواهند چارت و ساختار سازمانی طراحی و تعریف نمایند تمام جوانب امر را در نظر گرفته و شایسته گزینی و شایسته سالاری را فراموش نکنند .
چنانچه در آینده فرصتی پیش آید ، واژگان فوق را  با یک مطالعه تطبیقی ،  بیشتر مورد موشکافی قرار میدهیم .

 حسن خسروی :مدرس دانشگاه

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ