رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه درگفتگو با اکونیوز:

آمارهای صادراتی کشور واقعی نیست

اقتصاد ایران: رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: عدم به‌روزرسانی نرخ‌های صادراتی گمرکی سبب می‌‌شود تا آمارهای صادرات، آمار واقعی نباشد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با اکونیوز با بیان اینکه در بخش صادرات ظرفیت‌های دریای، زمینی، ریلی و امکانات خوبی داریم اظهار داشت: آمار و ارقام نشان‌دهنده شرایط خوبی در بحث صادرات به روسیه نیست و دلیل آن هم بخش زیرساخت‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متعددی است که صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه عنوان کرد: کشور روسیه واردات زیادی از کشورهای مختلف دنیا دارد و در کشور ما به‌ویژه استان گیلان به‌دلیل فاصله بسیار نزدیکی که با کشور روسیه دارد از ظرفیت‌های خوبی در جهت صادرات محصولات به این کشور بهره‌مند است؛ در شرایط کنونی که تحریم هستیم سیستم بانکی ‌ما آمادگی لازم را نداشته و به‌واسطه آن صادرات ما با مشکلاتی مواجه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن استان گیلان خاطرنشان کرد: ما در زمینه مواد غذایی، خشکبار، صنایع سبک و موارد دیگر می‌‌توانیم صادرات خوبی را به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشیم و همچنین می‌توانیم مواد اولیه مانند مواد اولیه نهادهای دامی کشور را از این کشورها تهیه کنیم.

تیزهوش تابان ابراز داشت: آمارها افزایش میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد اما بحثی که مطرح است قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی است زیرا نرخ‌های صادراتی گمرکی بیش از 10 سال است که رسیدگی نشده و باید قیمت‌های واقعی را روی کالاهای صادراتی بزنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه عدم به‌روزرسانی نرخ‌های صادراتی گمرکی سبب می‌‌شود تا آمارهای صادرات، آمار واقعی نباشد و همچنین در بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات با مشکل مواجه شویم خاطرنشان کرد: رقم‌های گمرکی بیش از ارزش واقعی کالاهای صادراتی است.

وی افزود: بیش از یک سال است که وارد اتحادیه اوراسیا شده‌ایم و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که هم دولت‌مردان و هم بخش خصوصی در حال پیگیری آن هستند همچنین نکات مثبتی که در این حوزه وجود دارد این است که ما می‌توانیم با تعرفه کمتری در این حوزه فعالیت داشته باشیم پس باید از این نکته مثبت به‌درستی استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن استان گیلان ابراز داشت: در بخش زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید رسیدگی شود به‌عنوان مثال در بخش خطوط کشتیرانی، خط ناوگان زمینی و ناوگان ریلی که باید پیگیری شوند؛ ما باید بتوانیم محصولات کشاورزی و سایر محصولات که فاسدشدنی هستند را در مدت زمان کمتری به بازار روسیه برسانیم.

تیزهوش تابان با اشاره به اینکه استان گیلان ارتباط تجاری خوبی با روسیه دارد خاطرنشان کرد: در منطقه آزاد انزلی شرکتی را به جهت مدیریت صادرات و برای تقویت زیرساخت‌های صادراتی کالاهای گیلان و 12 استان جنوبی ساماندهی کرده‌ایم این شرکت یک شرکت کشوری است و می‌تواند نقطه قوت برای کل کشور باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: از همه فعالان اقتصادی که در عرصه صادرات فعالیت دارند خواستاریم که با تعامل به‌وجود آمده همکاری لازم را با اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه داشته باشند تا بتوانیم شاهد افزایش صادرات کشور باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ