طرح ودیعه مسکن از رویا تا واقعیت؟

اقتصاد ایران: کی از راهکاری پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره مسکن، اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران بود؛ پیشنهادی که با تأیید رئیس جمهور روبه رو شد و بلافاصله از صندوق توسعه ملی منابع 75هزار میلیارد تومانی آن تامین اعتبار شد و دراین زمینه به بانک مرکزی درمورد سقف، نرخ سود، نحوه تخصیص به بانک‌های عامل، رقم اقساط پرداختی و دیگر شرایط بانکی وام ودیعه مسکن اختیار عمل داده شد اما متاسفانه این طرح در عمل با کندی معناداری مواجه شده است به طوریکه درحال حاضر و با سپری شدن فصل تابستان و نقل و انتقالات تنها 9 نفر از این تسهیلات استفاده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، پاسکاری و سرگردانی مردم و متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مستأجران که در تهران ۵۰، در ۷ کلانشهر ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است، از یک سو و عدم اعلام شفاف آمار افراد مشمول دریافت این تسهیلات و همچنین عدم گزارش دهی مناسب بانک مرکزی از تعداد افرادی که تا کنون به بانک‌های عامل برای دریافت این وام مراجعه کرده‌اند، سبب شده تا برخی کارشناسان بازار مسکن گمانه‌هایی مبنی بر احتمال تعویق، توقف یا شکست در اجرای طرح اعطای تسهیلات ودیعه مسکن را مطرح کنند.

تنها 9 نفر تسهیلات مسکن دریافت کرده اند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، دوشنبه شب در یک برنامه رادیویی درباره وام ودیعه مسکن اظهار داشت: ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۱ نفر پیامک برای دریافت کمک ودیعه مسکن ارسال کردند که بخش عمده‌ای از این متقاضیان کد ملی معتبر نداشتند و هم اکنون ۳۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی واقعی هستند.به گفته وزیر راه و شهرسازی، تا کنون ۱۹ نفر در بانک‌های عامل اعطای تسهیلات ودیعه مسکن پرونده تشکیل داده‌اند و تا یکشنبه شب هفته جاری۹ نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

کمک بانک مرکزی به طرح ودیعه مسکن

پیش تر نیز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ودیعه مسکن با اشاره به اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به آسیب دیدگان از کرونا، اظهار داشت: بعد از تسهیلاتی که تا کنون به خانوارها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پرداخت کرده‌ایم، از پولی که باقیمانده است، ۲۰ هزار میلیارد تومان را با موافقت رئیس جمهور و ستاد کرونا به کمک ودیعه مسکن اختصاص دادیم.

همتی گفت: یکی از تلاش‌های مهم بانک مرکزی در این روزها، اعطای وام ودیعه مسکن است که هنوز وزارت راه و شهرسازی سامانه مربوط را به بانک‌ها متصل نکرده و سهمیه هر بانک مشخص شده است و آن‌ها در انتظار اتصال وزارت راه و شهرسازی هستند.

مستاجرانی که پیامک تائید را دریافت کردند اقدام کنند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن این وزارتخانه، از معرفی تعدادی از متقاضیان دریافت این تسهیلات به شعب بانک‌های عامل مورد نظر متقاضیان که اسم بانک عامل و نام شعبه مورد نظر خود را در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن اعلام کرده بودند، خبر دادند.

بنا بر آنچه مقامات این معاونت در وزارت راه و شهرسازی می‌گفتند، برای آنکه حضور متقاضیان در بانک‌ها سبب ایجاد ازدحام نشود، از ارسال پیامک به صورت محدود به تعدادی از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن سخن به میان آمد.

وی افزود: با توجه به نیاز به دریافت مدارک متقاضیان واجد شرایط، مستاجرانی که پیامک تایید را دریافت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور در جهت تکمیل مدارک در مهلت مقرر اقدام کنند.

محمودزاده، ضمن اشاره به اینکه مراجعه نکردن متقاضیان واجد شرایط به سایت برای تکمیل مدارک، به معنی انصراف از دریافت تسهیلات است، تصریح کرد: بر این اساس فهرست مستاجران واجد شرایط با توجه به تکمیل اطلاعات به بانک مرکزی ارائه خواهد شد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ