محسن زنگنه در گفتگو با اکونیوز:

نادیده گرفته شدن بحث خدمات توسط مجلس

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بخش خدمات موضوع مهمی است اما تاکنون مجلس یازدهم به این حوزه ورود نکرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، محسن زنگنه در گفتگو با اکونیوز افزود: اینکه بانک ها تسهیلاتی را با شرایط خاصی به تولیدکنندگان بدهند جزو اختیارات بانک ها و بانک مرکزی است و معمولا این موضوع در بودجه مطرح نمی شود. در واقع در بودجه بدین گونه اشاره می شود که به عنوان مثال از محل صندوق ذخیره یا محل فروش نفت، درصد خاصی به فلان دستگاه اختصاص یابد که در قالب خرید تضمینی و یا وام های کم بهره است.
وی اظهار کرد: بنابراین این موارد در بودجه مطرح می شود اما اینکه به عنوان مثال، بانکی بخواهد تسهیلات ویژه ای را در نظر بگیرد و به تولیدکنندگان ارائه دهد معمولا جزو اختیارات بانک مرکزی و بانک ها است. معمولا کلیات آن در بودجه قید نمی شود مگر اینکه وضعیت خاصی رخ دهد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: وقتی از بانک ها پرسیده می شود چرا وضعیت بانکداری ما بدین گونه است به یک دلیل اشاره می کنند. همچنین آقای همتی هم که در اوایل مجلس یازدهم در مجلس حضور پیدا کرده بودند به این موضوع اشاره کرده بود و گفته بود که این وضعیت بانکداری به دلیل تکالیفی است که مجلس بر بانک ها تحمیل می کند حال چه در قانون بودجه و چه در موارد خاص.
زنگنه عنوان کرد: مجلس به این صحبت آقای همتی پاسخ داد و گفت که سهم موارد تکلیفی که در قانون در مورد بانک ها وجود دارد درصد ناچیزی است. آن هم در قالب تسهیلات کم بهره است که منابع آن را معمولا مجلس تعیین می کند یعنی بدین گونه نیست که بانک ها را موظف کند که به طور مثال 20 درصد از تسهیلات را با تسهیلات 4 درصد ارائه دهید. در واقع مجلس اگر چنین چیزی را تکلیف کند یقینا منابع آن در بودجه تعیین می‌شود و آن منابع در اختیار بانک مرکزی و بانک های تجاری قرار می گیرد که آنها بتوانند عمل کنند.
وی تصریح کرد: به عنوان فرض اگر قانونی هم تصویب شود متاسفانه بانک ها خود را به دلایل مختلف ملزم به اجرای آن نمی دانند. ضمن اینکه تعدادی از بانک های ما که تعداد قابل توجهی نیز هستند ترازشان، تراز منفی است. به هر حال هزینه بانک ها نیز هزینه بالایی است.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اشاره کرد: بارها به رغم دستور مقام معظم رهبری و حتی رییس جمهور از رییس بانک مرکزی در جلسات عمومی بارها خواسته اند تا پیگیری کنند اما متاسفانه بانک ها اموال و دارایی هایشان برای بانک ها ایجاد هزینه می کند و هیچ تناسبی بین سرمایه ها و دارایی های بانک و میزان جذب سپرده و تسهیلات که ارائه می دهد وجود ندارد. به همین دلیل چون تراز این بانک ها، تراز منفی است معمولا سعی می کنند و همچنین برای بانک ها جذاب تر است که وارد بازارهای خاص مانند سکه، مسکن، ارز و طلا و اخیرا هم بحث بورس شوند.
محسن زنگنه ادامه داد: وقتی که در بازار بورس،گاهی اوقات 40 تا 45 درصد با یک سبدگردانی سود حاصل شود از این رو بانک ها حتی تمایلی ندارند تسهیلات را در قالب وام های 23 درصد و 18 درصد سالیانه ارائه دهند. متاسفانه امسال هم شاهد این قضیه هستیم که در حال حاضر  بانک ها در قالب های مختلف، بخش زیادی از سرمایه های خود را در قالب سبدگردانی در بازار سرمایه مصرف می کنند و این موضوع باعث شده که تراز بانک ها طی سال گذشته و امسال به شدت مثبت شود.
وی اضافه کرد: بانک هایی که معمولا در سال 96، زیان ده بودند و نزدیک به 70 هزار میلیارد را بابت ضرر بانک ها در سال 97 از اعتبارات بانک مرکزی استقراض کردند تا تراز منفی خود را پوشش دهند.
همین بانک ها در سال 98، حتی تا چندصد درصد سود به دست آوردند و قیمت سهامشان هم افزایش پیدا کرده بود. علت آن هم وروو بانک ها به بازارهای جذاب مانند مسکن، بورس و سکه و غیره است. نماینده مردم تربت حیدریه جمع بندی کرد: واقعیت این است که متاسفانه از بانک های ما برای حوزه تولید به تعبیری دیگی به جوش نمی آید و بخش تولید در زمینه تامین سرمایه خود همواره دچار مشکل است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره اشاره نشدن به بحث خدمات در کنار تولید نیز گفت: خدمات موضوع مهمی است اما واقعیت این است که تاکنون مجلس یازدهم به این حوزه ورود نکرده است. در مجلس یازدهم هم نمایندگان دارای دغدغه هایی داشتند و یک سری ضرورت هایی را نیز جامعه به آن نیاز دارد و متاسفانه در حال حاضر این ضرورت ها بر آن ایده ها و برنامه های نمایندگان مجلس یازدهم چیره و مسلط شده است. علت آن نیز این است که به هر حال دولت با کسری بودجه مواجه است.
وی بیان کرد: در واقع از زمانی که مجلس یازدهم آغاز شده است اکثر طرح ها و لوایحی که در کمیسیونهای تخصصی اقتصادی بررسی می شود اکثرا ناظر به مسائل روز است. به عنوان مثال در حوزه مسکن ما شاهد افزایش بی رویه قیمت مسکن هستیم و مجلس نیز مجبور شد وارد ماده 54 مالیات های مستقیم شود و بحث مالیات بر خانه های خالی را دنبال کند. 
زنگنه عنوان کرد: این طرح به اتمام رسیده و در حال حاضر بحث دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت های دولتی مطرح شده که این هم یک ضرورت است چراکه اگر ما بخش عرضه را تقویت نکنیم یقینا بازار بورس با یک حباب وحشتناکی مواجه خواهد شد و هر روز باید منتظر انفجار این اموالِ مانند نیتراتِ بازار سرمایه باشیم. به همین دلیل مجلس هنوز به بحث خدمات ورود نکرده است. 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: تنها کاری که مجلس انجام داد و هفته آینده هم انتخاب اعضای کمیسیون نیز است بحث تشکیل کمیسیون ویژه تولید است که به طور خاص وظیفه این کمیسیون، بررسی مسائل و مشکلات حوزه تولید است. البته در کنار حوزه تولید، یقینا بحث خدمات هم گنجانده می شود یعنی کسانی که در حال کارآفرینی ایجاد اشتغال می کنند. امیدواریم که آن کمیسیون ویژه فارغ از مباحث روز که همه کمیسیونها تقریبا درگیر آن هستند صرفا به بحث رفع موانع تولید و افزایش اشتغال حرکت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ