اکونیوز گزارش می دهد؛

ساخت خانه های کوچک متراژ 25 متری؛ آری یا خیر؟

اقتصاد ایران: مسکن کوچک اندازه مدتی است که از سوی شهرداری مطرح شده و انتقادات زیادی به همراه داشته اما به عقیده شهرداری می تواند تقاضای مسکن را تاحدی پوشش می دهد اما اینکه این طرح بالاخره اجرایی خواهد شد یا خیر و چه مشکلاتی دارد موضوعی است که درادامه گزارش می خوانیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، دغدغه مسکن دار شدن سالیان سال است که آرزوی خیلی ها شده است و گرانی بی سابقه این بازار امید خیلی ها را نا امید کرده که دراین میان طرح مسکن ملی مطرح شد البته راه‌حل‌ها برای رفع مشکلاتی که سد راه خانوراها برای خانه‌دار شدن بود تنها به طرح مسکن ملی ختم نمی‌شود و اخیرا صحبت از ساخت خانه‌های 25 متری در کلان‏شهرها به میان آمده است .

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران چندی پیش از پیشنهاد شهرداری برای ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری خبر داد و گفت: ما در حال برداشتن موانع ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متر هستیم چرا که این مسئله نیازمند رای کمیسیون ماده ۵ است.

البته طرح مسکن اجتماعی هم پیش تر از سوی عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان طرح جایگزین مسکن مهر به دولت ارائه و تصویب شد که هیچ گاه رنگ عمل و واقعیت به خود نگرفت و نهایتاً تعدادی از واحدهای مسکن مهر که در برخی از شهرها متقاضی نداشت، به عنوان مسکن اجتماعی به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی واگذار شد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دراین خصوص اظهار داشت: ساخت خانه‌های ۲۵ متری پیشنهادی بود که شهرداری تهران ارائه کرده و این پیشنهاد هنوز رسماً به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است .

خانه های 500 میلیونی برای چه اقشاری مناسب است؟

اما نکته قابل تامل این است که آنهایی که این طرح را مطرح کردند گروه های هدف را اقشار آسیب پذیر و کم درآمد درنظر گرفتند درحالی که حتی در صورت تصویب این طرح در هیئت وزیران، باز هم واحدهای مسکونی مذکور بر اساس آخرین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران، اعلامی از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تیرماه، ۲۱ میلیون تومان است.

بنابراین واحدهایی که قرار است به اسم تأمین مسکن اقشار کم درآمد احداث شود، ارزشی شاید تا ۵۲۵ میلیون تومان داشته باشند؛ بنابراین با احتساب دهک‌های ۱ و ۲ به عنوان دهک‌های نیازمند تأمین مسکن که مستمری کمتر از ۱ میلیون تومان در ماه از نهادهای حمایتی دریافت می‌کنند یا زوج‌های جوان در صورت دریافت حداقل حقوق وزارت کار (ماهیانه ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) و نیز با توجه به اینکه اعطای تسهیلات مسکن زوجین از محل اوراق تسهیلات مسکن یکم که اقساط ماهانه این تسهیلات (۲۴۰ میلیون تومان در تهران)، کمی بیش از ۴ میلیون تومان است، عملاً معلوم نیست کدام اقشار کم درآمد می‌توانند چنین واحدهایی را تملک کنند؟

عدم تمایل ورود سرمایه گذاران برای ورود به مسکن کوچک اندازه

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه جزییات دقیق طرح مسکن کوچک اندازه به درستی مطرح نشده است، گفت: جدای از اینکه ساخت مسکن و سیاستگذاری در این حوزه جزو وظایف شهرداری نیست، اما با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و کاهش سود سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش مسکن، فکر نمی‌کنم انبوه سازان یا بخش خصوصی رقبتی برای ورود به این بازار داشته باشند.

مهدی تقوی معتقد است: تصمیم گیران این سیاست باید این موضوع را هم مشخص کنند که آیا جانمایی برای ساخت این خانه‌ها انجام شده است یا نه. چرا که به گفته مسئولان شهرداری جای خالی در تهران وجود ندارد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ