اکونیوز گزارش می دهد؛

چه عواملی باعث گران شدن خودرو شد؟

اقتصاد ایران: بازار خودرو از چند سال پیش از یک بازار مصرفی درحال گذار به یک بازار سرمایه ای است و رشد شتابان قیمت ها توان خرید مصرف کنندگان واقعی را هرروز کمتر از دیروز می کند که دراین گزارش به بررسی عواملی که باعث گران شدن خودرو می شود خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ،  تا چند سال گذشته خودرو کالایی مصرفی بود و کمترکسی برای نگه داشتن ارزش پولی خود رو به سوی بازار خودرو می آورد اما دریکی دوسال اخیر به دلیل به‌دلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار این معادله برعکس شد و خودرو تبدیل به کالایی سرمایه ای شد .

البته  دراین میان عدم مدیریت صحیح بازار، تصمیم های شتابزده و اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و بازار آزاد پای دلالان بسیاری را به این بازار باز کرد و درآخر در پی موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت‌ها به صورت فصلی و اعمال قیمت‌های جدید برای خودروهای شرکت‌های خصوصی و یکی از خودروسازان بزرگ مهر تائیدی بر رشد شتابان قیمت ها زده شد که دیگر حالاحالاها خیال عقب نشستن ندارد.

فعالان بازار خودرو معتقدند که این روزها مشتریان بیشتری نسبت به روزهای قبل مواجه است چراکه کسانی که فکر می‌کنند احتمالا قیمت ها باز هم گران‌تر می شود و همین امر سبب شده است برای ورود به بازار اقدام کنند به طوری که  قیمت پراید تا حدود ۸۸ میلیون تومان نیز در بازار عقب نشسته بود اما در روزهای اخیردوباره به قیمت ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است . 

 رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز چندی پیش از تندتر شدن سیر صعودی قیمت خودرو و افزایش ۱۰ تا بیش از ۲۰ میلیون تومانی محصولات خبر داده بود.

 رییس شورای رقابت نیز از موافقت این سازمان با افزایش قیمت خودروها به صورت فصلی(هر سه ماه یکبار) با توجه به اوضاع تورمی کشور خبر داده و گفته است که خودروسازان در صورت تمایل می‌توانند هر سه ماه یکبار، تورم بخشی را از بانک مرکزی خواسته و سپس با تایید ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت را رقم بزنند.

بنابر گفته مسئولین علت اصلی افزایش قیمت ها در بازار خودرو متغیرهای کلان اقتصادی هستند و با افزایش قیمت ارز ساخت خودرو پرهزینه تر انجام خواهد گرفت با این وجود افزایش قیمت ها در بازار خودرو با چنین سرعتی از نظر مسئولین نیز پذیرفته نیست همان طور که معاون امور صنایع وزارت صنعت در خصوص وضعیت کنونی بازار خودرو گفته است که  در حال حاضر افزایش قیمت ها را به رسمیت نمی شناسیم.

به گفته کارشناسان بازار خودرو اما با وجود کاهش چشمگیر حجم معاملات در این بازار  می تواند دلیل اصلی افزایش قیمت ها در این بازار باشد چراکه قیمت های اعلام شده توسط نمایشگاه داران هرچند اندک اما با یکدیگر تفاوت دارد و همه آنها حکایت از افزایش قیمت ها در این بازار دارند.

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ