اکونیوز گزارش می دهد؛

آشنایی با صنعتی ترین منطقه آزاد ایران

اقتصاد ایران: ارس به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران علاوه بر ظرفیت های صنعتی در زمینه کشت گلخانه ای و محصولات کشاورزی دارای موقعیت استراتژیکی فوق العاده ای از لحاظ نزدیکی به بازار کشورهای CIS و مرز نوردوز به عنوان تنها دروازه زمینی کشور داراست که درادامه گزارش به آن می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ،  منطقه آزاد ارس با داشتن شاخص های اقتصادی سبز که درنتیجه تلاش های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بوده توانسته نقش آفرینی خوبی در سال های اخیر در کمک به اقتصاد ملی کشور داشته باشد . 

این منطقه با داشتن ظرفیت های منحصر به فرد در بخش های مختلف اعم از تولید محصولات صنعتی و کشاورزی،  توانمندی های لجستیک و تراتزیتی و داشتن تنها مرز زمینی مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا در نوردوز توانسته به قطب ترانزیت زمینی ایران ـ اوراسیا  و درعین حال موثرترین نقطه در مراوده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شود.

شاهراه صادرات به اوراسیا

این شاخص ها مدیون موقعیت جغرافیایی ممتاز و نزدیکی با مرز نوردوز بعنوان تنها دروازه زمینی کشور است که باعث شده نیاز سرمایه گذاری کشور آن هم درشرایط تحریم ها به شاهراه صادرات به کشورهای اوراسیا فراهم شود.

محدوده منطقه آزاد ارس ۷۱ هزار و ۸۴۸ هکتار شامل محدوده جلفا- هادیشهر- مرند به مساحت ۴۰ هزار و ۱۹۴ هکتار، محدوده سیه‌رود - ایری به مساحت ۳۳۲ هکتار، محدوده نوردوز به مساحت ۵۶۷ هکتار، محدوده خداآفرین به مساحت ۵۶۸۰ هکتار و محدوده قلی‌بگلو به مساحت ۲۵ هزار و ۷۵ هکتار است.

این منطقه در ۱۳۷ کیلومتری شهر تبریز در مجاورت ۲ کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و علاوه بر ظرفیت های صنعتی دارای استعدادهای مناسبی در زمینه کشاورزی و گردشگری است.

 آب و هوای معتدل کوهستانی، نزدیکی به بازار ۴۰۰ میلیونی کشور‌های CIS، قرارگیری در درون بازار ۱۰ میلیونی شمال غرب ایران و قرارگیری در مرز‌های سه کشور آذربایجان، ارمنستان و نخجوان از دیگر مزایای جغرافیایی منطقه آزاد ارس است .

 ارس صنعتی ترین منطقه آزاد ایران 

بنا به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، تراز تجاری مثبت ارس با بیش از ۳۶۰ میلیون دلار در سال گذشته باوجود شدیدترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها توانمندی ارس در زمینه های مختلف تولیدی و صادراتی رانشان می دهد و امروزه نه تنها صاحب عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران به جهت فعالیت صنایع مختلف تولید، کشاورزی و سایر حوزه ها شناخته شده بلکه توانسته با سرمایه گذاری هوشمندانه در کشاورزی گلخانه ای، از 106 هکتار سطح زیرکشت گلخانه های خود بیش از 35 میلیون دلار محصول صادراتی  برداشت کند.

ارس در مسیر رسیدن به هاب لجستیک شدن 

محسن نریمان به دیگرظرفیت ارس اشاره کرد و گفت: قصد داریم هاب لجستیک و ترانزیت زمینی ایران به حوزه اوراسیا را در این منطقه ایجاد کنیم البته مشکلاتی برای توسعه این بخش وجود دارد که شامل 1- ضعف زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه شبکه ترانزیت ریلی ـ جاده‌ای 2- نواقص موجود در هماهنگی‌های لازم برای بهره‌گیری از امکانات موجود کشور و کشورهای همجوار 3- ضعف امکانات روبنایی بخش ترانزیت به ویژه خودروهای باری با استاندارد بین‌المللی می شود.

نریمان به تامین زیرساخت های کلان سرمایه گذاری در ارس اعم از انرژی، آب، گاز، ارتباطات و راه‌های دسترسی در شبکه درون‌کشوری هم توجه کرده است و به قول خودش دراین بخش ها نیز تقریبا به حد آمادگی نسبی دست پیدا کرده اما پیش‌بینی او این است که  در دوره پساکرونا به دلایل مختلف فعالان اقتصادی برای ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی به مناطق آزاد بیشتر از قبل توجه و اقبال نشان دهند تا مسیر صادرات کالا و تامین سود و سرمایه را برای خود آسان‌تر شود.

تولید و صادرات محصولات دانش بنیان از ارس

به گفته نریمان ، منطقه آزاد ارس بر مبنای منطق ایجاد زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در تلاش است ارس را به هاب تولید و صادرات محصولات دانش بنیان تبدیل کند و به همین خاطر ضمن تقویت منابع مالی صندوق پژوهش و فناوری به عنوان اولین صندوق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در میان مناطق آزاد ایران، جذب شتابدهنده‌های تخصصی، توسعه تحقیقات و نوآوری و مباحث کارافرینی دانش پایه را در اولویت قرار داده و بخش‌های مربوطه در سازمان ماموریت یافته اند برای حمایت از واحد‌های صنعتی نوپا و دانش بنیان سوله‌ها و پاساژ‌های صنعتی را با تمام امکانات برای واگذاری استیجاری به بنگاه‌های دانش بنیان آماده کنند.

جذب سرمایه گذاران خارجی در ارس

این درحالی است که منطقه آزاد ارس در نظر دارد که برای جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی به ایجاد دفاتر جذب سرمایه گذاری در کشور‌های هدف و ارائه مشوق‌های جدید سرمایه گذاری بپردازد تا به وسیله آن بتوانند  راندمان سرمایه گذاری در ارس را به خصوص در حوزه‌های های‌تک و صادرات محور بهبود ببخشند. 

  گزارش از المیرا بابایی

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ