معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند:

بندر آبی خرمشهر صادرات اروند را در زمان کرونا سرپا نگه داشت

اقتصاد ایران:  معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بندر خشک شلمچه به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود ۴ماه تعطیل بود که فعالیتش را به تازگی آغاز کرده اما خوشبختانه از طریق بندر آبی خرمشهر صادرات از منطقه آزاد اروند در دوران کرونا تعطیل نشد .

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، منطقه آزاد اروند شامل شهر‌های آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع شده است. این منطقه در همجواری با کشور‌های عراق و کویت قرار گرفته که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دارای توانمندی‌های بسیاری در زمینه اقتصادی و سرمایه گذاری است.

 اروند با دارا بودن ویژگیهای منحصربه فرد دیگری در کنار زیرساخت ها و امکاناتی همچون پالایشگاه، پتروشیمی، فوالد، بندر خشک و آبی، فرودگاه و جاده و ده ها ابرپروژه ملی و بین المللی، یکی از مناطق طلایی کشور محسوب می شود.

رشد 20درصدی سرمایه گذاری در سه ماهه اول 

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند درمورد میزان سرمایه گذاری ها در سالجاری به خبرنگار اکونیوز گفت: در بخش  سرمایه گذاری هم طبق یک برنامه زمانبندی جلو میرویم و امیدواریم که تا سوم خرداد۱۴۰۰ این ۴۰واحد سرمایهگذاری به بهره برداری برسند خوشبختانه رشد 20درصدی سرمایه گذاری در سه ماهه ابتدایی99 داشتیم که این میزان سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند در سال گذشته رقمی معادل۲۰۰۰میلیارد تومان  بود که نسبت به سال قبل از آن رشد بسیار خوبی داشت.

سید علی موسوی ادامه داد:  امسال هم خوشبختانه همین روند رشد را علیرغم تمام این فشارها و تحریمها و بحث ویروس کرونا حفظ کردیم و در بخش سرمایه گذاری وضعیت منطقه آزاد اروند خوب است و با افزایش صادرات از اروند و بازگشایی مجدد مرز شلمچه  تجارت و بازرگانی  رونق گرفت.

صادرات از اروند در دوران کرونا قطع نشد

او بیان کرد:  بندر خشک شلمچه به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود ۴ماه تعطیل بود که فعالیتش را آغاز کرد اما خوشبختانه صادرات از منطقه آزاد اروند تعطیل نشده بود و از طریق بندر آبی خرمشهر با ایجاد ۲۰اسکله پشتیبان و بیش از ۹۳میلیون دالر صادرات غیرنفتی در سه ماه ابتدایی سال جاری داشتیم که این یک جهش خوبی است و باعث شد که صادرات از منطقه قطع نشود و ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشیم.

 موسوی درپاسخ به اینکه عمدتا چه کالاهایی محور صادرات استع گفت:   مصالح ساختمانی، مواد معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی، شیالت و آبزیان، کلینکر و سایر کاالها و محصولاتی است که بیشتر به عراق صادر می شود .

عملکرد خوب اروند در جهش تولید

او متذکر شد:  منطقه آزاد اروند در زمینه  جهش تولید، توسعه صادرات، بازار سرمایه و مرکز نوآوری اروند درخصوص ثبت شرکت، گردشگری و توریست درمانی خوشبختانه عملکرد خوبی داشته است. 

 موسوی در پاسخ به اینکه اولویت های برنامه های امسال منطقه آزاد چه بوده است  امسال در منطقه آزاد اروند چهار موضوع مهم را در دستورکار قرار داده ایم : 1-  جهش تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری، نه در حد شعار، بلکه در راستای تحقق این هدف 2-ارزآوری و توسعه صادرات  علاوه بر بازار عراق در بازار دیگر کشورها 3- تلاش برای ورود واحدهای صنعتی و تجاری به بازار سرمایه و تامین مالی آنها از این طریق  4- استفاده بهینه از مرکز نوآوری و فناوری و کمک به استارتاپها و شتاب دهنده ها

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارونددرمورد میزان همکاری اروند با کشورهای دیگر گفت:ازطریق هماهنگی با سازمان کمک های  فنی جذب سرمایهگذار خارجی وزارت اقتصاد داریم و همین طور با رایزنان بازرگانی کشورهای هدف ازجمله کشورهای همسایه ازجمله عراق، قطر، عمان، کویت، امارات و بعضی از کشورهایCIS ارتباطاتی برقرار کرده ایم که امیدواریم بعد از فروکش کردن کرونا سرمایه گذاری های خارجی خوبی جذب شود. 

صادرات به اوراسیا

موسوی درپاسخ به این سوال که منطقه آزاد اروند برای پیوستن به خط ریلی شمال به جنوب چه تلاش هایی کرده است گفت: با معاونین اقتصادی و سرمایه گذاری مناطق آزاد انزلی، ارس و ماکو و سایر عزیزانی که درگیر بحث اوراسیا هستند و هم مرز میباشند، مانیفست خوبی را تعریف کرده ایم همچنین  با منطقه آزاد انزلی به این نتیجه رسیده ایم که بتوانیم خط ریلی شمال به جنوب از طریق بندر کاسپین به بندر خشک شلمچه و همین طور به بندر خرمشهر را وصل نماییم و هم در رابطه با بحث ترانزیت کالا به عراق عراق از طریق کشورهای اوراسیا و بتوانیم بحث صادرات کالاها تولیدات منطقه را از طریق این مناطق به کشورهای اوراسیا صادر کنیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ