تولید ۱۵ هزار خودرو برقی و ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی

اقتصاد ایران: اهم برنامه‌های سال جهش تولید بخش صنعت، معدن و تجارت نهایی و توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ابلاغ شد؛ در گزارش پیش رو به مهم‌ترین اهدافی که در این برنامه تعیین شده پرداخته‌ شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ،  این برنامه‌ها در هفت محور و 40 برنامه شامل توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش تولید با 11 برنامه، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با پنج برنامه، توسعه معادن و صنایع معدنی با اجرای نقشه راه با پنج برنامه، توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان با پنج برنامه، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری با پنج برنامه، بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت با پنج برنامه و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری با چهار برنامه تنظیم شده است.

در ادامه بر اساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صمت در اختیار ایسنا قرار گرفته به برخی از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های این برنامه پردخته شده است.

جایگزینی 3.28 میلیارد دلار واردات با تولید داخل

برای مثال در محور اول، یعنی توسعه و تعمیق ساخت داخل، می‌توان به هدفگذاری جایگزینی 3.28 میلیارد دلار تولید به جای واردات، فعال سازی  1500 واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تکمیل 60 طرح ملی و طرح‌های صنایع پیشران و بهره برداری ازظرفیت خالی واحدها با اولویت صنایع پیشران در قالب چهار برنامه این محور اشاره کرد.

همچنین نوسازی 42 هزار و 341 دستگاه خودرو سنگین، تولید  2180 دستگاه انواع واگن و ساخت 78 فروند انواع شناور از جمله مهم‌ترین اهدام سه برنامه بعدی محور اول و اجرای طرح توسعه پوشاک روستایی در پنج استان، ایجاد نام و نشان ملی در عرصه، افزایش کیفیت محصولات و دستیابی به بازار جهانی پوشاک، ایجاد پیوند بین حداقل  500 واحد متوسط و کوچک با واحد های بزرگ و تکمیل 40 خوشه صنعتی و خاتمه 10 خوشه در حال اجرا در راستای تکمیل زنجیره ارزش اهداف برنامه‌های مهم دیگر این محور است.

افزایش 39 میلیارد دلاری صادرات به 15 کشور همسایه

در محور دوم که موضوع آن مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی است، افزایش تنوع محصولات صادراتی و افزایش صادرات به میزان 39 میلیارد دلار به 15 کشورهای همسایه و 10 میلیارد دلار به چین و هند، ارزش تهاتر5 میلیارد دلاری، صدور 3 میلیارد دلار بیمه نامه و ضمانت نامه اعتباری به کشورهای هدف، تولید4 میلیون متر مربع فرش دستباف و توسعه صادرات این محصول به کشورهای یاد شده، از جمله اهداف مهم است.

احیای حداقل 150 معدن غبرفعال، انجام 40 هزار نقطه ژئوفیزیک زمینی و 100 هزار متر حفاری نیز از جمله اهداف مهم  محور توسعه معادن و صنایع معدنی است.

تولید 15 هزار خودرو برقی و 50 هزار موتورسیکلت برقی

در محور چهارم یعنی، توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان نیز می‌توان به هدفگذاری اندازه گیری و بهبود بهره وری عوامل تولید در 20 بنگاه بزرگ صنعتی، اجرای طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (طرح ملی تاپ) در حداقل 1000 بنگاه اقتصادی، بازسازی و نوسازی حداقل 50 واحد صنعتی بزرگ و 1500 واحد صنفی تولیدی در راستای ارتقا بهره‌وری، تولید 15 هزار خودرو برقی‌ و هیبریدی و تولید 50 هزار موتورسیکلت برقی اشاره کرد.

راه‌اندازی 3 شهرک صنفی

افزایش 20 درصدی سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای، راه اندازی سه شهرک صنفی، کاهش نوسانات قیمت کالا و خدمات اساسی و جلوگیری از بحران با استفاده از سیاست‌های وارداتی و تعرفه‌ها، افزایش تجارت الکترونیکی به 800 هزار میلیارد تومان از جمله اهداف محور مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری است.

در محور ششم که به موضوع بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت پرداخته شده، کاهش زمان صدور مجوزها، ایجاد و توسعه سامانه‌های جامع اطلاعاتی، تکمیل پروژه سامانه انبارها و سامانه جامع تجارت و تهیه اپلیکیشن‌های کلیه سامانه‌های مربوطه و اجرای پروژه الکترونیکی کردن فرآیند ثبت و سفارش از جمله اهداف مهم در نظر گرفته شده است.

150 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق ابزارهای نوین

در محور آخر هم که مربوط به تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری است، تامین مالی از طریق ابزارهای نوین مانند انتشار اوراق، بازار سرمایه، لیزینگ، صندوق‌ قابله معامله و ... به میزان 150 هزار میلیارد ریال، راه‌اندازی سه هلدینگ سرمایه گذاری استانی و تخصصی و جذب حداقل یک میلیارد دلار سرمایه خارجی رغیب سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی دارای سهم بازاری در ایران از جمله اهداف مهم  در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ