دریاچه ولشت؛ به مهمانی آرامش و طبیعت بروید +عکس

اقتصاد ایران: تقریباً همه ما وقتی می‌خواهیم آرامش بیابیم و روز‌هایی دل‌نشین و خاطره‌انگیزی را در تعطیلات و یا اوقات فراغتمان سپری کنیم به دنبال فضا‌هایی آرامش‌بخش و سرسبز در قلب طبیعت می‌گردیم. می‌توان به جرأت گفت که دریاچه ولشت یکی از همین مناطق است و باید حتماً آن را در میان اولویت‌های سفر خود قرار داد.

 بخش شمالی کشور ایران همیشه به‌لحاظ آب و هوای بسیار خوب و البته طبیعت زیبا و سرسبز خود مورد توجه تمامی مردم ایران و همین‌طور گردشگرانی است که از سایر کشور‌ها به بازدید از این کشور می‌آیند. این بخش از کشور ما دارای نواحی بکر و زیبای بسیاری است که حتی از چشم افراد دور مانده اند و زیبایی‌های کشف‌نشده آن‌ها نیز انکارناپذیر هستند.

با این حال بخش‌ها و نقاط گردشگری بسیاری در نوار شمالی کشور ایران وجود دارد که سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی هستند و خاطرات خوشی را برایشان رقم می‌زنند. یکی از این نقاط مهم دریاچه ولشت است که در محدوده بین چالوس و کلاردشت واقع شده است.

تقریباً همه ما وقتی می‌خواهیم آرامش بیابیم و روز‌هایی دل‌نشین و خاطره‌انگیزی را در تعطیلات و یا اوقات فراغتمان سپری کنیم به دنبال فضا‌هایی آرامش‌بخش و سرسبز در قلب طبیعت می‌گردیم. می‌توان به جرأت گفت که دریاچه ولشت یکی از همین مناطق است و باید حتماً آن را در میان اولویت‌های سفر خود قرار داد. در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این بخش زیبا و آرامش‌بخش در قلب طبیعت ناحیه شمالی کشورمان آشنا شویم.

درباره دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، به مهمانی آرامش و طبیعت!

دریاچه زیبای ولشت به عنوان یکی از ۱۰ دریاچه شیرین ایران در بخش شمال شرقی کلاردشت، جنوب غربی شهر چالوس و به علاوه ۲۵ کیلومتری جاده چالوس و در نزدیکی مرزن‌آباد واقع شده است.

اطراف این دریاچه روستا‌های بسیاری قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان به روستا‌های سرکا، جلاجور، ولشت، سما، ارزاودیمو و... اشاره کرد. این دریاچه به دلیل نزدیکی به منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، با این حال از آنجا که این دریاچه در گودال بزرگی واقع شده و توسط تپه‌هایی نیز پوشانده گشته است، کمتر مورد توجه افراد و مسافران قرار می‌گیرد.

شکل‌گیری دریاچه ولشت حکایت جالبی دارد. این دریاچه در واقع از کاسه و حفره بزرگی تشکیل شده که با خاک‌های رانشی و فرسایشی به وجود آمده است. عمق این حفره ۲۰ متر وسعت آن نیز چیزی حدود ۱۵۰۰۰۰ مترمربع است. حجم آب موجود در دریاچه ولشت با کمک چشمه‌های جوشانی میان دریاچه و هم‌چنین آب باران تامین می‌شود و به چیزی حدود ۳ میلیون مترمکعب نیز می‌رسد.

طبیعت دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، به مهمانی آرامش و طبیعت!

دریاچه ولشت به عنوان هفتاد و یکمین اثر طبیعت ملی که در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید دارای یکی از زیباترین و دل‌نشین‌ترین طبیعت و آب و هواست. از آن‌جایی که برای رسیدن به این منطقه باید کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز و زیبایی را پشت سر گذاشت می‌توان حدس زد که خود این محدوده نیز بی‌شباهت به تکه‌ای از بهشت نخواهد بود.

آب و هوای مناسب در منطقه دریاچه ولشت باعث شده تا گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری در این محدوده به وجود بیایند. جالب است بدانید که زیبایی طبیعی این منطقه حتی در طول تاریخ نیز شهرت بسیاری داشته است و وجود آثار بسیاری در زمینه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، صنایع دستی قدیمی و... نیز شواهدی بر این موضوع هستند.

طبیعتاً انتظار می‌رود که در این دریاچه ماهی‌های بسیاری هم وجود داشته باشند و دقیقاً همین‌طور هم هست! وجود ماهی‌هایی، چون ماهی سفید، اردک ماهی، شاه کولی و... در دریاچه ولشت باعث شده که ماهی‌گیری نیز در این منطقه رشد زیادی پیدا کند. با این حال باید اعتراف کرد که به مرور زمان وجود آلاینده‌های محیطی بسیار، زیستگاه این ماهی‌ها را در معرض خطر و تهدید قرار داده است.

آب زلال و شیشه‌ای این دریاچه باعث می‌شود که بسیاری از افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای فکر شنا کردن به سرشان بزند و وارد آب شوند. این در حالی است که خطرات ناشی از عمق بالای این دریاچه برای آن‌هایی که مهارت و تسلط کافی را در این زمینه ندارند انکارناپذیر است. با این حال امکانات قایق‌سواری نیز در این مجموعه مهیا شده است و افراد می‌توانند با قایق بادی‌هایشان نیز وارد آب شوند.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی دریاچه ولشت می‌توان به درختان زیبا و دل‌نواز اطراف آن اشاره کرد. محبوبیت این درختان در میان گردشگران به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود ساعت‌ها در زیر سایه این درختان بنشینند و آرامشی عجیب به دست آورند.

مسیر رفت و آمد به دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، به مهمانی آرامش و طبیعت!

از آن‌جایی که محدوده مربوط به دریاچه ولشت آن‌قدر‌ها پررفت‌وآمد نیست و در جایی دنج و دور از چشم قرار دارد بسیاری از افراد با مسیر‌های منتهی به این دریاچه آشنایی ندارند و همین موضوع را نیز بهانه‌ای برای عدم بازدید از این منطقه می‌کنند! به‌همین‌دلیل نیز می‌توان گفت که برای رفتن به دریاچه ولشت باید از راه جاده چالوس به تهران اقدام کنید.

بعد از گذشتن از پل کجور باید چیزی حدود ۲۳ کیلومتر را پشت سر بگذارید و تقریباْ ۳ کیلومتر نرسیده به مرزن‌آباد به سمت غرب و از راه یک مسیر آسفالته وارد مسیری جدید شوید. در این مسیری که از جاده اصلی خارج می‌شود با سربالایی‌ها، پیچ‌وخم‌ها و البته جنگل‌های زیبای کاج بسیاری روبه‌رو می‌شوید که در انتها شما را به روستایی به نام کردی چال می‌رسانند. نهایتاْ نیز در این روستا جاده‌ای خاکی وجود دارد به شما را به سمت ولشت هدایت خواهد کرد.

نحوه اقامت در دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، به مهمانی آرامش و طبیعت!

متاسفانه باوجود زیبایی طبیعی بسیار در منطقه دریاچه ولشت، امکانات رفاهی و اقامتی آن هنوز ضعف‌هایی دارد، به‌همین‌دلیل هم بهتر است که برای رفتن به این دریاچه حتماْ آب و مواد غذایی لازم را به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. در رابطه با اقامت در دریاچه ولشت نیز می‌توان گفت که هنوز امکانات به حدی نرسیده‌اند که بتوانید برنامه طولانی‌مدتی را در نظر داشته باشید. اقامت یک روزه در دریاچه ولشت بهترین انتخاب است، با این حال هتل آپارتمان‌هایی نیز در نزدیکی این دریاچه وجود دارند که می‌توانند به کمک شما بیایند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، به مهمانی آرامش و طبیعت!

از آن‌جایی که طبیعت دریاچه ولشت پر از زیبایی‌های طبیعی چشم‌نواز است می‌توان گفت که بازدید از این منطقه در هر فصلی از سال می‌تواند خاطرات خوشی را برایتان رقم بزند، با این حال فصل‌های بهار و تابستان گزینه‌های ایده‌آل‌تری به شمار می‌آیند. بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند که با سفر به دریاچه ولشت در این فصل‌ها از سرسبزی و زیبایی این منطقه بیشتر لذت ببرند. ناگفته نماند که در فصل تابستان رطوبت این ناحیه بالاست و باید خود را برای آن آماده کنید!

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ