دکتر مهدی صادقی معاون وزارت صنعت و معدن و تجارت در جشنواره ملی حاتم گفت:

مهمترین هدف دستیابی به رشد اقتصادی خود اتکایی صنعتی است

اقتصاد ایران: دکتر مهدی صادقی بیان کرد:ما نیازمند توجه ویژه به دو رکن  توسعه هستیم مغزافزارها ( منابع انسانی ) و دومین رکن سازمان های مبتنی بر دانش و توانمندی و آگاهی است.ما با نسل دوم شرکت ها و سازمان ها نمی توانیم به رشد اقتصادی دست پیدا کنیم.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری اقتصادی ایران در جشنواره ملی حاتم، معاون صنایع وزارت صنعت و معدن و تجارت دکتر مهدی صادقی اظهار کرد:این همایش تحت محوریت اقتصاد بدون نفت است. تا سال 96 و 98 رشد اقتصادی ایران از صنایع پلیتیکیک میسر شده بود. توسعه صنعتی در دنیا بدون توجه به تولید صنعت ماشین سازی و صنایع الکترونیک  میسر نیست. سه سال قبل وزیر سابق عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت جهان پیش بینی کرد  که تا سال 2030 بخش عمده ای از نفت  بدون تقاضا تولید خواهد شد امروز به واسطه تحریم های ظالمانه  حضورما در بازار جهانی به حداقل رسیده است. حضور کشور لیبی و عراق نیز حضورش به حداقل رسیده است. 

وی  در این باره گفت:اما درهمین شرایط اوپک نشست برگزار می کند وبا این تنشی که در منطقه ایجاد می شود میبینیم چند دلاری قیمت نفت افزایش پیدا می کند اما با یک زمان کوتاه مدت قیمت نفت کاهش می یابد دلیل آن چیست؟ تا سال 2030 با یک نفت 20 دلاری باید مواجه باشیم تقاضا نفت به عنوان ماده اولیه محصولات به شدت کاهش پیدا کرده است و اقتصاد جهانی در حال کوچک شدن است ودیگری بحث انرژی است و قیمت تمام شده این انرژی ها ی فسیلی به شدت کاهش پیدا کرده است. امروز اگردر این همایش از اقتصاد بدون نفت صحبت می کنیم برای ما توفیق اجباری است. بخش عمده رشد اقتصادی ما در سال 96 با صادرات نفت خام بوده است ، تحریم ها و محدودیت ها یرای ما یک فرصت است.

دکتر مهدی صادقی بیان کرد: امروز بحث حاکمیت شرکتی در بنگاه ها مد نظر است.نگاه جدیدی به بحث بنگاه ها است مزیت نسبی ، مزیتی است مبتنی بر انرژی ، در فلزات امروز ما بسیار موفق بودیم . در صنایع پتروشیمی به واسطه ایجاد شرایط خاصی که طی این سال ها پیش آمده  پیشرفت را شاهد بودیم.در آینده نه چندان دور ما ذرفیت کشور در صنایع پتروشیمی دو چندان خواهد شد. اینها حلقه اول صادرات ما هستند .

 معاون وزارت صنعت و معدن و تجارت گفت : در حوزه تولید عرض کنم که ما در وزارت صنعت و معدن و تجارت استراتژی ارزش افزا را دنبال می کنیم که در این حوزه  بیست و دو زنجیره شناخته شده است ما در معاونت جدید صنایع تقریبا هفتگی  به این موضوع می پردازیم.  دومین حمایت از ساختار  این وزارتخانه پروژه نهضت ساخت داخل است اعتقاد داریم این تحریم ما را به این استراتژیک رهنمون کرده است ولی این فرصت طلایی است.

بسیاری از کالاهای ساخت محور امروز که توجیه اقتصادی دار در کشور تولید می شود، بازدیدهایی در نمایشگاه های مختلفی داشتم عمدتا علارقم مشکلات تولید کننده در این حوزه صنایع ساخت محور در این زمینه نسبت به سال قبل رشد خوبی داشته ایم.

وی گفت: ما در نهضت پروژه ساخت داخل دو هدف داریم هدف کیفی و هدف کمی ، تا سال 13400 کاهش قابل توجهی از واردات را داریم اما هدف کیفی این پروژه که مهمترین هدف دستیابی به رشد اقتصادی خود اتکایی صنعتی است با هدف رویکرد صنعتی کشور است. بحث درون زایی و برون زایی است سامانهای که در هفته گذشته راه اندازی کردیم تمام توانمندی تولیدی کشور در این سامانه ثبت شده است که  ما سی وسه آیسیک را در کشور فراخوان کرده قطعا اونها کالاهای سرمایه ای ساخت محور هستند که در این سامانه مشخصات فنی خود را  ثبت و برای تک تک این شرکت ها کارتاپل وجود دارد به گونه ای که بر اساس الزام قانون هر خرید خارجی که در کشور صورت می گیرد سه ماهه قبل بایستی در این سامانه به ثبت برساند.

دکتر محمد مهدی صادقی گفت: برای تک تک پروژه ها در صدر ماده دو قانون آمده است  تمام نهادهای غیر دولتی تماما قانون به آنها تعلق می گیرد حتی دستگاه های زیر مجموعه مقام معظم رهبری، بانک ها و موسسات مالی مشمول این قانون شده اند  صد در صد تولید تجهیزات صنعتی متعلق به تولیدات داخلی است که این یک فرصت طلایی است. ما درسیاست ساخت داخل  عبور از مونتاژ کاری را در پیش رو داریم آیین نامه بعدی رتبه بندی است . محور بعدی حوزه توسعه صادرات است که مبتنی بریازده کشوراست که ما با چند ضرورت مواجه هستیم یک بحث خود اتکایی است که نیازمند حمایت همه ی صنعتگران هستیم  .

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ