شناسایی و تعیین آلاینده‌ها در مواد مغذی و بررسی اثرات آنها بر سلامت

اقتصاد ایران: با امضای تفاهم‌نامه میان پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم و انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور فصل جدیدی از همکاری‌های مشترک علمی- پژوهشی میان این دو مرکز گشوده شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، این تفاهم‌نامه میان دکتر فریدون عزیزی رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم و دکتر جلال‌الدین میرزای رزاز رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با هدف تعیین راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح علمی- پژوهشی و استفاده بهینه از توانمندی‌ها، تسهیل ارتباط و همکاری میان پژوهشگران پژوهشکده و انستیتو به امضاء رسید.

استفاده طرفین از توانایی‌ها، امکانات و فضاهای آموزشی، پژوهشی یکدیگر از موضوعات این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

در این تفاهم‌نامه بر همکاری‌های مشترک همچون استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی موجود در پژوهشکده و انستیتو جهت اجرای طرح های مشترک تحقیقاتی تاکید شده است.

گفتنی است در زمینه طرح‌های تحقیقاتی موضوعاتی همچون شناسایی و تعیین آلاینده‌ها در مواد مغذی و بررسی اثرات آنها بر سلامت، بررسی میزان شیوع کمبود ریز مغذی، در زیر گروه‌های پر خطر و ارائه راه‌های پیشگیری و کنترل و مراقبت تغذیه‌ای در ۸ استان کم برخوردار کشور در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در اولویت قرار دارد.

در این تفاهم‌نامه بر فراهم کردن زمینه اشتراک‌گذاری و استفاده از منابع علمی (شامل مجلات و نشریات الکترونیک و چاپی)، استفاده از کتابخانه و مراکز اطلاع‌رسانی طرفین، مشارکت اعضای هیات علمی پژوهشکده و انستیتو در تهیه مقالات از طرح‌های مشترک اجرا شده و نیز تدوین و انتشار کتب، مجلات و سایر آثار علمی اشاره شده است.

در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه با اشاره به طرح‌های مشترک پایه و بالینی بر اهمیت استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده به شکل Mega data، در پژوهشکده و انستیتو، تولید راهنمای غذایی بومی در کشور، راه‌اندازی سامانه برای ثبت داده‌های تغذیه‌ای کشور، کمک و مشاوره پژوهشکده در اجرای دو مطالعه کوهورت سلامت معلمین، تسهیل عضویت این کوهورت در شبکه کوهورت کشور و هم افزایی تغذیه‌ای بدست آمده با اطلاعات حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران جهت بهره‌برداری بهتر از نتایج برای حل مشکلات بهداشتی کشور اشاره شده است.

فراهم کردن زمینه و تسهیلات لازم از سوی پژوهشکده و انستیتو برای انجام طرح‌های تحقیقاتی جامعه‌نگر، بیمارستانی و درمانگاه‌ها، امکان استفاده اعضاء هیات علمی دانشگاه از امکانات پژوهشکده به عنوان فرصت‌های مطالعاتی، دوره‌های کوتاه مدت، کارگاه‌های تخصصی و دعوت از STC جهت طراحی کارگاه‌ها و پروژه‌های طرفین تفاهم‌نامه از دیگر برنامه‌های مشترک پژوهشکده و انستیتو به حساب می آید.

همکاری جهت برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و کارگاه‌های آموزشی- پژوهشی با استفاده از امکانات طرفین، برگزاری کارگاه اپیدمیولوژی تغذیه و کارگاه‌های توانمندسازی اعضاء هیات علمی در پژوهشکده و کارگاه آموزشی هواخواهی- مطالبه گری در حوزه غذا و تغذیه و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در زمینه تغذیه جامعه و تغذیه بالینی در محل انستیتو بخش دیگری از این تفاهم‌نامه است.

پژوهشکده و انستیتو بر استفاده از تجارب و سوابق دو طرف در راستای اصلاح و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های آموزشی و پژوهشی، ارسال نتایج پروژه‌های پژوهشی، پمفلت، تیزر، کتب و سایر ابزارهای آموزشی، برگزاری همایش و کنگره‌های ملی و بین‌المللی مشترک در راستای اهداف و اولویت‌های طرفین تاکید کردند.

بر اساس اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، برگزاری کنگره مشترک در سال ۱۳۹۹ برای رسیدن به اهداف مشخص و ارائه راه حل برای مشکلات خاص کشوری، اجرای فعالیت‌های مشترک در راستای برنامه‌های زمان‌بندی شده پیشنهادی به WHO از سوی پژوهشکده و انستیتو به عنوان دو مرکز تحقیقاتی همکار WHO و همکاری طرفین در اجرای فعالیت‌های مرتبط با واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی شامل راه‌اندازی سایت، نشر کاربست پژوهش در رسانه‌ها، ارائه پیشنهادات و توصیه‌ها به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ