چهارمین افزایش متوالی دلار ثبت شد / الگوی گرانی دلار چیست؟

اقتصاد ایران: قیمت سکه و دلار در بازار دیروز افزایش یافت و چهارمین رشد متوالی دلار را رقم زد، با وجود این در هیچ کدام از این نوسانات، بالای ۵۰ تومان افزایش را ثبت نکرده و میزان افزایش در روزهای اخیر با سرعت بسیار آرام ۱۰ تا ۲۰ تومانی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، در اولین روز از دومین هفته دی ماه، دلار و سکه به افزایش خود ادامه دادند، هر چند فضای بازار آرام و کم‌نوسان بود. روز شنبه، شاخص ارزی ۲۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۲۱۰ تومان رسید. این چهارمین افزایش متوالی دلار بود و موجب شد قیمت برای اولین بار از اواخر آذرماه به بالای سطح مقاومتی ۱۳ هزار و۲۰۰ تومانی برود.

با وجود ثبت این رکورد، آنچه باعث شده است انتظارات افزایشی در بازار چندان تحریک نشود، به الگوی رشد دلار بازمی‌گشت.

درست است که دلار چهار افزایش متوالی را ثبت کرده است ولی در هیچ کدام از این نوسانات، بالای ۵۰ تومان افزایش را ثبت نکرده است و میزان افزایش در روزهای اخیر با سرعت بسیار آرام ۱۰ تا ۲۰ تومانی صورت گرفته است.

در کنار این، نوسانات روزانه نیز در بازار محدود بوده است و قیمت نه توان آن را داشته است که به زیر مرز ۱۳ هزار تومانی برود و نه همان‌طور که اشاره شد توان شکست آسان محدوده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را داشته است.

در واقع بررسی آماری نشان می‌دهد ریتم نوسان در بازار ارز کند شده است و ممکن است این عامل انتظارات فعالان ارزی را تحت تاثیر قرار دهد که بی‌محابا در موقعیت خرید ارزی قرار نگیرند.

در واکنش به رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند که افزایش قیمت سکه ناشی از ماندگاری طلای جهانی بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری بود. به گفته شماری از فعالان، در صورتی که طلای جهانی در هفته جاری به پیشروی خود ادامه بدهد، احتمال رشد بیشتر قیمت سکه وجود خواهد داشت، هر چند قیمت این فلز گرانبها به سطحی رسیده است که بالا رفتن از آن پیش‌تر برای معامله‌گران دشوار بوده است.

برخی از فعالان نیز باور دارند روند دلار در هفته جاری اثر بیشتری بر قیمت سکه خواهد داشت. در هر صورت آنچه مشخص است در ابتدای زمستان سکه بیشتر از دلار برای معامله‌گران بازار جذابیت پیدا کرده است و روند اولین هفته زمستان نیز نشان‌دهنده آن بود. در حالی که در هفته گذشته سکه حدود ۳ درصد رشد پیدا کرد، دلار به افزایش ۷/ ۱ درصدی اکتفا کرد.

در شرایطی که فضای بازار آزاد ارز و سکه در هفته گذشته کم‌نوسان بود، در بازار سامانه نیما، کمی میزان نوسانات افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال، در پنجمین روز دی ماه، قیمت یورو در سامانه نیما، به یکباره بیش از هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با فاصله‌گیری از کانال ۱۳ هزار تومانی تا قیمت ۱۱هزار و ۷۵۹ تومان پایین رفت.

در مورد دلار نیز شاهد نزدیک به هزار تومان افت قیمت بودیم و قیمت این ارز در سامانه نیما، روی عدد ۱۰هزار و ۶۰۳ تومان قرار گرفت. به نظر می‌رسد در انتهای هفته گذشته میزان عرضه در سامانه نیما به اندازه‌ای بالا رفت که چنین افت شدیدی برای قیمت‌ها ثبت شد.

برخی فعالان انتظار دارند، در صورتی که افت قیمت‌ها در سامانه نیما ادامه پیدا کند، شاهد افت قیمتی در بازار آزاد ارز نیز باشیم. با این حال، گروه دیگری از تحلیلگران باور دارند، هر زمان فاصله قیمت سامانه نیما با بازار آزاد بیشتر شود، زمینه ورود تقاضای کاذب بیشتر خواهد شد و امکان عرضه ارز در نیما دشوارتر.

در بازار صرافی‌های بانکی همچنان یک منطق قیمت‌گذاری وجود دارد که باعث شده است تقاضای کاذب به بازار هجوم نیاورد. به‌عنوان مثال، دیروز نیز قیمت دلار در صرافی‌های بانکی روی عدد ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان باقی ماند که اختلافی با روز کاری قبل نداشت و تنها فاصله‌ای ۲۴۰ تومانی با دلار بازار آزاد داشت.

در صورتی که قیمت دلار در بازار آزاد رشد کند، امکان دارد که قیمت بر تابلوی صرافی‌های بانکی به بالای مرز ۱۳ هزار تومانی برود. در روزهای اخیر عمدتا قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در محدوده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان بوده است./دنیای اقتصاد
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ