وزیر علوم: 46 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکترا، خانم هستند

اقتصاد ایران: وزیر علو م در جلسه علنی امروز مجلس گفت:46 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکترا، خانم هستند.

  به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، منصور علامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز (دوشنبه 2 دی98) در پاسخ به سؤال پروانه سلحشوری مبنی بر علت تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به عنوان هیأت علمی گفت: در شرایط فعلی از جمعیت دانشجویی کشورمان که حدود 3 و نیم میلیون هستند قریب 52 درصد دانشجویان خانم هستند.

وی افزود:‌ در حوزه تحصیلات عالیه خانم‌ها فرصت خوبی داشته‌اند ضمن اینکه در فعالیت‌های اجتماعی چنین روندی وجود دارد.

وزیر علوم گفت:‌ در بین جمعیت دانشجویی کارشناسی ارشد در کشورمان 46 درصد دانشجویان خانم هستند ضمن اینکه 44 درصد جمعیت دانشجویان دکترا را هم خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

غلامی افزود:‌ افزایش جمعیت دانشجویی و افزایش تعداد خانم‌ها بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب همواره تدریجی و فزاینده بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر این که مسیر جذب اعضای هیات علمی بر اساس ضوابط است، بیان کرد:‌ اعضای هیات علمی بر اساس ضوابط و در چارچوب مشخص انتخاب می‌شود. و خدای نکرده تبعیضی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. بر اساس آمارها تا پایان سال ۹۷ تعداد کل اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی ۲۷ هزار  و ۹۰۹ نفر است که ۵ هزار و ۸۴۷ نفر از آن را بانوان تشکیل می‌دهد. این نشان می‌دهد که ۳۱ درصد از اعضای هیات علمی در دانشگاههای دولتی بانوان هستند.

وزیر علوم و تحقیقات در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در مسیر انتصاب مدیران خانم در دانشگاهها وزارت علوم ، دخالت مستقیمی نداشته است بلکه بر اساس فرایند طبیعی و معمول در دانشگاهها مدیران انتخاب می‌شوند. اما توصیه اکید ما استفاده از مدیران خانم بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر این که وزارت علوم ممانعتی برای حضور بانوان در رده‌های مدیریتی ندارد بیان کرد:‌ در 2 سال گذشته که بنده تصدی این وزارت خانه را بر عهده داشتم تاکید بنده در انتخاب مدیران و اعضای هیات علمی در شایسته سالاری بوده است. و تمام افرادی که معرفی شدند در فرایندی مشخص و کارگروهی ضمن بررسی تجربه و صلاحیت منتسب شده‌اند. انتصاب‌ها بر مبنای تجربه کاری و مقبولیت در جامعه دانشگاهی بوده است.

وزیر علوم در ادامه تصریح کرد:‌ امروز ۱۲ دانشگاه دولتی تک جسیتی دخترانه و دو مرکز غیر دولتی خانم در کشور وجود دارد اما در مراکز دولتی به دلیل جوان بودن این دانشگاهها و مشغله‌ سنگین کاری بیشتر بر روی مدیران آقا تمرکز شده است تا بتواند کار شبانه روزی را در این دانشگاههای نوپا جلو ببرند. در این دانشگاهها تعدادی از اعضای هیات علمی را آقایان تشکیل می‌دهند و ممانعت برای جذب آقایان به عنوان هیات علمی در دانشگاه‌های دخترانه وجود ندارد.

وی افزود:‌ در تمام این سالها تلاش شده تا از ظرفیت حضور بانوان استفاده شود. تا پایان سال ۹۷ در وزارت علوم ۲۲۰ پست مدیریتی وجود دارد که ۸۶ پست در اختیار خانم‌ها است. اما در معاونت‌ها این گونه عمل نشده و بنده در این زمینه متاسف هستم. ساختار وزارت علوم در انتخاب اعضای هیات علمی تبعیضی قائل نیست. و بنده این حق را به نمایندگان سوال کننده می‌دهم که امکان استفاده بیشتر از حضور بانوان وجود دارد.

غلامی در پایان بیان کرد: تجربه نشان داده هر جا خانم‌ها مسئولیت داشتند تمام وقت و انرژی خود را صرف این مسئولیت کرده و اگر امروز در برخی از پست‌های مدیریتی خود بانوان نیز استقبال چندانی ندارند به دلیل مسئولیت مدیریت منزل است که بر عهده بانوان می‌باشد اما بنده تمام تلاش خود را برای استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی و آموزش عالی به کار می‌گیرم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ