در حوزه آموزش نیز هوش مصنوعی در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی نیز به تدریس و تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی اختصاص دادهاند و دانشجویان نیز در این زمینه فعالیت دارنددر حوزه پزشکی در حوزه پزشکی، هوش مصنوعی برای تشخیص بیماریها، پیشبینی تحولات بالینی، تحلیل تصاویر پزشکی و غیره استفاده میشود.
به طور کلی، هوش مصنوعی در ایران در حال پیشرفت است و کاربردهای گستردهای در صنایع مختلف دارد. از جمله می توان به هوش مصنوعی و آموزش های فنی و حرفهای اشاره کرد که استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی میتواند به شکلهای مختلفی انجام شود.
*جایگاه پررنگ آموزش های مهارتی در سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران
مهرداد عظیمی, معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه در سند نهایی ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، نقش و اهمیت آموزش های مهارتی به صورت ویژه و ملموس دیده شده است گفت: در چندین بند و محور سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت توجه به مهارت آموزی تأکید شده است.
وی افزود: پررنگ شدن آموزش های مهارتی در این سند، منطبق با بند 17 ماده4 اساسنامه مبنی بر شناسایی تغییرات بازار آموزش مهارتها، فناوریها، شایستگی ها و شیوه های نوین مهارت آموزی در سطح ملی و بین المللی و نیازهای بازار کار فعلی و آتی و مشاغل آینده بوده است.
عظیمی با اشاره به حضور فعالانه و چشمگیر مدیران و کارشناسان سازمان در مراحل تدوین این سند راهبردی گفت: بر اساس سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در شورای ملی راهبری هوش مصنوعی کشور عضویت دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تبیین اهمیت تطابق آموزش ها با فناوری روز دنیا و فاصله گرفتن از آموزش های صرفاً سنتی گفت: با این هدف و رویکرد، در گام نخست اجرایی و مبتنی بر سند ملی هوش مصنوعی، هم اکنون برنامه آموزش فناوری هوش مصنوعی با هدف توانمندسازی 117 مربی بخش دولتی در حال اجراست.
*افتتاح 31 کارگاه فناوری هوش مصنوعی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر برخورد و حضور فعالانه با موضوع هوش مصنوعی گفت: همزمان با سومین جشنواره ملی مهارت31 کارگاه فناوری هوش مصنوعی در مراکز آموزش فنی و حرفهای دولتی کشور به بهره برداری رسید. وی افزود این کارگاه ها مبتنی بر « طرح آموزش فناوریهای نوظهور و مشاغل آینده برای تحول اقتصاد رقومی» بوده است.